שתף קטע נבחר

שלושה בסירה אחת

ערב היצירות החדש של בת-שבע מסמן משב רוח שונה, רגע אחרי עזיבת אוהד נהרין את ניהולה. הבחירה לשלב בין שלושת היוצרים - מץ אק, נהרין ושרון אייל - הפתיעה לטובה

התרכובת שבישלה להקת בת-שבע לקהל שהגיע בסוף השבוע לצפות בערב יצירות חדש בביצוע רקדניה, משקפת, כך נדמה, את התהליך העובר כעת על להקת המחול הישראלית. תהליך שבאופן סימבולי מקביל אולי לזה שעבר על להקת קולברג השבדית עם פרישתו של הכוריאוגרף מץ אק מניהולה האמנותי. כמו בקולברג, כך בבת-שבע, עם פרישתו של אוהד נהרין מניהולה האמנותי של הלהקה וחלוקת התפקיד בין יושיפומי אינאו ושרון אייל, נדרשת תקופת מעבר וגישוש. כמו בקולברג, כך בבת-שבע, לצד המשך העלאת יצירותיו של מץ אק/אוהד נהרין, חיפשה הלהקה קולות של יוצרים חדשים כמו פיליפ בלנשארד בקולברג ושרון אייל בבת-שבע. בשתי הלהקות הוסיפו לרפרטואר יצירות של כוריאוגרפים בעלי שם (בקולברג הועלו יצירות של כוריאוגרפים כאלווין איילי, מרס קנינגהאם, יירי קיליאן, בילי פורסיית ונהרין ובבת-שבע הזמינו לעת עתה את יצירתו של אק לערב זה).

 

מזה שנים מחזרת להקת בת-שבע לפתחו של אק, הנחשב לאחד הכוריאוגרפים העכשוויים הבולטים והמוערכים ביותר בעולם, במטרה להעלות בבכורה בישראל את יצירתו "A Sort Of", שנוצרה במקורה לפני שבע שנים עבור להקת המחול ההולנדית NDT. השנה הדבר התאפשר, ואק עצמו היה זה שבחר את 16 הרקדנים שמשתתפים ביצירה ואף הגיע לישראל לחזרות עמם. מכיוון שמדובר ביצירה קצרה, שאורכה 37 דקות בלבד, הוחלט לצרף לה יצירות קצרות נוספות. התמהיל הסופי עליו הוחלט היה שילוב של חדש, מתחדש ומתארח.

 

את הערב פתחה קומפוזיציה מחודשת ומרוכזת לכדי עבודה אחת ל"Love", ערב יצירות מרשים של שרון אייל, שהוצג לראשונה לפני כשנה על במת סוזן דלל. גודלה העצום של במת המשכן לאמנויות הבמה והמרחק מן הקהל הוסיף פרספקטיבה שחסרה לעבודה באולמות קטנים. בעיקר מפני שמדובר בעבודה רב שכבתית שמניחה תנועה על תנועה ומתרחשת במקביל במוקדים שונים שדורשים "פיצול קשב" מצד הקהל. המרחק, במקרה זה, הוא יתרון שמאפשר להכיל את המכלול. עם זאת, בגרסה המתומצתת הנוכחית של "Love", דווקא בשל אותו ריכוז נדרשת הקפדה יתרה על דיוק בפרטים. העבודה מסתיימת עם מוזיקה של ליסה ג'רונימו – שש רקדניות, כל אחת בתורה, מציגה את החיפוש המתעקש אחר התנועה שלה. קטע לירי ועצוב זה טומן בחובו גם הבטחה לאופטימיות זהירה, ומנקז לתוכו את כל מה שהפך את להקת בת-שבע לכה בוהקת – מרקם רבגוני של רקדנים. העבודה בהרכבה זה לוקה, עם זאת, בהיעדר קוהרנטיות שמקשה על הישאבות טוטלית לתוכה.

 

מפגש עם העבר

 

אחרי הפסקה של 15 דקות נעים היה להיפגש מחדש עם יצירתו של אוהד נהרין, "טאבולה ראסה", שהועלתה לראשונה לפני 18 שנה עבור בלט פיצבורג. יש משהו מרגש במפגש פנים אל פנים עם העבר, וגם אם לפעמים הוא ניצב מבויש מול השינויים שעטה הזמן על היוצר ועל יצירתו, אפשר לגלות בו עקבות נשכחים. "טאבולה ראסה" מתחילה בגעש סוער ויצרי עם מבנים שנוצרים ומתפרקים אל מול עיני הקהל. זו יצירה שמורכבת מתנועות לכאורה פשוטות, ובכל זאת יש בה מן הטלטלה בשל היותה מתפרצת. הרקדנים ניתזים כמו היו צבעים ממכחולו של ג'קסון פולוק, גומעים את הבמה ומנסים לכבוש את האוויר קצת כמו ב"חלב שחור" של נהרין. ואז - רגיעה, תנועה מונוטונית איטית, כמעט יומיומית.

 

ההפסקה השניה בערב, שאורכה נמדד בכעשרים דקות, היתה שוברת לא מעט מהנוכחים באולם אילולא הובילה ליצירתו של מץ אק, "A Sort Of". מדובר בעבודה מנוקדת בהומור, צבועה בפנטזיה ואבסרקטית לכאורה. אך גם אם המסגרת חלומית, בתוכה מפזר אק מפתחות אוניברסליים לסיפור מסגרת, שמקבל פרשנות שונה ממתבונן למתבונן.

 

אק מעניק לקהל כרטיס מסע למקום אחר שבו הקודים והשפה שונים אבל נהירים. גבר במעיל נשי ונעלי עקב מחפש למצוא חן בעיני הקהל ובעיקר בעיני אשה אחת בקהל המוארת בזרקור. היא קמה,לבושה במכנסי גבר, ונגררת לבמה. הם מחליפים תפקידים, מבצעים דואט חלומי ורך, שבסופו נאספת האישה בתוך מזוודה אותה סוחב הגבר מבעד לשער ונעלם. אנשים מסתובבים במזוודות כמו היו כולם עוברי אורח, כשכל אחד סוחב את היקרים לו, אשה בשמלה ורודה מסתירה בטן הריונית עצומה שמתפוצצת ומתפרקת לכדי עוויתות על הרצפה, אחרת עם חזה וישבן ענקיים, וגבר עם איבר מין גדול במיוחד. זו עבודה אינטואיטיבית, סהרורית ואמוציונלית שמבוצעת להפליא על-ידי רקדני הלהקה.

 

יש משהו מלהיב ומרענן בקומבינציה המשולשת של הערב שמורכב משלוש שפות שונות אך משיקות. גם במתן האפשרות לקהל לצפות בפרשנות הרקדנים לשפות אחרות מאלו שהוא מורגל בהן, יש משב רוח שונה, מאיר ומעורר יכולות והשתאות, שמסמן אולי שנת 2004 שונה ומשנה. עם זאת, על-מנת לשמר על ערנותו של הקהל, יש לשקול מחדש את ההפסקות ששוברות את רצף הריכוז ומאריכות לעייפה את הערב.

 

  • הופעות נוספות של "A Sort Of"  ו"טאבולה ראסה": היכל התרבות, כרמיאל (15 בינואר), בית הבנים, כפר מנחם (19 בינואר) ואודיטוריום רפפורט, חיפה (26-27 בינואר).
  • הופעות נוספות של שלושת המופעים: המשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב ותיאטרון ירושלים (10-11 בינואר).
  • הופעה של "Love" בלבד:  21-24 בינואר בסוזן דלל, 29 בינואר בתיאטרון גבעתיים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גדי דגון
מץ אק. מנוקדת בהומור
צילום: גדי דגון
צילום: גדי דגון
שרון אייל. ללא מוקד
צילום: גדי דגון
לאתר ההטבות
מומלצים