עובדי הנמלים חזרו לעבודה
עובדי הנמלים הפסיקו את העבודה בשעות הצהריים, וקיימו אסיפות לאחר שגילו כי אונייה שהגיעה מיוון עוגנת ברציף של מספנות ישראל בחיפה; לדבריהם, מדובר בהפרה של הסכם עם האוצר
"עובדי הנמלים חזרו לעבודה סדירה", כך מסר ל-ynet, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, אהרון יצחק. עובדי הנמלים הפסיקו את עבודתם בשעות הצהריים והתכנסו לישיבות הסברה, לאחר שגילו כי אונייה שהגיעה מיוון עוגנת ברציף של מספנות ישראל בחיפה.
עובדי נמל חיפה טוענים כי מדובר בהפרה של ההסכם שהתקבל עם האוצר, כתנאי לסיום המשבר הקודם בינם לבין האוצר.
דודו פרץ, מזכיר ועד עובדי נמל חיפה, אמר היום כי האישור שנתן שר התחבורה, אביגדור ליברמן, לאונייה מסחרית לפרוק סחורה במספנות ישראל חושף את פרצופם האמיתי של ליברמן ושל שר האוצר, בנימין נתניהו.
לדבריו, "נתניהו וליברמן מדברים על התייעלות, אבל זה רק מסווה לחלוקת טובות הנאה למקורבים על חשבון הציבור. הבעלים הפרטיים של מספנות ישראל קנו אותן במחיר של 42 מיליון שקל, בעוד הערכת שמאי קבעה כי המחיר הוא 760 מיליון שקל – מתנה על חשבון הציבור בגובה של כ-700 מיליון שקל. הם קיבלו את מספנות ישראל במחיר מבצע משום שקנו אותן כמספנה, אבל עכשיו קיבלו מליברמן היתר להפעיל אותן כנמל. זו ממש גניבה לאור יום".
בוועד העובדים נטען, כי בתקופת השביתה בנמלים נתנה הממשלה אישור חריג לעגינת ספינות במספנות ישראל, אבל הפריקה דורשת אישור של מנהל הנמל וועד העובדים - אישורים שלא ניתנו. כמו כן, אין כל צורך כעת בפריקת סחורות במספנות, שכן נמל חיפה עובד כרגיל. ההיתר להפוך את המספנות לנמל מעניק למעשה לבעלי המספנות "מתנה" בשווי של כ-700 מיליון שקל על חשבון הציבור, אומר בוועד עובדי נמל חיפה.
ליברמן: מעשה חמור
שר התחבורה, אביגדור ליברמן, אמר היום בתגובה כי הוא רואה בחומרה רבה את צעדם של העובדים המהווה הפרה בוטה של ההסכם שנחתם עמם ובמסגרתו הוחלט על פסק זמן בעיצומים ובשבתיות כדי לנהל במהלך פסק הזמן זה מו"מ בניסיון להגיע להסכם בעניין הפעלת הנמלים כחברות נפרדות. הוא אמר שבכוונתו לפעול בכל הדרכים כדי למנוע השנות תופעות דומות.
הקפאה ל-100 ימים
המשבר בנמלים פרץ לאחר שהממשלה פרסמה תוכנית חדשה להפרטת רשות הנמלים וחלוקתה לשלוש חברות, שלא הייתה מקובלת על ההסתדרות. בעקבות זאת, השביתו העובדים את הנמלים במשך שבועיים, עד שבית הדין לעבודה הורה להם לחזור לעבודה וכפה על הממשלה לפתוח את התוכנית למשא ומתן.
הצדדים ניסחו מסמך עקרונות להמשך המו"מ, שייסוב על תנאי העבודה וזכויות העובדים בנמלי הים, לקראת פירוק רשות הנמלים.
שר האוצר, בנימין נתניהו, ושר התחבורה, אביגדור ליברמן, הסכימו להקפיא ל-100 יום את תהליך החקיקה בו החלה הממשלה השבוע, ולאפשר בפרק זמן זה לקיים מו"מ עם נציגי העבודים וההסתדרות. בפרק זמן זה הסכימה ההסתדרות להימנע מהשבתת הנמלים.