שתף קטע נבחר

שימוש הוגן

ספריית DVD מקוונת התרשלה וחשפה פרטים של לקוחות, תלונות על ספאם בברק, בזק מפרסמת אותיות קטנות ועוד ענייני צרכנות מחשבים

1. תלונות על ספאם בברק

 

הגולש נ. התלונן בפנינו לאחרונה כי הוא מקבל כמויות דואר זבל מזבלנים שונים המפיצים את מרכולתם הבלתי רצויה באמצעות שרתיה של חברת 013 ברק. מכיוון שגם עלינו לא פסחו הזבלנים המדוברים, פנינו לחברה על מנת לקבל הסברים.

 

יגאל ברקת, מנהל שיווק עיסקי ותחום מוצרים בחברה טוען בתוקף כי המדיניות של 013 ברק היא לחסל במהירות כל ספאם שנשלח דרכה. "כל תלונה שמגיעה למחלקת ה-Abuse שלנו, בין אם בטלפון ובין אם בדואר האלקטרוני, מטופלת באופן מיידי באמצעים שונים", הוא אומר ומסביר כי ראשית מתבצעת פניה לזבלן, בה הוא מוזהר לגבי המשך המשלוח, ובאם לא מופסק המשלוח - מנותק הלקוח הזבלן על ידי ברק.

 

"אנחנו לא שונים מהמתחרים בעניין הזה", טוען ברקת, ומוסיף כי "הטיפול בתלונות עולה לנו המון במשאבי אנוש". לדבריו, מכיוון שישנה הגבלה על מספר ההודעות שניתן לשלוח בדקה, במקרה ומתרחשת תנועה גדולה בצורה יוצאת דופן היא תיבדק. "אבל הבעיה היא שאפשר להילחם בספאם רק בדיעבד", הוא אומר.

 

באופן כללי, נראה כי ידה של 013 ברק, למרות המדיניות הנחרצת, קצרה מלהושיע. "אין לי שליטה על כל לקוח ועל כל דואר שנשלח", אומר ברקת. "אני יכול לפעול רק אם לקוח התלונן. גם אם מישהו שולח עכשיו אלף הודעות אסור לי לחסום אותו בלי תלונה מוקדמת. אני לא הרשות השופטת. אני רק צינור עבור הלקוח שלי".

 

גם אם הגישה הזו חוקית ומקובלת בקרב ספקי האינטרנט הישראליים - אין זה אומר שהיא נכונה, צודקת או אמורה להתקבל על ידי הגולשים ככזו. אז מה עושים? שומרים את כתובת הדואר של מחלקת ה-Abuse קרוב ליד והולכים להפגין בעד חקיקת חוק אנטי ספאם בישראל.

 

הזבלן שעורר את הפניות אגב, נותק על ידי 013 ברק אולם המשיך לשלוח ספאם באמצעות חשבון אחר. "הספאמרים הכבדים, המקצועיים, פועלים באמצעות כמה חשבונות, ומכמה ספקים. ברגע שניתקנו אותם בחשבון אחד - הם יפיצו ספאם מחשבון אחר", מציין ברקת. על אף שברק שיפרה מאוד את יחסה לנושא דואר הזבל בחודשים האחרונים, ראוי לו ולספקי אינטרנט אחרים לא לחכות לתלונות הגולשים ולקטוע את מתקפות הסאם עם תחילתן. ספקי האינטרנט החלו לספק שירותי אנטי ספאם בשבועות האחרונים, אך לא כל הגולשים מעוניינים לשלם עבורם. ספק שישמור על הרשת שלו נקייה מזבל באמצעות פעולה אקטיבית רציפה, יזכה להערכת הגולשים. אפשר לקחת דוגמה מ-Earthlink ו-AOL בהקשר זה.

 

2. אתר DVDDirect פרוץ

 

פירצת אבטחה נתגלתה באתר DVDDirect, מעין ספריית DVD מקוונת המספקת שירותי החלפת סרטים באמצעות הדואר. האתר, השייך לחברת לירף שיווק ישיר, מציע ללקוחות לעשות מנוי באמצעות האתר, כשבמהלך הרישום מתבקשים הלקוחות למלא את פרטיהם האישיים, הכוללים כתובת, טלפון, דואר אלקטרוני, תעודת זהות ופרטי כרטיס אשראי.

 

הפירצה איפשרה לכל גולש שהקליד את הכתובת www.dvddirect.co.il לקבל גישה אל עץ התיקיות של שרת האינטרנט בו מאוחסן האתר, כולל אל תיקיית Admin, בה מאוחסנים פרטיהם של מנויי החברה. אחד הדפים הציג רשימה מלאה של כלל המנויים, כולל פרטים אישיים ואפשרות להוסיף, לשנות או למחוק רשומות.

 

לבד מהיעלמותו של דף הבית, שלדברי יעקב בכר, מנהל תפעולי באתר, נגרמה לאחר העברת האתר לשרת חדש, ממשק הניהול של האתר לא היה מוגן בשם וסיסמה, ואיפשר לכל גולש מזדמן להציץ אל תוך מסד הנתונים של החברה. משיחה עם בכר עולה כי ידע על התקלה הראשונה, אולם לא היה מודע לגישה הפרוצה לממשק הניהול. "תודה שהסבתם את תשומת ליבנו, זה יטופל באופן מיידי. העניין תלוי בחבר'ה בשרת, ונראה מי אחראי לתקלה הזו", הבטיח. בתשובה לשאלה ממתי קיימת הפירצה, בכר ענה כי, "זה משהו חדש לדעתי, אבדוק את זה ובכל מקרה זה דבר מאוד חמור". בעקבות פנייתנו נחסמה הגישה לתיקייה.

 

הפנייה הראשונית התקבלה באמצעות הדואר האדום.

 

3. רשימת המתנה תוצרת Verisign

 

מסתבר שלא רק לאנשי האינטרנט הישראלים יש טענות כלפי הגוף האחראי על רישום שמות מתחם. קבוצת רשמי שמות מתחם אמריקניים שלחה בשבוע שעבר תלונה ל-ICANN, הגוף  האחראי על רישום שמות מתחם, על כך שחברת VeriSign, רשמת שמות מתחם, מפרה את החוק בהציעה לגולשים לשלם מראש עבור שם מתחם שבעליו אולי לא ירצה לחדשו.

 

השירות, WLS (ראשי תיבות של Wait List Service), מוצע באתר Verisign ותכליתו לאפשר לגולשים לקבל זכות ראשונים על שם מתחם שבעליו אולי יבחר שלא לחדשו בעת שיפוג תוקפו. לטענת חברות הרישום האחרות, שנותרו אנונימיות, השירות מפר את חוקי התחרות ההוגנת והגנת הצרכן בארה"ב. "Verisign או ICANN לא טרחו ליידע את הלקוחות לגבי סיכויי ההצלחה הממוצעים שלהם לרכוש את השם שעל המתנה לרכישתו שילמו", נכתב בתלונה.

 

במכתב, החתום על ידי משרד עורכי הדין ניומן וניומן, מאשימה הקואליציה את ICANN בהעלמת עין, אי עידוד התחרות ובהעדפתה של Verisign על פניהן. עוד נטען במכתב כי שירות WLS הוא הונאה של הגולשים, מכיוון שאין שום בטחון כי שם המתחם לו ממתין הגולש אכן יתפנה או אפילו יותר לרכישה, במסגרת חוקי הגנת שמות מסחריים. "אף אחת מלקוחותינו אינה גובה כסף על רישום שמות מתחם שהתפנו. בניגוד ל-Verisign וחברות אחרות המשווקות את WLS, לקוחותינו אינן מנסות להפחיד לקוחות כדי שיקנו ביטוח להגנת שמות המתחם שלהם", טוענים הרשמים המתלוננים.

 

4. האותיות הקטנות

 

באתר בזק ניתן לקבל מידע על מסלולי חיוג ותעריפי שיחה במסלולים השונים. באחד הדפים מציגה החברה פירסום לגבי הכדאיות של עריכת שיחות מבזק לטלפון הסלולרי. בפרסומת, המוצגת בטכנולוגיית פלאש, ניתן לראות כי ההשוואה בין התעריפים של חברות הסלולר לבזק נעשית על בסיס של שיחה בת חמש דקות, כשליד המידע מתנוססת כוכבית המסמנת לנו לגשת לקרוא את האותיות הקטנות (תצלום מסך מצד ימין).

 

אולם, כפי שטוען הגולש א., שהעיר את תשומת לבנו לעניין, מרבית הגולשים יתקשו לקרוא את האותיות הקטנות במודעה, זאת, מכיוון שהן מופיעות בגופן זערורי במיוחד, שקשה להבחין בהן. לאחר שהתעייפנו ממבחן הראייה של בזק, נזכרנו לפתע שבסרטוני פלאש יש אופציה להגיע לתפריט מתקדם באמצעות קליקי ימני על הסרט. 

 

בתפריט זה מסתתרת לה אפשרות ביצוע Zoom In, המגדילה את הסרטון המוצג למימדים קריאים יותר, ומאפשרת קריאה של הטקסט החשוב שקודם נמנע מאיתנו לקראו. עם זאת, מן הראוי היה שבזק לא תסמוך על ההבנה המפליגה של המשתמשים בטכנולוגיית פלאש, שבוודאי אינה משותפת לכלל הגולשים, ותספק הסבר לתפעול או לחילופין, מודעה גדולה יותר.  

 

ביומן הרשת שלנו כבר ביקרתם? היכנסו לקטעי קישור ותהיו בעניינים.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פירסום באתר בזק. מה אומרות עיניך?
פירסום באתר בזק. מה אומרות עיניך?
DVDDirect. פרטי הגולשים חשופים לעין כל
DVDDirect. פרטי הגולשים חשופים לעין כל
מומלצים