קספרוב ניצח את פריץ: מחר ההכרעה
קספרוב הוביל במשחק השלישי כבר במסע ה-16. שוויון בהתמודדות בין קספרוב לתוכנה "פריץ" בעקבות ניצחונו של קספרוב. הפרס לזוכה במשחק המכריע שייערך מחר - 200 אלף דולר
גארי קספרוב ניצח אתמול (א') במשחק השלישי במסגרת ההתמודדות עם תוכנת המחשב הגרמנית פריץ X3D. בשלבים הראשונים במשחק שנערך אתמול במועדון האתלטיקה בניו יורק, הצליח קספרוב לתפוס רגלי של "פריץ" ולאחר מכן כיתר את רגליו והצר את צעדיו. "המהלכים של פריץ היו מגוחכים וטיפשיים, קספרוב דחק אותו לפינה", ציינו חברי המועדון שנכחו במקום.
אסטרטגיה "אנטי מחשבית"
"קספרוב שינה את אסטרטגית המשחק שבה השתמש במשחקים הקודמים ובחר להוביל את פריץ למבוי סתום תוך שהוא משתמש באסטרגיית משחק 'אנטי מחשבית'", אומר שי בושנסקי, אחד ממפתחי "דיפ ג'וניור", התוכנה הישראלית המחזיקה בתואר אלופת העולם למחשבי שחמט. "אסטרטגיה זו פותחה במיוחד נגד פריץ על ידי שחמטאים הולנדים ב-1999 שעה שפריץ נטל חלק באליפות הולנד ליחידים"
לדברי בושינסקי, האסטרטגיה 'האנטי מחשבית' מבוססת על יצירת שרשרת רגלים ארוכה על הלוח, אשר מונעת מהתוכנה מלהתמקד בחולשות ברורות של היריב ולפתח משחק טקטי התקפי - סוג של משחק בו היא חזקה. צורת משחק זו שונה מסגנונו הרגיל של קספרוב, סגנון התקפי וישיר שבו הוא משתמש בהצלחה בעיקר נגד יריבים אנושיים. "הפעם הוא הגמיש את סגנונו ופיתח סוג משחק איטי ומשעמם שהוביל אותו כמעט ללא סיכון לנצחון המיוחל".
פריץ סייע לקספרוב
אלא שפריץ "סייע" לקספרוב לנצח. "כבר בפתיחה הוא הפסיד רגלי שלא לצורך ולאחר מכן בחר לשחק מסעים סתמיים כדוגמת הזזה נשנית של המלך ימינה ושמאלה ללא כל ניסיון לפתח משחק נגד ממשי", מציין בושינסקי, "בכך הוא אפשר לקספרוב לארגן את כליו ללא הפרעה לקראת התקפה מכרעת. ואכן, ברגע המתאים, פרץ קספרוב את המערך של פריץ בהקרבת הרגלי העודף שהיה ברשותו".
"המערך הסדוק של פריץ לא החזיק מעמד נוכח הלחץ המצטבר של הכלים הלבנים של קספרוב ומתכנתי פריץ נכנעו בשם התוכנה. כעת השאלה הגדולה היא אם יצליח קספרוב לשחזר את נצחונו המשכנע במשחק האחרון או שמא מתכנתי פריץ יצליחו לשנות את התוכנה לקראת המשחק כך שהיא תמנע מלהיקלע לסוג משחק דומה".
משחק בסביבת מציאות מדומה
תוכנת השחמט הגרמנית "פריץ", שפותחה על ידי המתכנתים מורש ופייסט מהולנד וגרמניה, שודרגה לקראת התחרות לתוכנת שחמט וירטואלית תלת ממדית בשם פריץ X3D על ידי חברת התלת ממד X, המתמחה במציאות וירטואלית. התוכנה המשודרגת יכולה לחשב כשלושה מיליון מהלכי שחמט בשנייה וצפויה לנצח 99.9% מהתחרויות נגד בני אדם, כך נמסר מהחברה המפתחת. קספרוב משחק באמצעות פיו במקום בידיו בסדרת המשחקים הנוכחית. תוכנת המחשב מזהה את פקודותיו ומתרגמת אותן למהלכים על הלוח.
הטורניר, בן ארבעת המשחקים, החל ב-11 לנובמבר ויסתיים במשחק המכריע שיערך מחר. לאחר התיקו במשחק הראשון, והניצחונות ההדדיים במשחק השני והשלישי, כל צד צבר נקודה וחצי. המשחק הרביעי והאחרון בהתמודדות יתקיים מחר (ג') ובו פריץ ייהנה מיתרון הכלים הלבנים. המשחק , שעשוי להימשך עד כשבע שעות, ישודר באינטרנט באתרי שחמט רבים ובערוץ הספורט ESPN2. ניתן לצפות בהמשך ההתמודדות באתר זה. המנצח בטורניר צפוי לזכות ב-200 אלף דולר. כל צד יקבל 175 אלף דולר במקרה של שוויון.