עקב התביעות: השימוש בקאזה ירד ב-41 אחוז
מחקר חדש מצביע על הצלחה מסוימת לתביעות שהגישו חברות המוזיקה נגד מאות גולשים בארה"ב. ובינתיים, הקרב ההסברתי עבר לגבעת הקפיטול, כאשר הראפרים אל אל קול ג'יי וצ'א'ק די תופסים צדדים מנוגדים בוויכוח
לפי מחקר חדש של חברת נילסן נטרייטינגס, התביעות משפטיות שהוגשו בארצות הברית כנגד משתמשים ששיתפו שירים הביאו לירידה בשימוש בתוכנות שיתוף הקבצים. המחקר גילה ירידה בשיעור של 41 אחוז במשך שלושה החודשים האחרונים ב"קאזה", תוכנת שיתוף הקבצים הפופולרית ברשת. זאת בעקבות התביעות שהוגשו ב-8 בספטמבר על ידי איגוד תעשיית המוזיקה בארה"ב, ה-RIAA, נגד 261 גולשים ששיתפו שירים פיראטיים באמצעות תוכנות שיתוף קבצים.
התנועה ב"קאזה" ירדה מ-6.5 מיליון משתמשים בשבוע שהסתיים ב-29 ביוני ל-3.9 מיליון משתמשים ייחודיים בשבוע שהסתיים ב-21 לספטמבר. התנועה בתוכנת "מורפיאוס" ירדה ל-261 אלף משתמשים יחודיים בשבוע שהסתיים ב-21 לספטמבר, לעומת 272 אלף גולשים שהשתמשו בתוכנה בשבוע שהסתיים ב-29 ביוני. "ה-RIAA שולח מסר ברור מאוד לגולשים האמריקנים ומתברר שהמסר הזה עובד", אומר גרב בלום, אנליסט בנילסן.
נוער, נוער, נוער
על פי מחקר נוסף שפורסם אתמול (ד') על ידי חברת גאלופ, בני נוער רבים (83 אחוז מתוך 517 נשאלים שגילם 13 ועד 17) חושבים כי הורדת מוזיקה מהרשת חינם מקובלת מבחינה מוסרית. למרות זאת, המחקר מצביע על עליה מסוימת במודעות לזכויות היוצרים עקב התביעות שהגיש ה-RIAA.
"רצוי להיות זהירים בעת ניתוח הממצאים, אך המחקר בהחלט מראה כי לרוב בני הנוער אין בעיה להוריד מוזיקה מתוכנות בלתי חוקיות", אומר פרנק ניופורט, מנהל בגאלופ.
שיתוף הקבצים הגיע לסנאט
במקביל, אתמול נערך דיון בוועדת המשנה של הסנאט בעניין התביעות האחרונות של תעשיית המוזיקה ומאבקה בתוכנות שיתוף הקבצים, שאחראיות, לטענות חברות המוזיקה, לירידה הנמשכת בהכנסות מתקליטורים זה השנה השלישית ברציפות. יו"ר הוועדה, הסנאטור הרפובליקני נורם קולמן, זימן את הדיון כדי לבחון אם חברות המוזיקה נוקטות במהלכים אגרסיביים מדי.
הראפר אל אל קול ג'יי הגן בדיון על המהלכים המשפטיים של חברות המוזיקה. "אם קבלן בונה בניין, מותר לאנשים לעבור לגור בו חינם?", שאל הזמר, "כך אני חש כאשר שיר שאני או סרט בו אני משתתף מופץ בעולם חינם".
עוצמה להמונים
מנגד, ראפר אחר, צ'אק די, מייסד להקת פאבליק אנמי, אמר כי לדעתו יש להתיר למשתמשים להפיץ שירים באמצעות תוכנות שיתוף קבצים. "עבורי, המשמעות של שיתוף קבצים היא עוצמה להמונים", הוא אמר, "אני סומך על הצרכנים יותר מכפי שאני סומך על חברות התקליטים".
"אל אל קול ג'יי הוא אמריקני מובהק", הוסיף צ'אק די מאוחר יותר, "אני מחבב אותו והכל, אך כאשר דבקים בתפישת עולם אמריקנית, הופכים בהדרגה לחלק קטן והולך של העולם". "אני מוטרד מאסטרטגיה שמשתמשת בחוק כדי להפחיד אנשים ולכפות עליהם ציות", אמר קולמן.
"ההחלטה לתבוע: מוצא אחרון"
יו"ר ה-RIAA, מיץ ביינוול, הגן בדיון על המהלכים של חברות התקליטים. "ההחלטה לתבוע התקבלה כמוצא אחרון", אמר, "תעשיית המוזיקה אינה יכולה להתחרות מול מוזיקה פיראטית המופצת חינם". לטענתו, התביעות היו נמנעות אילו תוכנות שיתוף הקבצים היו מסכימות לסנן יצירות פיראטיות ולא לאפשר את שיתופן. בחברות שיתוף הקבצים טוענים כי הן מתבססות על טכנולוגיה מבוזרת ולכן, אין באפשרותן לסנן את התכנים ברשתות אלה.
"רשתות שיתוף קבצים כמו קאזה מעודדים אנשים במכוון להפר את החוק", אמר ביינוול, שמסר כי ה-RIAA ישלח מעתה מכתבי התראה למשתמשים שמיועדים להתבע כדי לאפשר להם להגיע להסדר לפני תביעה. מוקדם יותר השבוע הכריז ה-RIAA כי הגיע להסדרים עם 52 מתוך 261 הנתבעים, שכל אחד מהם ישלם כ-5,000 דולרים.
על מה המאבק
אלן מוריס, סגן נשיא של חברת שרמן, בעלי "קאזה", אמר כי החברה אינה מעודדת הפרת זכויות יוצרים. "דומה כי המאבק אינו על זכויות יוצרים אלא על שליטה באינטרנט", ציין. עם זאת, מוריס התחמק כאשר הסנאטור קרל לווין שאל אותו אם יסכים לחסום גולשים המורידים תכנים פיראטיים. לדבריו, לחברה אין אפשרות לעשות זאת. לווין שאל אותו כיצד הייתה נוהגת החברה אילו הייתה בידיה האפשרות הזו. "זו שאלה היפוטית", השיב מוריס.