הבריטים נגד מצלמות המהירות. שוב
ארגוני נהגים בבריטניה מביעים שוב ספק לגבי מיקום ואופן השימוש במצלמות מהירות. הפעם גייסו את מיטב המוחות והוכיחו כי למצלמות יש הצדקה כלכלית, אך לא בטיחותית...
נושא מצלמות המהירות בבריטניה אינו יורד מסדר היום, ונראה כי כל יום שעובר רק מייצר כותרות נוספות. בעבר כבר סיפרנו לכם על מצלמה שצילמה בטעות דווקא את אלה שנהגו כחוק, על טענות הסקוטים כי מדובר בעיקר בהעשרת קופת המדינה, ואפילו על אירועי ירי של נהגים זועמים.
אלא שהפעם מדובר בהתארגנות מסודרת ומקצועית במיוחד, שגייסה לשורותיה את טובי החוקרים, ומצליחה להציג הוכחות מבוססות. בעיקר כאלה המבהירות שהמהירות אינה זו התורמת להרג על הכביש, אלא בעיקר טעויות הנהג.
6,000 מצלמות
למעלה מעשור מיישמת ממשלת בריטניה מדיניות של הצבת מצלמות מהירות, ובשנה האחרונה זוכה התקנת המצלמות לתנופה מחודשת. כבר היום יש ברחבי בריטניה כ-6,000 מצלמות. נהג שנתפס "זוכה" בשלוש נקודות חובה, ולאחר שצבר 12 נקודות, נשלל רשיונו.
לא יפתיע אתכם לשמוע כי גופים שונים טוענים כנגד המדינה כי המטרה העיקרית מאחורי הצבת המצלמות היא העמקת הגבייה, לאו דווקא הצלת חיים. ממשלת בריטניה מתעלמת מטענות אלה לחלוטין. זה המקום לציין כי תפעול המצלמות בבריטניה מתבצע על-ידי חברות פרטיות - בשיתוף עם המשטרה המקומית - הקובעות את מיקומן לפי תקנות שפרסמה הממשלה.
סדקים בחומה
כאמור, הממשלה הבריטית הציגה עד עתה נתונים סטטיסטיים, המצדיקים לטענתה את התקנת ומיקום המצלמות. ובעיקר דחתה בבוז כל ניסיון להציג אותה כצינית, העושה שימוש בהרוגי תאונות דרכים כדי להעשיר את קופתה. אלא שלאחרונה ניכר לפחות סדק אחד עמוק בחומת השתיקה, כאשר שר הפנים, דייויד בלאנקט, הודה בחצי פה כי תיתכן הפחתה בענישה המוטלת על עברייני מהירות.
מספר ימים מאוחר יותר הודיע השר הממונה על הבטיחות בכבישים, דייויד ג'יימיסון, כי הורה לכל מפעילי המצלמות לבדוק מחדש את מיקומן ותקינותן. כיאה לפוליטיקה הבריטית, מאחורי הקלעים התחוללה סערה. דובר ראש הממשלה מיהר להכחיש את דברי שר הפנים בדבר הפחתה בענישה, והבהיר כי "על הממשלה להציג חזית אחידה המתעלמת מהטענות, כדי להבטיח את אמון הציבור בשיטה".
בין היתר טוענת הממשלה הבריטית כי הצבת המצלמות מצילה חיים. אזורי מדגם שנבחרו, הראו לטענתה ירידה משמעותית במספר הנפגעים. מעבר לכך, מאז התחילו מצלמות מהירות לפעול, קטן בחישוב ארצי מספר ההרוגים לכל ק"מ נסועה. מעבר לכך טוענים שם כי "הציבור בעד מצלמות מהירות, ורואה בהן כלי יעיל למלחמה בתאונות דרכים".
מצילות חיים?
שני ארגונים הפועלים יחד נגד הצבת מצלמות מהירות הם "ארגון הנהגים הבריטי" (ABD - Association of British Drivers) וארגון קטן יותר בשם "מהירות בטוחה" ("Safe Speed"). זה האחרון, הציב לעצמו מטרה להצביע על השימוש הציני, לטענתו, במצלמות המהירות.
כך למשל מנמק הארגון את הירידה במספר תאונות הדרכים בכביש עם מצלמה, בכך כי היקף התנועה שם קטן יותר. למה? כי מסתבר שציבור הנהגים מעדיף כבישים ללא אמצעי אכיפה. וברור כי פחות מכוניות על הכביש, פחות סיכוי לתאונה. בנוסף הם מספרים כי בכבישים בעייתים במיוחד, עשוי שיפור בתשתית להניב תוצאה טובה לא פחות ממצלמת מהירות. מעבר לכך, ארגון "מהירות בטוחה" טוען כי מספר התאונות קטן אמנם בעקביות בבריטניה, אך כדי לבחון את התמונה האמיתית, צריך לבדוק היטב את התקופה לפני הכנסתן לשימוש.
כך למשל ירד מספר ההרוגים בבריטניה מ-94 לכל מיליון ק"מ נסועה ב-1950, ל-9.25 בלבד ב-1993 - השנה בה החל השימוש במצלמות. מדובר בשיפור קבוע של למעלה מ-5% בממוצע לשנה. את הירידה הזו זוקפים מומחים בכל העולם בעיקר לשיפור הדרמטי בבטיחות כלי הרכב.
בנוסף דואגים לציין שם כי מאז הצטמצם קצב השיפור לכמעט אפס, למרות גידול משמעותי במספר דו"חות המהירות. הטענה הרווחת היא כי אם אכן "השיטה עובדת", קצב השיפור היה אמור לגדול, או לפחות להיות ברור. לטענתם, בהחלט יתכן כי גורמים אחרים משפיעים לטובה על המצב.
וחוץ מזה...
בכל מקרה, וללא קשר לסיבות, טוען ארגון "מהירות בטוחה" כי מיקום מצלמות המהירות הושפע בעיקר מהרצון לתפוס נהגים רבים ככל האפשר, ולאו דווקא לצלם את אלה המסכנים עצמם והסביבה. לכן, הן הוצבו בעיקר בכבישים בטוחים ורחבים המזמינים נהיגה מהירה, שלבטח אינה מסוכנת.
לכך אגב עוזרות תקנות הממשלה אותן חשף הארגון. הכביש והנקודה המתאימים להתקנת מצלמה - כך ממשלת בריטניה - יקבעו לפי המיקום המדויק בו ינהגו אזרחים במהירות הגבוהה ביותר מעל המותר, אילו ידעו שאין לצד הכביש כל אמצעי אכיפה. מישהו אמר "כביש מהיר, מואר, פתוח ובטוח"? כביש בינעירוני עם כמות תאונות אפסית?
שגויות בבסיסם
ארגון הנהגים הבריטי מצטרף כמובן לדברי "מהירות בטוחה", ומאמץ את מסקנותיה בשתי ידיים. "התקנות נקבעו באופן ציני כדי לאפשר למפעילי המצלמה לממן את התקנתם באופן עצמאי, על-ידי הבטחת הכנסה קבועה", כך בריאן גריגורי, יו"ר הארגון. "אם היו ממוקמות היכן שבאמת מסוכן, הן גם היו תופסות נהגים מסוכנים. אבל אז לא היו מספקות הכנסה ראויה...", הוא מסכם.
ממשלת בריטניה אגב, ממשיכה בשתיקתה ואינה מגיבה לטענות. האם תשתכנע הממשלה הבריטית מטיעון זה ותפעל בנידון? עוד לא ברור. מה שאינו מוטל בספק הוא כי ניכרת התאמה ברורה בין ממסדים, גם אם האחד מצוי באירופה, והשני במזרח התיכון.