מהבוקר: עובדי הנמלים שבים לעבוד
בתום דיון ארוך הוציא הלילה בית הדין הארצי לעבודה צו מניעה להפסקת השביתה בנמלי הים למשך חודש; במקביל התקיים דיון לילי ארוך בין נתניהו לפרץ בסופו הגיעו הצדדים להבנות לפיהן המו"מ יעסוק רק בנושא זכויות העובדים. נותרה המחלוקת לגבי משך זמן הקפאת החקיקה
בית הדין הארצי לעבודה הוציא הלילה צו מניעה להפסקת השביתה בנמלי הים. הצו, שתוקפו חודש, מחייב את העובדים לשוב לעבודה החל מהבוקר ואוסר על הממשלה לבצע כל שינוי במבנה הנמלים. ואכן העבודה בנמלים חודשה הבוקר (ו') בשעה 6:00. במקביל התקיימה הלילה פגישה בין שר האוצר ליו"ר ההסתדרות שהסתיימה לפנות בוקר.
ביה"ד הארצי לעבודה, בראשות הנשיא, השופט סטיב אדלר, ובהרכב השופטים אלישבע ברק-אוסוסקין ונילי ארד, קבע שבתום החודש ידווחו לו הצדדים על התקדמותם במו"מ, ואם זו לא תהיה מספקת יוארך צו המניעה.
ההחלטה הושגה לאחר דיון מרתוני שנמשך כ-8 שעות בעתירת רשות הנמלים, התאחדות התעשיינים ואיגוד לישכות המסחר, שדרשו את החזרת העובדים לנמלים ללא תנאי.
דובר ההסתדרות, אבינועם מגן, אמר כי "מדובר בהישג אדיר להסתדרות". עו"ד יוסי גטניו, המייצג את התאחדות התעשיינים, אמר כי "העיקר הוא שהעובדים חוזרים לעבודה". הבוקר אמר יו"ר ההסתדרות, עמיר פרץ, ב"קול ישראל" כי אכן מדובר בפסיקה חשובה של בית הדין לעבודה.
פגישה לילית של 11 שעות
במקביל לדיון המשפטי בביה"ד לעבודה, התקיימה, כאמור, פגישה לילית של כ-11 שעות בבית מלון בירושלים בהשתתפות שר האוצר, בנימין נתניהו, ויו"ר ההסתדרות, עמיר פרץ, שניסו להגיע לפתרון במשבר השביתה בנמלים והעיצומים בשירות המדינה.
את הפגישה יזם יו"ר האופוזיציה, ח"כ שמעון פרס, שגם השתתף בה וניסה לתווך בין הצדדים. עוד השתתפו בפגישה שר התחבורה, אביגדור ליברמן, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור יצחקי, ונשיא התעשיינים, עודד טירה.
בתום הפגישה הגיעו הצדדים להבנות לפיהן המו"מ שיתקיים בין הצדדים יעסוק רק בהשלכות פיצול רשות הנמלים על העובדים וזכויותיהם.
הדיון הלילי היה קרוב לפיצוץ מספר פעמים. במהלך הדיון, מנע יו"ר התאחדות התעשיינים, עודד טירה, משני הצדדים שלא לפוצץ את המשא ומתן. בסופו של דבר, החליטו הצדדים להיצמד לנוסחה שטירה העביר להם עוד שבוע קודם לכן: העובדים יפסיקו את השביתה, והממשלה תימנע מנקיטת צעדים חד צדדיים. נוסחה זאת התקבלה, בסופו של דבר, גם על דעת בית המשפט.
סלע המחלוקת היה ונותר משך הזמן שבו תקפיא הממשלה את החקיקה לפיצול רשות הנמלים כדי לאפשר את קיום המו"מ. בהסתדרות תבעו פרק זמן של 6 חודשים. באוצר הסכימו על הקפאה שבין חודש, כפי שקבע ביה"ד לעבודה, לבין 3 חודשים. בסופו של דבר הנושא לא סוכם ונותר במחלוקת. ח"כ פרס, שכאמר יזם ותיווק בין הצדדים, אמר כי יביא בקרוב הצעת פשרה נוספת בנושא.
נושא עיצומי העובדים בשירות הציבורי לא עלה כלל לדיון, משום שאתמול הורתה הסתדרות עובדי המדינה לעובדים לשוב לעבודה לאלתר.
אישור בקריאה ראשונה בכנסת
הכנסת אישרה אמש בקריאה ראשונה את הצעת החוק הממשלתית לרפורמה בנמלים. 49 ח"כים הצביעו בעד הצעת החוק לפירוק רשות הנמלים ופיצול 3 הנמלים בארץ - חיפה, אשדוד ואילת - ל-3 חברות ממשלתיות שיתחרו זו בזו. 36 התנגדו. הח"כים של המפד"ל לא השתתפו בהצבעה.
שר התחבורה, אביגדור ליברמן, תקף בנאומו בפני מליאת הכנסת את ההסתדרות והאשים אותה כמי ש"מטביעה את הנמלים במקום להצילם". ליברמן הוסיף: "לא התחייבתי לדאוג לקומץ ועדים, אני קורא לעובדים להתעלם מהגורמים הפוליטיים המובילים אותם באף".
מנגד טען יו"ר ההסתדרות, ח"כ עמיר פרץ (עם אחד), כי "התחרות לא תמיד מועילה. יש מקרים בה היא מובילה לאסון. הממשלה עברה את הגבול כאשר שברה עיקרון בסיס של עמידה בהסכמים, שהיא עצמה חתומה עליהם".
"יישמרו זכויות העובדים"
בדברי ההסבר לחוק טוענת הממשלה כי "ענף השירותים הנמליים בישראל הוא כיום בלתי תחרותי לחלוטין. מרכיב השכר מהווה כ-5% מסך ההוצאות של רשות הנמלים ועלות השכר לעובד היא מהגבוהות במשק ועומדת על ממוצע של 30 אלף שקל בחודש".
עוד טוענת הממשלה כי "העלות הישירה של המתנה בנמל נעה ברוב המקרים בין 7,000 דולר לאוניה קטנה עד 60 אלף דולר לאוניה גדולה. חוסר היעילות בנמלים משפיע על פעילותם העסקית של אלפי עסקים ומפעלי תעשייה".
החוק מתייחס גם למעמדם של העובדים. "הזכויות ותנאי העבודה שהיו לעובדים ברשות הנמלים ערב המעבר ישמרו להם אצל המעסיק החדש", נאמר בהצעת החוק.