קארד בארץ הקודש
אורסון סקוט קארד, סופר המדע בדיוני החשוב ביותר של שנות השמונים ואחד האהובים בארץ, מגיע לביקור לרגל כנס אייקון 2003. מלבד כשרונו הגדול, הוא גם אוהב ישראל מושבע, תומך בשרון, מכנה את ערפאת דיקטטור וקורא לא להאמין לתקשורת. נועה מנהיים מתכוננת
האם אתם מאמינים שיום אחד נגלה המלאך מורוני לפני בחור אמריקאי בן 17 וסיפר לו על קיומם של לוחות מוזהבים שמגוללים את עלילותיהם של עשרת השבטים האבודים? האם אתם משוכנעים שאותם שבטים אבודים הם האינדיאנים האמריקאים שהונחו אל הארץ המובטחת, קרי, ארה"ב, כדי לכונן שם את מלכות האל עלי אדמות? האם אתם מאמינים שג'וזף סמית הוא הנביא האחרון ושפוליגמיה היא הדבר האמיתי? אם עניתם כן לכל השאלות שלעיל, אתם כפי הנראה מורמונים. אם יש לכם הרבה מזל, אתם גם סופר המדע הבדיוני החשוב ביותר של שנות השמונים, אורסון סקוט קארד, סופר המדע הבדיוני האהוב, המוכר והנמכר ביותר בארץ, אחרי אייזיק אסימוב ז"ל.
אס"ק, כפי שיכונה להלן, נולד ב-1951 והתחנך, בין השאר, באוניברסיטת בריגהם יאנג אשר ביוטה, שם הקימו המורמונים את "ציון" שלהם. אס"ק נכנס לאוניברסיטה עם מלגה מלאה וכוונות טובות להשקיע את מרצו במדעים מדוייקים, אך מצא את עצמו שנים ספורות לאחר מכן עם תואר בתאטרון ועם תשוקה בוערת לכתוב מחזות זמר מורמוניים, כמו "יחף בדרך לציון", שהפך לשובר קופות בסולט לייק סיטי. היום, כשמאחוריו עבודה מיסיונרית בברזיל מטעם הכנסיה המורמונית, עשרות ספרים שתורגמו ל- 17 שפות, שישה פרסים, ביניהם זכיה רצופה של שנתיים בפרסי "הוגו" ו"נביולה" ומקום מכובד ברשימת סופרי המדע הבדיוני החשובים של כל הזמנים, עושה אס"ק את דרכו, עם נעליים, בדרך לציון האמיתית שלנו, כדי להשתתף בכנס ה"אייקון" השנתי (פרטים בהמשך).
אנושות במעבדה
בעודו משתעשע בחברת מחזות הזמר שלו, ומביא לעולם חמישה ילדים שכולם קרויים על שם סופרים – ג'פרי (צ'וסר), אמילי (ברונטה), צ'ארלס (דיקנס), זינה (מיטשל) ולואיזה (אלקוט), החל אס"ק בכתיבת סיפורים קצרים, שבאחד מהם הביא לעולם ילד נוסף, זה שיגדל להציל את האנושות, לבנות לאס"ק תהילת עולם ולזכות בהזדמנות הנכספת להכנס לרשימת ספרי הבחירה של מערכת החינוך הישראלית בכבודה ובעצמה. שמו של הילד הזה הוא אנדר (אנדרו) ויגין. הוא בן שש והוא המצביא הגדול ביותר שקם למין האנושי.
בתחילת הקריירה שלו ולאחר סיפורים כמו "בשר מלכים" ו"חוות השומן" (שניהם ראו אור בעברית בקובץ סיפוריו של אס"ק בשם "מפות במראה", שראה אור, כמו גם ספריו הנוספים שתורגמו לעברית, בהוצאת "אופוס") הואשם קארד שהוא סופר טכני, קר ואכזרי. יתכן שהאשמות אלו, בשילוב עם אמונתו הדתית שלה משקל רב ביצירתו, ובנו צ'ארלי, שנולד כשהוא פגוע מוחין (ונפטר בשנה שעברה), הביאו אותו ליצור את אחד הספרים הרגישים וההומניסטיים ביותר שראה הז'אנר מעודו. "המשחק של אנדר" מגולל בהרחבה את עלילותיו של גיבור הסיפור הקצר שלו, ילד מוכשר ונבון כשד שנלקח מחיק משפחתו אל בית הספר ללחימה, אי שם בחלל הקר, ומדורבן ומתומרן על ידי המערכת הצבאית ועל ידי אחותו האוהבת, וולנטיין, להגשים את יעודו ולנצח אחת ולתמיד במלחמה המאיימת על שלומו של הגזע.
קארד כותב מדע בדיוני המתעסק בעיקר בשאלות חברתיות-מוסריות. אין בספריו מפלצות ירוקות עם עיני חרקים (טוב, אולי קצת), אין חלליות (או.קי, אחת או שתיים) ואין (וזו הבטחה) שמות מוזרים, ארוכים ובלתי ניתנים לביטוי. ב"משחק של אנדר" ובספרים הבאים בסדרה המצליחה שעוסקת בו ובעולמו, בונה קארד מעין מעבדת ניסויים הממוקמת בחלל ובעתיד. ספריו יוצרים סביבה מלאכותית שבה ניתן לבדוק בתנאי מעבדה את המהות האנושית, את החמלה ואת האמפתיה. קארד הוא הומניסט מוכשר שכותב ילדים שתעריצו, שתחששו מהם ושתרצו לאמץ. הילדים בעולמו של אנדר חיים בעולם של ניגודים בין משחק למציאות. ניגודים שמגיעים לשיא בדמותו של אנדר, אחד מהילדים המדהימים ביותר שנוצרו בספרות, שמסוגל להרוס בשלמות רק מה שהוא מבין בשלמות, ומסוגל לאהוב רק מה שהוא מבין.
אנדר ובין, גיבור הספר המקביל ל"משחק", "הצל של אנדר", מתווים את דמותו של הגיבור הקארדי האופייני – משיח בעל כורחו, המתמודד ונאבק עם שליחותו כבדת המשקל ועם הקהילה והמשפחה שיצרו אותו ככזה, כשהוא נאבק בשאלות המוסריות העולות משליחותו. למרות שסדרת הספרים על אנדר אינה עוסקת ישירות בדת המורמונית, קארד מעולם לא הסתיר את מידת השפעתה על יצירתו, ובין כתביו ניתן למצוא את גרסאת המד"ב לספר מורמון, כתבי הקודש של קדושי אחרי הימים, את המילון המורמוני השלם וכן סדרת ספרים שעוסקת בארבעת האמהות (מהן השולמו עד כה שתיים – "שרה" ו"רבקה").
האתוס המשיחי שמלווה את הדת המורמונית ואת אמא הורתה, הנצרות, יחד עם חוויות הקהילה המעצבות שחווה קארד השפיעו במידה עצומה על גיבוריו, שאומנם לא מתים (לפחות לא כולם) מות קדושים אכזרי, אך נאלצים להתמודד עם השטנים שבתוכם בגתות השמנים שמכין אס"ק עבורם.
קארד הרגיל והכועס
ועכשיו (כן, ממש עכשיו, בשבוע הבא, למעשה) מגיע קארד לארץ במסגרת כנס המדע הבדיוני והפנטסיה השנתי, שיעסוק בנושא המנהיגות. במסגרת כנס "אייקון" שנערך לפני שנתיים השתתף קארד בצ'ט שבו הביע את רצונו לבקר בארץ קודשינו. "כל מה שאני צריך," רמז, "זו הזמנה". אז הוא הוזמן והנה הוא מגיע מרצונו החופשי לחלוטין לפיסת הגלובוס המסוכסכת שלנו, כי קארד, מלבד כשרונו העצום, ההומניות הנרגשת שלו ויכולתו ליצור כמה מהדמויות מכמירות-הלב ביותר בספרות, הוא גם אוהב ישראל מושבע ורפובליקני התומך בכל לב בכבוד הנשיא בוש ובמאבקינו בטרור.
באתר האינטרנט הפוליטי שלו, The Ornery American ("האמריקאי הרגיל והכועס"), הוא קורא, בין השאר, לא להאמין לתשקורת, ממש כמו אצלינו, ולתמיכה בלתי מסוייגת באריאל שרון. הוא מפציר בישראלים להמשיך "ללא לאות" בסיכולים הממוקדים, בועט בעיתונות האמריקאית והעולמית על נטייתה למצוא את ישראל אשמה בפיגועי הטרור, מבקש מהחבר'ה להתעשת ולהבין שאין דבר כזה כמו אנשי חמס מתונים ומכנה את ערפאת דיקטטור.
האתר הפוליטי של אס"ק מבקש בכל לשון של בקשה מאנשי שמאל נפוחים שלא להתהדר בתאריהם ללא גיבוי ועומד על זכותו לבוז לאינטלקטואלים ולפנות אל האיש הפשוט בצורה הישירה ביותר. בטור השבועי שלו באתר, "משמר המלחמה", הוא טוען ש"התרחיש הגרוע ביותר האפשרי הוא שארה"ב תלחץ על ישראל לבצע אפילו את הוויתור הקטן ביותר לרשות הפלשתינית", ולא מפחד בכלל להגיע אלינו לשלושה ימים של הבעת אמון והרצאות שיעסקו ביצירתו, בכתיבת מדע בדיוני ובכתיבה בכלל. אז הנה ההזדמנות שלכם לפגוש את אחד היוצרים המעניינים והפורים ביותר בתחום, להביע את תמיכתכם בתמיכתו ולשמוע מה יש לו לומר על מנהיגות, כאן ובחלל החיצון. מכירת הכרטיסים בעיצומה.
פרטים על כנס ה"אייקון" ניתן למצוא בקישור המצורף, ותודה למלוויו של קארד בארץ על סיועם בהכנת כתבה זו.