שתף קטע נבחר

של מי החיים האלה?

סטיב פרנקל לא ידע שהוא הוכנס לעולם דמיוני שכולו נבנה על ידי יגאל שילון. במשך שבועות עקבו 12 מצלמות סמויות אחרי עלילותיו, שבוימו ללא ידיעתו. התוצאה: "המופע של סטיב", סידרה מרתקת שעולה השבוע, שכמוה לא נראתה עוד אצלנו, בהשראת "המופע של טרומן"

כבר שנים שיגאל שילון, איש הפיספוסים, וצוותו, חולמים על הרגע בו יטוו "מציאות מדומה" סביב שחקן אנונימי ויתעדו אותה 24 שעות ביממה. נשמע לכם מוכר? בצדק. אפילו שילון מודה שראה יותר מדי סרטים, אבל כנראה שלפחות אחד מהם השפיע עליו במיוחד - "המופע של טרומן". תזכורת: מזימה נרקמת סביב בחור צעיר (ג'ים קארי) שכבר מרגע הולדתו עוקבות אחריו מצלמות טלוויזיה ללא ידיעתו ומתעדות כל רגע בחייו. האנשים סביבו, ובכלל זה הוריו, חבריו ומשפחתו, כולם שחקנים בשליחות, וסביבת חייו הטבעית אינה אלא אולפן טלוויזיה. חייו מצולמים ומשודרים מדי יום למיליונים רבים של צופים ברחבי העולם, כאילו היו לא יותר מטלנובלה. מדי פעם טרומן מאתר נסיונות לכוון אותו לזווית מסוימת, אבל בשום שלב הוא לא מבין שהזווית הזו שייכת למצלמות המתעדות אותו חי, נושם, אוכל ועושה דברים שהשתיקה יפה להם. גם כשנופל עליו פנס תאורת אולפן, זה לא גורם לו להבין שהוא חי בסרט.

 

אד האריס גילם בזמנו את במאי העל, הספק אלוהי-ספק מפלצתי, ושילון נכנס עכשיו לנעליו, אחרי שבחר בשחקן לא מוכר, סטיב פרנקל, שיגלם את טרומן הישראלי ב"המופע של סטיב" (ערוץ 2, יום ג' 20.30). "חלמנו על מתיחה מתמשכת סביב נמתח אחד", אומר שילון, "בהרבה אתרי צילום, בימים שונים ועם הרבה שחקנים והרבה התקלות".

 

שילון חיכה, סטיב נפל בפח

 

פרנקל, 31, איש מכירות של משקפי השמש "אוקלי", שרוף על גלישת קיט ומתגורר בכפר חוגלה עם אשתו יעל, בת גילו, אותה הכיר בטיול בנפאל, ובתו יובל בת השנה. הוא בוגר בית צבי משנת 98', והרזומה כולל את הפרסומת לביטוח אישי ישיר ("תשעה מיליון זה לא כסף"). עד לפני שנתיים הוא חי בלוס אנג'לס, עבד בהובלות ובמכירת תמונות והחליט שמספיק לו. לפני שבעה חודשים הוא הגיע, בפעם המי יודע כמה, לאודישן לטלנובלה "אהבה מעבר לפינה", ולא ידע שממש באותו יום החל להירקם עבורו תפקיד אחר. במהלך האודישן הוא התבקש לטלפן לאשתו ולשאול אותה אם היא מוכנה שהוא ישתתף בסצינות סקס אם יידרש לכך. פרנקל התקשר ולאוזני כל קרא לה "לבלובית". שילון, שכבר היה שם עם המצלמה, הסיגר והמוח הקודח, נדלק.

 

צילומי "המופע של סטיב" תוכננו בקפידה והשתרעו על פני שלושה וחצי שבועות. גלריה נכבדה של אנשים נטלו בהם חלק בשליחותו של שילון. את אריאל, חברתו של סטיב (עופר בסידרה), מגלמת מורן אייזנשטיין, שזכתה בידי שילון לכינוי המתקתק "מורן המתוקה"; על דמותה של אפרת, אחותה של אריאל, אמונה אילנה אביטל, שכינויה, "העצבנית", מסביר את ההתפרצויות הבלתי מובנות שלה על הסט; גילה אלמגור, האחראית על הדרכת שחקנים, היא קלפטומנית חסרת תקנה, שנעלמת עם אביזרים מהסט בתואנות משונות; מי שללא ספק גנב את ההצגה היה מאיר סקא, נהג מונית שאסף את סטיב מהבית לצילומים ובחזרה והפך לאיש סודו; רני רהב, היחצן הידוע, גילם את יועץ התדמית של סטיב; וכמובן שפחתכם הנאמנה, שתיעדה את המתחולל מאחורי הקלעים של הטלנובלה, שעוד ידובר בה רבות, עבור "פנאי פלוס".

 

צוות ההפקה של שילון אינו עוצם עין זה שמונה חודשים ושולחן העריכה עדיין עמוס בחומרים. גיא וסרמן - מפיק התוכנית, עידית נחומי - המפיקה בפועל, עופר ברק - התסריטאי ובמאי הטלנובלה המדומה, וכמובן סיון מגזניק - הבמאי. גם מיתר שחורי-נחומי בת ה-10 היתה שם, בתה של עידית וכישרון בפני עצמה, וגילמה את המעריצה התובענית שמכרכרת סביב סטיב בבקשה לחתימות. אמו של סטיב, מרים, ואחיו עמית היו אף הם בסוד המתיחה.

 

בטלוויזיה שופכים כסף

 

עד הרגע האחרון לא חשד בשילון אפילו לרגע. נכון ששילון לא הפיל עליו פנס, אבל שני רמזים הושתלו כדי לבדוק אם קיים בו חשד. כשמאיר הנהג אוסף אותו מהבית, הוא מספר לסטיב על מסיבת ההפתעה שנערכה עבורו על ידי אשתו ועל החשד כי שילון עומד מאחוריה. פרנקל צוחק לעברו ובזאת דילג על הרמז הראשון. השני היה כשרני רהב הציע להלביש אותו בבגדי לייקרה מתוחים של גולש גלים. אייזנשטיין הסתכלה עליו ואמרה: "מה, אתה לא יודע שאנחנו עושים עליך מתיחה?". פרנקל אפילו לא זוכר את זה. "חשדתי שמשהו אולי לא בסדר", הוא משחזר, "אבל לא חשדתי שיגאל שילון מותח אותי. לא היה נראה לי שהוא יבוא עם כל החבר'ה שלו ויעשה דווקא עלי מתיחה. היה נראה לי מוזר שאוספים אותי במונית להפקה, אבל רן תורג'מן, הסוכן שלי, אמר לי 'מה אכפת לך? בטלוויזיה שופכים כסף'"...

 

אני מזכירה לשילון את תחושת הבעתה שליוותה את הצופים ב"המופע של טרומן", על הציפייה שטרומן ייצא מהסרט והכל ייגמר. "אני יודע שצופים רבים יתהו איך עושים דבר כזה לבן אדם", אומר שילון. "אבל מה בעצם סטיב רוצה בחיים שלו? להיות שחקן ולהיות מפורסם, ובעזרת התרגיל שלנו הוא יקבל את מבוקשו בעוצמה הגדולה פי אלף מזו שהיה חווה אילו היה מקבל את התפקיד הקטן שהוא רצה לקבל ב'אהבה מעבר לפינה'. מבחינתי הוא הגשים את החלום שלו".

 

כמו כל מי שנפל במלכודת של שילון, גם פרנקל הוא סוג של קורבן, אבל פסיבי. "בנו אותי כאן", הוא מודה, "המופע משרת אינטרס משותף של כולנו, ואני מודה לשילון כי אני יודע שהבחירה בי היא לא מקרית". מעבר לכישורי המשחק, לתקשורת הבלתי אמצעית, ללוק הצברי מהסיירת וליופי המאצ'ואיסטי שלו, סטיב פרנקל כבש את כולנו על הסט. אולי זה בזכות היותו ג'נטלמן, או כפי שמורן אומרת לו באחד הרגעים היפים שצולמו, "אתה איש טוב, סטיב אוסטין". כשאייזנשטיין הסקסית הדביקה לו צרפתית, אפשר היה לראות על פניו את ההתרגשות, כשאילנה אביטל סטרה לו, הוא לא הבין מאיפה זה בא לו ("תרגיעי קצת, תרגיעי", אמר לה בעגה סטיבאית שכה מהר התרגלנו לשמוע על הסט). אפילו כשגילה אלמגור, השחקנית הנערצת עליו, שיתפה אותו בסודות הקלפטומניה שלה, הגיב כג'נטלמן אמיתי.

 

בינתיים פרנקל חולם שהמופע שלו יתפוס לפחות כמו "קחי אותי שרון". אולי אז, אחרי הכל, הוא יוכל להפסיק לשנן מתוך שינה טקסטים מתחום האופטיקה. "מאז שהפרומואים ב'רשת' רצים, אני כבר לא אנונימי", הוא אומר כאילו מתקשה להאמין, "זהו. נגמר הסיפור. אני עדיין לא רגיל לזה. חזרנו עכשיו מאילת, ואני עוד מסוגל ללכת עם ספידו בלובי של מלון בלי לדפוק חשבון, כי כזה אני, אבל פתאום אני קולט שוואללה, אולי כדאי לשים משהו על הספידו, כי מכירים אותי ומסתכלים עלי... אני פשוט צריך זמן להתרגל לזה".

 

האשה, האח ונהג המונית

 

אם להאמין לשילון, ויש את כל הסיבות להאמין לו, 'המופע של סטיב' עומד להיות אירוע טלוויזיוני שטרם נראה כמותו בארץ. "היו 12 מצלמות קבועות ומצלמות מזדמנות. אם זה אשתו שצולמה כשהיא מדברת איתו תוך כדי שהיא נותנת שיעורי שחייה לתינוקות בקאנטרי, אם זה אחיו שמטלפן מכפר חוגלה, ואם זה מצלמה במטוס שמלווה את הרכב של מאיר. מספר המצלמות היה חסר תקדים".

 

שילון לא מכחיש שטעמו של הקהל הישראלי הפך לאנין ומתוחכם יותר. "זה כך בכל העולם. התובענות של הקהל הולכת וגדלה ומה שהספיק לפני עשר שנים לא מספיק היום", אומר שילון. "כמו הסיפור של הצמח ב'חנות קטנה ומטריפה' - הוא כל פעם רוצה מנות יותר גדולות של בשר, שלא לומר דם, ואני מרגיש כמו בעל מסעדה שמנסה להגיש לסועדים שלו סטייקים עסיסיים. 'המופע של סטיב' הוא בהחלט ההישג הכי גדול בחיי המקצועיים, אבל זו עבודת פיתוח יותר משזו המצאה".

 

בחזרה לשיגרה הפסטורלית

 

"הכוכבת הגדולה של הסיפור היא יעלי, שהצליחה להסתיר את זה ממני חודשיים בלי שאחשוד בה אפילו לרגע", נותן פרנקל את הקרדיט הראוי לאשתו. "לא יודע איך הייתי מרגיש אם הייתי מגלה שיש מצלמה. אני חושב שהייתי מופתע". כשהמצלמות הפסיקו לתקתק, פרנקל חזר לשיגרה הפסטורלית של הכפר. הוא בעל רומנטיקן, אבא מסור ואיש של חברים טובים. "החבר'ה כולם מתכננים הקרנה פרטית על מסך גדול, ואני אבשל להם פסטה ברוטב שמנת ופטריות", הוא חושף כשבעיניו יותר מזיק של התרגשות וציפייה ל-3 בנובמבר, התאריך בו תיפתח עונת החורף של "רשת" עם "המופע של סטיב".

 

"לא לכל אחד יש את הזכות להיבחר", מסכם פרנקל, "אבל גם אם אהיה סופרסטאר, אני עדיין סטיב הקטן מכפר חוגלה ואני מתכוון לשמור על זה".

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סטיב פרנקל. "פתצאום אני קולט שוואלה , אולי כדאי לשים משהו על הספידו, מכירים אותי"
סטיב פרנקל. "פתצאום אני קולט שוואלה , אולי כדאי לשים משהו על הספידו, מכירים אותי"
צילום: שמואל יערי
יגאל שילון. "צופים רבים יתהו איך עושים דבר כזה לבן אדם"
יגאל שילון. "צופים רבים יתהו איך עושים דבר כזה לבן אדם"
צילום: שמואל יערי
מומלצים