קספרוב הפסיד לפריץ
תוכנת המחשב ניצלה טעות של שחקן השחמט המוביל בעולם כדי לנצחו במשחק השני במסגרת ההתמודדות ביניהם
תוכנת המחשב X3D פריץ ניצלה טעות של גארי קספרוב כדי ליטול את ההובלה ולנצח ב-39 מסעים את המשחק השני בהתמודדות בת ארבעה המשחקים שנערכת בניו יורק.
בעוד קספרוב הוביל בתחילת המשחק הראשון בסדרה, המשחק השני, שנערך אתמול (ה') התאפיין בקרב צמוד בין האדם למחשב עד לשגיאה קשה של קספרוב במסע ה-32, אשר אפשרה לפריץ לזכות ברגלי מרכזי. המחשב ניצל את הטעות האנושית כדי להשיק מתקפה עם רגלי, מלכה וצריח ולחדור בעד ההגנות של קספרוב, ששיחק בכלים השחורים. קספרוב הודה בהפסדו לאחר שלוש שעות ו-40 דקות של משחק, ובתום המסע ה-39 של הכלים הלבנים.
"מעניין לציין, כי קספרוב שגה שגיאה דומה בעת שהפסיד לאלכסנדר חוזמן הישראלי לפני חודשיים באליפות אירופה לקבוצות שנערכה בכרתים", מוסר שי בושינסקי, אחד ממפתחי תוכנת השחמט הישראלית "דיפ ג'וניור", המחזיקה בתואר אלופת העולם בשחמט ממוחשב.
"במשחק השני מול פריץ החליט קספרוב לנטוש את ההגנה הסיציליאנית לטובת הגנת ברלין בפתיחה הספרדית - הגנה שבאופן פרדוקסלי קספרוב סבל ממנה בדו-קרב על אליפות העולם מול בן ארצו ולדימיר קרמניק", מציין בושינסקי, "ואולם, לאורך המשחק נדרש קספרוב להתאמץ למצוא מהלכים מועילים בפתיחה זו לעומת סגנונו הרהוט בהגנה הסיציליאנית".
"שגיאה טפשית"
"זו הייתה שגיאה טפשית", אמר קספרוב לעיתונאים לאחר המשחק. "במצבים כאלה המוח פשוט 'נכבה' ופריץ הבחינה בשגיאה מיד", אמר ג'ון פרננדז, יועץ שחמט בחברת X3D.
במשחקי שחמט, נקודה אחת מוענקת עבור ניצחון וחצי נקודה ניתנת לשוויון. לכן, X3D פריץ, שילוב בין תוכנת השחמט הגרמנית פריץ לבין תוכנת המציאות המדומה של חברת X3D הניו יורקית. לכן, התוכנה מובילה על קספרוב לאחר המשחק השני: 1.5 נקודות לעומת 0.5 נקודה.
המשחק השלישי מתוכנן להתקיים ביום א' ואילו המשחק האחרון ייערך ביום ג'. המנצח בהתמודדות יזכה ב-250,000 ובמקרה של שוויון ייקבל כל צד 175,000 דולר. כל המשחקים, שעשויים להימשך עד כשבע שעות למשחק, ישודרו באינטרנט באתרי שחמט רבים ובערוץ הספורט ESPN2. ניתן לצפות בהמשך ההתמודדות בין קספרוב לפריץ באתר זה.
"קספרוב במצוקה"
"כעת קספרוב נמצא במצוקה מכיוון שנותרו שני משחקים בלבד לסיום ההתמודדות", סבור בושינסקי, "בכך הפכה דרישתו המקורית לקיצור הדו-קרב לארבעה משחקים בלבד לחרב פיפיות. חשוב לציין, כי למעט נצחונו במשחק הראשון מול דיפ-ג'וניור, קספרוב לא הצליח להכריע את המחשב מזה שבעה משחקים רצופים - עובדה שאין בה אלא להעיד על הקושי העצום שעומד מולו כעת". ההתמודדות בין קספרוב לדיפ ג'וניור, שנערכה בתחילת השנה בניו יורק, הסתיימה בשוויון.
בניגוד למשחקי שחמט אחרים בהם התמודדו שחקני שחמט עם תוכנות, קספרוב יושב בסדרת המשחקים הנוכחית מול צג מחשב ועונד משקפיים תלת ממדיים אשר יוצרים אפקט תלת ממדי של לוח השחמט ושעון המשחק. הוא אינו משתמש בידיו כדי לבצע מהלכים אלא בקולו. התוכנה נעזרת בטכנולוגיית זיהוי דיבור כדי לתרגם את הפקודות הקוליות למהלכים המתבצעים על הלוח.
בושינסקי מניח כי קספרוב מתחרט כעת על הסכמתו לשחק עם המשקפיים התלת-מימדיות במקום עם לוח וכלים אמיתיים. קספרוב, 40, הפסיד את תואר אלוף העולם בשחמט לולדימיר קרמניק הרוסי בשנת 2000, אך הוא עדיין מדורג מספר אחד בעולם על פי פדרציית השחמט הבינלאומית.