שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מזון בריאות: עדשים אדומות
    הן מכילות ברזל, אבץ, אשלגן, ויטמין B ו-9 גרם של חלבון למנה אחת ועשירות בחומצה פולית. אכילתן מפחיתה את הסיכוי לפתח סרטן, כולסטרול וסוכר בדם וכמות הסיבים במנה אחת שווה לזו שנמצאת ב-7 פרוסות לחם מלא. הכל על עדשים אדומות

    כמו העדשים הירוקות והחומות, גם העדשים האדומות שייכות למשפחת הקטניות. העדשים האדומות קרויות גם "עדשים מצריות", מפני שהן נחשבות לגידול חקלאי קדום במיוחד, שהיה נפוץ באזור הנילוס. העדשים האדומות אינן פופולריות רק אצל שכנתנו, אלא בכל אזור אגן הים התיכון. אצל היוונים הן מזוהות כ"אוכל של עניים" (יש להם אימרה על אנשים שהתעשרו ובזים למוצאם הנחות, ש"כבר לא אוכלים עדשים אדומות"), וגם בתורה שלנו הן מככבות כמרכיב העיקרי בנזיד שתמורתו מכר עשו את בכורתו ליעקב.

     

    מה יש בהן: עדשים אדומות הן מקור טוב לפחמימות ולחלבון. היות ומדובר בחלבון צמחי, חסרה להן חומצה אמינית מסוג מתיונין, ולכן מומלץ לאכול יחד איתן גם דגנים, זרעים, אגוזים, ביצים ומוצרי חלב, כדי לקבל חלבון מלא. חצי כוס עדשים אדומות מספקת לגוף תשעה גרם חלבון, ומכילה גם ברזל, זרחן, אבץ, מגנזיום, אשלגן, סידן, ויטמין B וניאצין. ברבע כוס עדשים יבשות יש 130 קלוריות.

     

    למה הן טובות: העדשים האדומות עשירות מאוד בחומצה פולית. בכוס עדשים אדומות מבושלות מצויים 90 אחוזים מההמלצה היומית. עדשים אדומות מכילות פיטוכימיקלים הקרויים ספונינים, המפחיתים את הסיכון לפתח סרטן, וגם סיבים מסיסים, המפחיתים כולסטרול וסוכר בדם. חצי כוס הגשה מספקת 7.8 גרם סיבים (כמות השווה לזו שבשבע פרוסות לחם מלא).

     

    איך משתמשים בהן: עדשים אדומות יכולות להוות תוספת בפני עצמה, או בשילוב עם דגנים או ירקות. ניתן לטחון אותן למרק סמיך או להשתמש בהן למילוי ולסלטים.

     

    אופן הבישול: שוטפים במסננת כוס עדשים. מוסיפים כוס וחצי מים. מרתיחים ומאדים בין עשר לעשרים דקות, ומקבלים כשתי כוסות. את העדשים האדומות
    אין צורך להשרות, אך מומלץ גם לא לבשל יותר מדי, מפני שהן מתרככות ומתפרקות. כמו כן חשוב לא להוסיף מלח בבישול, מפני שזה יקשה אותן (במקומו כדאי להוסיף כפית חומץ וכפית סוכר, שידגישו את הטעם האגוזי של העדשים). לעדשים המבושלות ניתן להוסיף עשבי תיבול, שום או בצלצלים, והכי מומלץ - לאכול בתוספת ירק עשיר בוויטמין C (עגבניות או פלפלים למשל), כדי לאפשר ספיגה טובה יותר של הברזל".

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים