מהיום - שביתה מלאה גם בנמלי הים
עובדי הנמלים מונעים כניסה ויציאה של אוניות, כולל אוניות נוסעים, ופריקת סחורות; טוענים שהאוצר מפר את ההסכמים עמם על מבנה הנמל; הערב יחודש המו"מ בין הנהלת רשות הנמלים לעובדים
עובדי רשות הנמלים הצטרפו לשביתת עובדי המדינה, והחל מהיום (ג') השביתו את שלושת נמלי הים : חיפה, אשדוד ואילת. משעה 6:00 בבוקר לא אפשרו העובדים כניסת אוניות לשטח הנמל לצורך פריקה וטעינה.
הערב (ג') יתכנסו ראשי ועד עובדי רשות הנמלים למרתון של פגישות עם הנהלת הרשות, בניסיון להגיע לפריצת דרך במשא ומתן. זאת לאחר, שסדרת פגישות, שהתקיימה אמש בין נתניהו וראשי הארגונים הכלכליים, ובין שר התחבורה, אביגדור ליברמן ועמיר פרץ, לא הצליחה למנוע את ההשבתה. ועד העובדים סירב אמש לקבל הצעת פשרה של ליברמן, להפעיל את הנמל תוך כדי משא ומתן עם ההנהלה והאוצר על השינוי במבנה הנמלים.
ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמלים לפני כשבועיים. לפי החוק, רשאים העובדים לפתוח בשביתה 15 יום אחרי ההכרזה על סכסוך עבודה. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, עובדי רשות הנמלים החליטו כבר בשבוע שעבר לשבש את העבודה בנמלים מהיום, אך התלבטו אם לפתוח בשביתה מלאה או בעיצומים. בישיבה שקיימו אתמול (ב') עם ראשי ההסתדרות, החליט לבחור בשביתה מלאה.
לטענת העובדים, החליטו על השביתה לאחר שהממשלה ושר האוצר, בנימין נתניהו, הפרו את ההסכמים שנחתמו עמם בסוף שנת 2001, בקשר להפיכת רשות הנמלים לחברות פרטיות.
השביתה כוללת גם אוניות נוסעים, לרבות אלו המצויות בלב ים ואשר עליהן מאות נוסעים שישארו תקועות בלב ים, כיוון שהעובדים לא יאפשרו את כניסת האוניות לנמלים. האוניות היחידות שתורשנה לפרוק ולטעון סחורה הן כאלה הפועלות בנושאים ביטחוניים רגישים. השביתה תכלול אוניות מטען, מכליות, דלק, כימיקלים ועוד.
מכון היצוא מקים החל מהבוקר "קו חם" ליצואנים, כדי למזער את נזקי השביתה. הקו החם ליצואנים ירכז את הבעיות הנוגעות לשביתה וישיב בנושאים כגון עיכוב סחורות יצוא בנמלים, יבוא חומרי גלם, ביטול הזמנות, בעיות משפטיות ובעיות אשראי ותשלומים. מספר הטלפון בקו החם הוא 03-5142874.
מנכ"ל מכון הייצוא, יחיאל אסיה, מעריך, כי השביתה המתוכננת בנמלים תגרום ליצוא נזק של כ- 30 - 50 מיליון דולר ליום. "השביתה תגרום לנזק תדמיתי קשה מעבר להיבט הכלכלי. היצואנים הישראלים הנדרשים לעמידה בלוחות זמנים עלולים לאבד מכושר התחרות ומהאמינות העסקית שלהם".
ממשרד האוצר נמסר, כי טענת העובדים, כאילו החליטו באוצר על השינוי במבנה הנמלים בלא להידבר עם העובדים איננה נכונה.