שתף קטע נבחר

נא להכיר - מורגן

אחת מיצרניות הרכב הותיקות ביותר בעולם המוטורי הבריטי היא מורגן, שמייצרת עד היום מכוניות "כמו של פעם"

לאיש אשר ניהל את יצרנית הרכב מורגן במשך כמעט 50 שנה קוראים H.F.S מורגן. בשנת 1899 כאשר היה בן 18, החל קריירה בתחום הרכבות, כתלמיד של המהנדס הראשי בחברת הרכבות GWR מסווינדון. מורגן הצעיר עבד שם כשרטט במשך שבע שנים, לאחר שסיים לימודי הנדסה במכללת קריסטל פאלאס ומכללת מארלבורו.

 

תרומתו של מורגן לענף הרכבות כנראה איננה הדבר החשוב ביותר בהיסטוריה האנושית, אך זו שהותיר אחריו בעולם הרכב נרשמה זה מכבר בדפי ההיסטוריה.

 

כמעט ונפגע

 

ניסיונו המוטורי של מורגן, לפחות לפי אותם דפי היסטוריה החל בנהיגת מורד בבנץ בעלת שלושה כוחות סוס. ולמה אנחנו מתעקשים להזכיר שהיה מדובר במורד? מכיוון שכמו רבים וטובים לפניו ואחריו נתקל גם מורגן באובדן בלמים סופני. המכונית, שלבטח צוידה בבלמים שהתאימו לתקופה (כלומר - מחפירים), התדרדרה ללא שליטה. את תוצאות הניסוי המרתק כולכם יכולים לתאר.

 

המכונית הראשונה

 

בשנת 1906 החליט לעזוב את GWR ולפתוח מוסך למכוניות ובסופו של דבר, יכל להרשות לעמו מורגן לרכוש מכונית, לאחר תקופה ארוכה בה שכר מכוניות - כולל אותה בנץ חסרת מזל. בסופו של דבר החליט מורגן לייצר מכונית משל עצמו ולצורך כך רכש מנוע מתוצרת פיז'ו בעל שני צילינדרים ו-7 כ"ס ומיקם אותו על שלדת תלת-אופן צינורית. למכונית היה יחס הספק למשקל של 90 כ"ס לטון, מה שאפשר לה להיות זריזה למדי.

 

מורגן מוקמת

 

חברת "מורגן" יצאה רשמית לדרך בשנת 1910, והראשון לעמוד בראשה היה אביו בעוד הוא עצמו התמנה למנכ"ל. כבר אז החלו מכוניות מורגן להתחרות במרוצים שונים, ובאמצעות מכונית עם מנוע 1.1 ליטר שבר באותה השנה מורגן את שיא המהירות לנסיעה של שעה בברוקלנדס - 60 מייל לשעה (כ-100 קמ"ש).

 

עסק משפחתי

 

מורגן הייתה עסק משפחתי, כשאפילו אחותו, דורותי מורגן, השתתפה בניסויי אמינות שבוצעו למכוניות ובמרוצי מכוניות.

בשנת 1915, הציג מורגן מכונית משפחתית בעלת 4 מקומות ישיבה, שזכתה להצלחה גדולה יחסית שאפשרה לפתוח מפעל שני ולייצר 50 מכוניות בשבוע. נתון אשר הפך את המפעל המשפחתי לאחד מיצרניות הרכב הגדולות בבריטניה של אותם הימים.

 

בשנת 1933, החל יצור מכונית שנקראה 4/4. שמה נגזר מארבעה צילינדרים שהיו למנוע, וארבעה גלגלים והיא הייתה אחת משרשרת של מכוניות שעזבו את שערי המפעל תחת אותו השם.

 

מייצרים בלי הפסקה

 

במהלך שלושים השנים שחלפו מאז הצגת ה-4/4 המקורית, זכתה המכונית לשדרוגים ושינויים בהתאם לרוח התקופה. בשנת 1968 הציגה חברת מורגן מכונית חדשה, הפלוס 8. למכונית היה מנוע רובר עם שמונה צילינדרים בתצורת V ועיצוב שכבר אז נחשב לקלאסי ומיוחד. שלושים וחמש שנים מאוחר יותר, חגגה הפלוס 8 ייצור בלתי פוסק תחת שינויים קלים יחסית.

 

הפלוס 4, שמתבססת על ה-4/4 המקורית, לצד הפלוס 8 מיוצרות עד היום, ולצדן הוצגה בשנת 2000 מכונית חדשה לחלוטין העונה לשם אירו 8. זוהי למעשה המכונית המודרנית הראשונה של מורגן מזה מספר עשורים ולמרות עיצוב קלאסי (ויש מי שיאמר מכוער) מדובר במכונית מתקדמת ומודרנית לכל דבר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נא להכיר - מורגן
מייצרת מכוניות ב"טעם של פעם" (מורגן 4/4)
קלאסיקה מודרנית...
מורגן אירו 8...
משתתפת במרוצי לה-מאן
כמו הפלוס 4 שניצחה בלה-מאן של 1962 (בקבוצת ה-2.0 ליטר)
מורגן פלוס 8
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים