שתף קטע נבחר

הח"כים: "שודדים את הציבור"

בדיון שנערך במסגרת ועדת הכלכלה של הכנסת, מתחו חברי הכנסת ביקורת חריפה על התנהלות חברת "דרך ארץ", מפעילת כביש 6. הציבור נשדד...

במתקפה חסרת תקדים יצאו חברי הכנסת אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) ואלי אפללו (ליכוד) כנגד כביש 6 וחברת "דרך ארץ" שהקימה ומפעילה אותו. לדברי חברי הכנסת, שהשתתפו בדיוני ועדת הכלכלה של הכנסת, חברת דרך ארץ מערימה קשיים על לקוחותיה המבקשים לקבל פירוט מועדי הנסיעות בעבורם חוייבו, מטילה קנסות שערורייתיים ו"שודדת את התושבים".

 

חבר הכנסת טיבי הוסיף כי רכב הרשום על שמו (ונמצא בשימוש אדם אחר) צבר קנסות בגובה 12,000 שקל, זאת מתשלום ראשוני שעמד על 300 שקל בלבד. בנוסף לכך, ציין טיבי כי חברת דרך ארץ סירבה למסור לו מידע על הצטברות הקנסות ותאריכי הנסיעה, ואם לא די בכך הרי ש"לא די שהם סירבו, הם סירבו בחוצפה", הטיח חה"כ בפני אהוד סביון, מנכ"ל דרך ארץ שהשתתף אף הוא בדיון.

 

ח"כ אפללו התרעם על כך שמדינת ישראל "נותנת להם (דרך ארץ, ר.צ) לשדוד את התושבים. הם אפילו לא צריכים ללכת לבתי משפט כדי לגבות את התשלומים והחובות. אף על פי שמכתבי הבקשה לתשלומים לא מגיעים לנהגים, הם דורשים קנסות". ח"כ אפללו הגיש בשיתוף עם ח"כ טיבי הצעת חוק לפיה תחויב דרך ארץ לשלוח התראה בדואר רשום על קנסות.

 

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הוסיף עוד כי בכביש 6 "מעדיפים שיסעו פחות וישלמו יותר, מאשר יסעו יותר וישלמו פחות". לדברי ח"כ גפני, מי שלא עובד במוסד המספק החזר נסיעות בכביש 6, "מפחד מפני חיוב בסכומים לא מוסברים". בהקשר זה הציע חבר הכנסת שלום שמחון (עבודה), המכהן כיו"ר ועדת הכלכלה, להציב שלטים בכניסות לכביש, בהם יצויין תעריף הנסיעה.

 

"3% מהרווחים שלנו הם מקנסות"

 

אהוד סביון, מנכ"ל דרך ארץ, ציין במסגרת הדיונים כי רק אחוז קטן מרווחי החברה מגיעים מקנסות - 3% מסך הרווחים. אך גם זה לא סיפק את חברי הוועדה. נציב הדורות הבאים בכנסת, שלמה שוהם, אמר כי "להיקף הקנסות בכביש 6 אין אח ורע בעולם. לא יתכן שעל אי-תשלום אגרה ישלם האזרח קנס גבוה יותר מאשר על עבירה פלילית". ח"כ שמחון הציע לסביון לשקול "דרך אחרת לתשלום קנסות", לפחות עד שתוחל חקיקה מסודרת בנושא, ככל הנראה באמצעות הצעת החוק של טיבי ואפללו.

 

חברת דרך ארץ "הבריחה את נהגי המשאיות מהכביש", הוסיף גבי בן הרוש, יו"ר ארגון המובילים, זאת "במקום לעודד את נהגי המשאיות שסותמים את הכבישים להשתמש בכביש 6". בן הרוש הוסיף עוד כי המצב לפיו נהגי משאיות זכאים ל-20% הנחה בלבד ברכישת מנוי "פסקל" (לעומת 40% לבעלי רכב פרטי), גורם לאפלייה בין הנהגים ולפגיעה באטרקטיביות הנסיעה בכביש.

 

קטע 18

 

במהלך הדיון בוועדת הכלכלה הועלה גם נושא איכות הסביבה, בהקשר של סלילת קטע 18 שאמור לחבר בין הגליל לבין יתר חלקי כביש 6. לדברי ח"כ שמחון, חשוב לסיים גם את קטע כביש זה בכדי לחבר את הפריפריה למרכז. שמחון נתקל בהתנגדות לנושא מצד ח"כ עומרי שרון (ליכוד), העומד בראש השדולה למען איכות הסביבה. ביחד עם ח"כ גפני התריעו השניים מפני "פגיעה בלתי הפיכה בנוף מדינת ישראל".

 

שר התחבורה, אביגדור ליברמן (האיחוד הלאומי), ציין בהקשר זה כי הפתרון להקמת קטע 18 הובא לאישור המועצה הארצית לתכנון עוד בשנת 1994, וזכה לרוב בקרב חברי מפלגות הבית הודות לכך שהוא מהווה את "הרע במיעוטו" בכל הנוגע לפגיעה באיכות הסביבה.

 

מנכ"ל כביש 6, יהודה כהן, הוסיף בנושא כי החברה השקיעה 100 מיליון שקל מעל לתקציב המתוכנן (סה"כ 580 מיליון שקל) בכדי לשמור ככל הניתן על איכות הסביבה והנוף בקטע הכביש המדובר.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ אחמד טיבי. "סירבו בחוצפה"
ח"כ אחמד טיבי. "סירבו בחוצפה"
צילום: רויטרס
ח"כ אלי אפללו. "שודדים את התושבים"
ח"כ אלי אפללו. "שודדים את התושבים"
צילום: מתוך אתר הכנסת
כביש 6
כביש 6
צילום: מיכאל קרמר
מומלצים