שתף קטע נבחר

סינסתזיה מציגה: כמו שירת העשבים

קבוצת סינסתזיה משלבת במופעה החדש "ויהי" צלילי מדבר, שפה תנועתית מינימליסטית ואת שירתו של ג'לאל א-דין רומי

המילה סינסתזיה משמעה בעברית "צימוד פעולה בלתי רצוני בין שני חושים". במעמד הר סיני, לדוגמא, נאמר "בני ישראל רואים את הקולות, ואת הלפידים ואת קול השופר ואת ההר העשן". המינוח "לראות את הקולות" משלב בתוכו את חוש הראיה וחוש השמע ובכך הופך לסינסתזיה.

 

נדמה שאך טבעי לפתוח בדוגמה מהמקורות כשבאים לתאר את המופע "ויהי" מאת ובביצוע הרקדנים רונן יצחקי, נטע ויגודזקי והמוזיקאי מארק אליהו. מעבר לכך שהשלושה, שמרכיבים את קבוצת "סינסתזיה", מציגים עבודה שמשלבת בין יותר משני חושים, במובן מסוים הם מצליחים להוביל את הקהל לנקודת ההתחלה - ה"ויהי" - שם החל הכל.

 

המופע הקצרצר, שאורכו פחות משעה, מפגיש בין שירתו של ג'לאל א-דין רומי, משורר ומורה סופי, לצלילי הקמנצ'ה, כלי מיתר מאזור אסיה התיכונה וליסודות תנועה מינימליסטיים השואבים מתוך התנועה הסופית ושפת הבוטו היפנית. המופע מושתת על אימפרוביזציה לצד משפטי תנועה בנויים השואבים מתוך שירתו של רומי. התנועה עצמה מעודנת, משתמשת בדימויים מן הטבע ומצליחה להפתיע ולחדש למרות המסגרת התוחמת אותה, כיאה לשפת התנועה הסופית, בגבולות המרחב של הגוף.

 

ויגודזקי מצליחה להעביר בתנועת אצבעות קלה רגש, משמעות והתכוונות. נוכחותה על הבמה משמעותית ומבליטה רכות, נשיות ושקט כמו שירת העשבים. החיבור בינה לבין יצחקי מעניק לכל היצירה איזון נעים, יש בין שניהם חיבור טבעי וזורם כמו התנועה. יצחקי מדקלם משיריו של רומי לצלילי ניסור הקמנצ'ה ששולח את הצופים אל חולות המדבר.

 

"לא באתי הנה מרצוני ואינני יכול לעזוב סתם כך/מי שהביאני הנה, הוא זה שיחזיר אותי חזרה/כשאחזור אהיה מפוכח לגמרי, עד אז כמו ציפור בכלא שיכורים אשאר כאן". למרות שמדובר בניסיון אמיתי להישאר קרוב ליצירת המשורר, נדמה שהטקסטים עצמם מתורגמים באופן בלתי מקצועי וחבל.

 

מארק אליהו, נגן הקמנצ'ה ובן למשפחת נגנים מקווקז, חיבר במיוחד לערב זה קומפוזיציות שהן חוויה רגשית שמוסיפה לעבודה רבדים נוספים. צלילי ניסור הקמנצ'ה שלו מאפשרים לקהל "לראות את הצלילים" ולא רק לשמוע אותם. אני צפיתי במופע כשהוצג בחלל תיאטרון "הסימטה" שביפו ולמרות האיכויות שטמונות בו נדמה היה שמדובר ביצירה שיכולה היתה להגביה עוף ואיכשהו נותרה תלויה בין לבין. ייתכן כי הסיבה לכך נעוצה דווקא בתאורה המוגבלת של "הסימטה", שכשלה להלביש את החלל הצנוע או להדגיש למשל את יפי המעברים בין מקטע למקטע שנעשו בחושך מוחלט למרות שבמהלכם תנועת הרקדנים נמשכה. "ויהי" היא עבודה מעניינת ומקורית שכדאי היה לראותה גם בחללים אחרים.

 

"ויהי" - בית חיים אחרים, רחוב המסגר 60 ת"א, 9 באוקטובר בשעה 20:30

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ויגודזקי. תנועה רכה, נשית ושקטה
ויגוזקי ויצחקי. חיבור טבעי וזורם כמו התנועה
לאתר ההטבות
מומלצים