שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עושים את המוות
    בסוף השבוע עולה בערוץ 2 (שישי, 23:00) סדרת הדרמה המדוברת והמוערכת, "עמוק באדמה", שעוקבת אחר משפחה של קברנים. אתם הולכים למות על זה

     

    במציאות הישראלית, היכן שמראות של גופות בטלוויזיה הפכו לעניין כואב שבשיגרה, האסתטיקה של המוות כבר הפכה מזמן לנושא נפוץ, וההומור השחור ממשיך בעקביות לצאת מחדרי החדרים שהוא שהה בהם פעם.

     

    ארז טל אמר בפסטיבל הטלוויזיה בראש פינה ש"בתי הקברות מלאים בתוכניות ששודרו בשישי בערב". נו, אז עכשיו ב"קשת" מנסים ללכת הפוך ושמים בשישי בערב תוכנית על בית קברות.

     

    בסוף השבוע (שישי, 23:00) תעלה בערוץ 2 הסדרה שעל דגלה חרותים האסתטיקה של המוות וההומור השחור. יותר מזה, "עמוק באדמה" (“Six Feet Under”) הפכה את המוות לדבר הכי טריוויאלי שיכול להיות. כמה טריוויאלי? איש אחד עושה ברביקיו בחצר לחברים, קופץ ראש לבריכה, נתקע בקרקעית ומת. ככה. קברן אחד נוסע ברכב לוויות אחרי יום עבודה, פתאום מגיח אוטובוס ודורס אותו למוות. ככה.

     

    עד שהמוות יפריד בינינו

     

    אז מה היא בעצם "עמוק באדמה", ומה הופך אותה לסדרה שכולם – וסליחה על משחק המילים - מתים עליה? "עמוק באדמה" היא אחת הסדרות הכי עטורות שבחים של השנים האחרונות, מהסדרות הנדירות האלה, שהחל מהתסריט והעלילה, דרך המשחק, הצילום והסטיילינג, וכלה בבימוי, אין בה ולו נפילה אחת.

     

    משפחת פישר היא בעלת חברת הקבורה "פישר ובניו" בלוס אנג'לס. מותו של הפטריארך נתניאל פישר מותיר משפחה שדממת המוות היא אנטיתזה מוחלטת למה שקורה שם מתחת לפני השטח.

     

    מדובר בדרמה המשלבת אלמנטים של סדרות-מקום-עבודה, לצד אלמנטים מסדרות דרמה משפחתיות ואופרות סבון. וכל זאת במעטפת של הומור שחור, שמצליח

    להרים את הראש גם ברגעים המורבידיים והכבדים ביותר. כל פרק נפתח במוות טריוויאלי לחלוטין מהסוג שהוזכר למעלה. הייחוד של "עמוק באדמה" היא העובדה שאותו מוות לא עומד במרכז העלילה. הוא בנאלי לחלוטין, ופשוט נמצא שם. וזו בעצם הגדולה של הסדרה. שלה, ושל רשת HBO, שמתמחה בייצור דרמות לא סטנדרטיות ולא קונבנציונליות בעליל ("אוז", "הסופרנוס" ואחרות). לקחת את התבנית המוכרת ולזרוק אותה לשמן רותח בעיסה שונה לחלוטין.

     

    הסדרה, שנוצרה ע"י אלן בול, התסריטאי של "אמריקן ביוטי", שאף זכה באוסקר על סרט זה, עלתה לאוויר ברשת HBO האמריקאית בינואר 2001, ועד כה שודרו בארה"ב שלוש עונות. למרות ריבוי מועמדויות בטקסי האמי מאז שעלתה לאוויר, זכתה הסדרה בשישה פרסים בלבד, כולם בטקס הקודם ב-2002, אף לא אחד מהם לסדרה או לשחקנים, והחשוב שבהם הוא פרס הבימוי לאלן בול. השאר היו על עיצוב ואיפור, מה שמוסיף נדבך לפן האסתטי של הסדרה. היעדר הזכייה הגדולה גם מעיד על השמרנות של התעשייה האמריקאית, שטרם העניקה בטקס אמי  כזה או אחר, פרס ל-HBO עבור הדרמה הטובה ביותר (וזה כולל גם את "הסופרנוס").

     

    הפופולריות של "עמוק באדמה" בארה"ב גדולה באופן יחסי, ובשתי העונות הראשונות שלה שם היא הגיעה לממוצע צפייה של 5.7 מיליון צופים מדי שבוע, מספר מכובד לסדרה המשודרת בכבלים. כמו כן נראה שמסתמן טרנד חדש בהופעות האורח: אם בעבר (וגם היום, למען האמת) דיבוב ב"משפחת סימפסון" היה המצרך המבוקש ביותר, הרי שהיום הכוכבים האמריקאים עומדים בתור כדי לקבל ספוטים בסדרה, ולו רק בתור גופה, כמו שביקש למשל סולן R.E.M, מייקל סטייפ.

     

    הסדרה הקרה והמנוכרת הזו היא, כאמור, הדבר הכי חם שיש היום בטלוויזיה, אבל האם היא תזכה לאותה מידת פופלריות גם בקרב הקהל הרחב בארץ? לא ברור עד כמה חוש ההומור הישראלי ערוך לסדרה עם תכנים כאלה, ועד כמה, אם בכלל, הצופה יסתגל לתבשיל הכל כך מתובל לעילא שרוקחת "עמוק באדמה".

     

    מה שכן, בדרמת המציאות שאנחנו חיים בה כאן, מעניין כמה זמן עוד צריך לחכות עד שמישהו ייצר את הסדרה המתבקשת: "זק"א".

     

    מי נגד מי?

     

    הדמויות הבולטות שמרכיבות את הפסיפס האנושי המרתק הם נייט פישר (פיטר קראוזה), האח הבכור שנקלע בעל כורחו לסיטואציה של ניהול בית הקברות. נייט נשר בעברו מהקולג', הרחיק עד סיאטל ועשה הכל כדי לברוח ממשפחתו. כעת הוא נאלץ לתמרן בין אופיו הבלתי מיושב, לעסק הכי שמרני שקיים.

     

    דיוויד פישר (מייקל סי. הול) בהימור נטול סיכון, יהפוך מהר מאוד להיות האייקון החדש של קהיליית הגייז בארץ. דיוויד הוא אחיו הצעיר של נייט, שמהווה ההפך המושלם ממנו. הוא טיפוס מקובע, איסטניס ומסוגר, שעשה הכל כדי שאביו יחבב אותו. דיוויד הוא הומוסקסואל שמנהל מערכת יחסים עם שוטר, אך ביחס למשפחתו הקברן הזה עדיין לא יצא מהארון.

     

    רות פישר (פרנסס קונרוי) היא אם המשפחה, שמתאלמנת מבעלה בפרק הראשון. במשך עשרות שנים היא הייתה עקרת הבית, ועם מותו של בעלה היא מתחילה אט-אט לפרוח. רות מתחילה לצאת עם גברים באופן פתוח (מה שבעבר עשתה מאחורי גבו של המנוח), ומנסה במקביל לגבש את משפחתה המנוכרת. ויש לה, כן-כן, מניירות של אמא פולנייה.

     

    קלייר פישר (לורן אמברוז) היא בת הזקונים במשפחה. היא חריפה ובעלת תושייה, וכמו טינג'רית טיפוסית היא לא מסתדרת עם אמא. רק שהמקרה שלה הוא בהחלט תירוץ: נסו אתם לגדול בבית עם אנשים זרים מתים.

     

    ברנדה צ'נווית' (רייצ'ל גריפיתס מ"חתונתה של מיוריאל") היא אהובתו של נייט. אינטליגנטית, שנונה, קרה, מחושבת, כנה עד אימה, סקסית. בכל מקום אחר היא הייתה יכולה להיות הביצ'ית האולטימטיבית. בת לשני הורים פסיכיאטרים, וכצפוי, מביאה עימה ערימה של מטענים נפשיים ולא מעט הרס עצמי.

     

    פדריקו דיאז (פרדי רודריגז) הוא עובד בבית הקברות של הפישרים. דיאז הוא רב-אמן בשיחזור, ומסוגל להפוך גם גופה מפורקת למוצג של מוזיאון השעווה. וגם זו, כפי שהסדרה מנסה לומר לנו, אמנות.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    7 לילות
    מומלצים