שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    פיז'ו 206 - טעם של פעם

    שער היורו הפך סופר-מיני ליקרות מדי? עודף אבזור ותקני בטיחות עשו אותן כבדות ולא מהנות? אנחנו מחפשים עבורכם פתרונות, ואפילו מוצאים

    אולי לא שמתם לב, אבל בינינו, הזינוק האדיר במחירי מכוניות חדשות מאד מטריד אותנו. המחירים מזנקים, יכולת הרכישה הולכת וקטנה. ומה כבר נותר לאוהבי נהיגה שאינם משתכרים עשרות אלפים בחודש? נכון, קטגוריית הסופר-מיני. אלא שהעסק אינו פשוט כל-כך.

     

    בשנה-שנתיים האחרונות ניכר שינוי בהתייחסות היצרנים לקטגוריית הסופר-מיני המודרנית. מנועים חלשים עושים השקה, מנועים חזקים פורשים לגמלאות. כיול המתלים מתאים בעיקר לנוחות, ההגה עובר לחשמל, וצמיגים רחבי גומי ונמוכי חתך אמורים לספק את האחיזה הבטוחה. ובאותו זמן בדיוק, הפך מחיר הקנייה קרוב מאד לזה של קטגוריה אחת מעלה, זו של המשפחתיות-קומפקטיות.

     

    אם תרצו, הכתבה שלפניכם היא למעשה חלק מפרויקט. ניסיון למצוא עבורכם מכוניות שמעניקות חוויות של פעם, ובמחיר שפוי. כלי רכב שאינם מעליבים את הנהג ביכולת דינמית ירודה ומפנקים אותו באבזור שופע, אך באותו זמן אינם מוותרים על ציוד הבטיחות והפינוק הנדרש. "מכוניות הוגנות" נקרא להן. ונתחיל בפיז'ו.

     

    היו זמנים

     

    כאשר פגשנו לראשונה ב-206 של פיז'ו, לא הבנו את חשיבותה עבור היצרן הצרפתי. אז, לפני שנים לא מעטות, התלבטנו קשות (ולא רק אנחנו) האם כן או לא מדובר ביורשת ראויה ל-205 "ההיא". אז עוד לא ידענו כי לימים תהפוך לאחת המכוניות החשובות בהיסטוריה של היצרן הוותיק. זו שתדיח את פולקסווגן גולף מתואר מלכת המכירות הבלתי מעורערת של אירופה.

     

    בוודאי שלא ידענו כי תזכה בשנים הבאות בשלוש אליפויות ראלי ברציפות, לא שיערנו כי תציג לעולם הרכב את מושג הקופה-קבריולה. ובעיקר לא שמנו לב באותו יום, כי מדובר בקו עיצובי מודרני, שיחלץ לימים את פיז'ו סופית מעידן השמרנות.

     

    אלא שלמרות כל אלה, אתם כנראה עדיין שואלים בצדק מה פתאום אנחנו מתעסקים בה כעת. ובכן, ראשית היא עברה לפני מספר חודשים מתיחת פנים קלה. ובאופן שהפך לאחרונה מקובל באירופה – אם כי קשה מעט יותר לעיכול עבור הלקוח המקומי - זכתה בהדרגה לשיפורים נוספים. כמו וילונות בטיחותיים בגרסאות מהודרות, שליטה ידנית (טיפטרוניק) בתיבה אוטומטית ואפילו בקרת יציבות ב-GTI הנדירה.

     

    עדיין יפה

     

    קשה להאמין, אבל ה-206 כבר בת שש, מה שלא מונע ממנה להיות עדיין מהנאות בקטגוריה. זה אומר משהו על העיצוב המשובח של המכונית, אך גם על השמרנות המעצבנת של המתחרים. אגב, העיצוב הייחודי של מורט גונק העניק לו פרס חשוב במיוחד - מינוי לראש מחלקת העיצוב במרצדס... פיז'ו לא פגעו בקווים המוצלחים, ורק חובבי טריוויה ישימו לב ליחידות תאורה שקופות מלפנים, יחידות חדשות מאחור, עוד כמה חלקים בצבע-גוף, סבכה קדמית חדשה וסמל גדול מאחור.

     

    גם בפנים היא נהנית עדיין ממראה צעיר ומקורי, הבולט בעיקר בלוח המחוונים. וגם כאן השינוי אינו מהותי. ריפוד ודיפון, צג חדש לבורר ההילוכים עם מסילה שונה ופלסטיק באיכות גבוהה במעט, אך עדיין לא מרשימה.

     

    ובמכונית ההדגמה אנו פוגשים רמת גימור חדשה, הנקראת "X ליין", ומחליפה את ה-XR הבסיסית. אגב, זו מגיעה בזמן, כאשר שער יורו משתולל מוציא מהמשחק את ה-XT המצוידת לעייפה. ה-X זולה ב-8,000 שקלים (102,000 שקלים), אך "בתמורה" מוותרת על כיוון חשמלי למראות, ארבע כריות אוויר (יש שתיים בלבד), מערכת שמע, חיישני אור וגשם, פנסי ערפל ומחשב דרך.

     

    גווני הריפוד החדשים מעניקים למכונית הוותיקה מראה צעיר, ואילו המושבים נראים ספורטיביים. אלא שלא כולם יאהבו את דיפון הדלתות. הנדסת האנוש עדיין טובה, אך המסילה המשוננת והנאה של בורר ההילוכים אינה מוארת. בעצם, לא היינו מתנגדים גם לתאורת תא כפפות ומפות, ומשענות ראש מאחור.

     

    אתם זוכרים

     

    הגרסה הבסיסית של ה-206 מצוידת במנוע ה-1.4 ליטר עם שמונה שסתומים המיושן, זה שמקורו בשנות ה-80'. בדרך עבר אמנם שינויים לא מעטים, אך עם 75 כ"ס בלבד, הוא רחוק מלהרשים. ל-206 מגיע יותר, ובאירופה כבר קיבלה את ה-1.4 החדש, עם מספר שסתומים כפול.

     

    במפתיע, המכונית בה נהגנו אינה מרגישה איטית להחריד, ולעיתים אף נדמה כי היא מהירה וזריזה מהצפוי. ויש לכך מספר סיבות. ראשית, יחסי העברה קצרים יחסית. שנית, המנוע הוותיק מעניק זמינות כוח נאה בסל"ד נמוך. ולבסוף, רעש המנוע המוגזם ותגובת המצערת הטובה, מייצרים אשליה נדרשת.

     

    ולכך "עוזר" גם התפעול הידני של התיבה, המאפשר לאמץ קצת יותר את המנוע, ולטפס לסל"ד גבוה מהרגיל בתיבה אוטומטית. התפעול נוח כאן, וכרגיל היינו מוותרים על העלאת הילוך ללא התייעצות עם הנהג. לתיבה עצמה אופי משופר ונמרץ מבעבר, אך היא עדיין מתחכמת שלא לצורך וכרגיל בפיז'ו ורנו, מדובר בצד החלש יותר במכונית. עם זאת, צריכת דלק של 9.7 ק"מ לליטר מחמיאה למדי.

     

    הכוח האמיתי

     

    אבל מה שבאמת מאפשר מבדיל כיום את ה-206 ממתחרותיה, היא יכולת השלדה הנהדרת וההיגוי. הלביאה הקטנה באמת שומרת לעצמה איכויות פיז'ו "של-פעם", עם יכולת ותקשורת נוסכי ביטחון בנהג. אולי מכיוון שכמו פעם, היא עושה שימוש במתלה אחורי שטוח עם מוטות פיתול, מומחיות ידועה של פיז'ו. אולי כי יש לה הגה כוח רגיל, ולא חשמלי כמקובל כיום.

     

    כך למשל היא מייצרת אחיזת כביש טובה מאד, למרות מידות צמיגים (175-65) וחישוקים ("14) צנועות. מערכת הבלימה לא אכזבה אותנו, ושמרה על יכולת גם תחת עומס. וכאשר כל אלה מצטרפים לנוחות נסיעה מהטובות בקטגוריה, ברור מדוע היא מושכת כל-כך עבור חובב הנהג.

     

    מחשבות

     

    לא ברור לנו אם שמתם לב, אך עד לא מזמן ניתן היה לרכוש 206 שופעת ציוד, בסביבות 100,000 השקלים. אלא שמאז לא רק שמשכורתכם כנראה לא עלתה, שער היורו דילג מעלה בחדות. למזלו של היבואן, הגרסה החדשה אינה מעליבה בחוסר-אבזור משווע, ונחותה רק במעט מהמקובל כיום. חשוב מכך, הפתיע אותנו בכל זאת לגלות כי גם כיום, ואפילו מדובר בגרסה החלשה ה-206, היא מהטובות בקבוצתה. למרות מנוע מיושן, ובגלל שהיא עדיין נראית טוב ובעיקר - מציעה יכולת דינמית מצוינת.

     

    אבל יותר מתעודת כבוד לפיז'ו,זו תעודת עניות למתחרים. מרביתם בחרו "ללכת על בטוח" ולשווק מכוניות סופר-מיני בוגרות במראה, ובעיקר זקנות בנפש. רובם מעדיפים הגה חשמלי על שיחה עם הנהג, ומוותרים כמעט לחלוטין על יחידות כוח חזקות, שלא להזכיר גרסאות חמות. אחרים שכחו את המראה הצעיר, והעדיפו לחקות אחיות גדולות. לא מעט פשוט קלקלו מכוניות טובות.

     

    בגרסה זו, ה-206 אמנם רחוקה מלהיות מושלמת, ונאלצת להיכנע מול אבזור עדיף של מתחרות. אך בכל זאת, היא עדיין מכונית עם אופי ויופי, המזכיר עולם ישן ומהנה של מכוניות סופר-מיני. וזה בדיוק מה שחיפשנו עבורכם. 


    טבלת נתונים לפיזו 206 1.4 אוט

    טבלת נתונים לפיז'ו 206 1.4 אוט'
    שם יצרן ודגם פיז'ו 206 1.4 אוט'
    מנוע 4 צילינדרים, רוחבי, 8 שס'
    נפח 1,360 סמ"ק
    הספק מרבי/סל"ד 75 כ"ס/5,500
    מומנט מרבי/סל"ד 12.2 קג"מ/2,800
    אורך 383.5 ס"מ
    רוחב 165 ס"מ
    גובה 143 ס"מ
    בסיס גלגלים 244 ס"מ
    משקל 980 ק"ג
    נפח תא מטען 245 ל'
    מהירות מרבית 160 קמ"ש
    0-100 קמ"ש 17.3 ש'
    אחריות 24 חודשים
    מחיר 102,000 שקל

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הפוזה - עדיין שווה
    המושבים - נראים ספורטיביים
    הצללית - עדיין מושכת
    סביבת הנהג - כמעט זהה
    הפנים - מחודשות
    האוטומט - חדש
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים