שתף קטע נבחר

רוצים לבטל הזמנת כרטיסים? זה יעלה לכם

מה קורה אם רכשתם כרטיס למופע וגיליתם שלא תוכלו להגיע אליו? מתי יחזירו לכם את הכסף, באילו מקרים יציעו לכם כרטיס חלופי ומתי יגידו לכם: מצטערים, אין ביטולים? מדריך

שבועיים לפני קיומו של מופע ג'ז מחול, שנערך במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב, ביקשה ד' לבטל הזמנה של זוג כרטיסים למופע, שביצעה באמצעות כרטיס האשראי. מצטערים, אין ביטולים, נאמר לה בקופת בית האופרה. הכרטיסים ממתינים לך בקופה.

 

"נאלצתי לבטל בגלל אירוע משפחתי חשוב, שלא ידעתי עליו מראש, אך כלום לא עזר", סיפרה ד'. הבחור בקופה שאל מדוע אני צריכה לבטל ואני הרגשתי כאילו עלי להביא פתק מההורים. הופניתי לשירות לקוחות, ושם נמסר לי חד-משמעית כי אין ביטולים לכל המופעים במשכן, ורק במקרים קיצוניים אפשר לקבל זיכוי ולהשתמש בו למופע אחר.

 

בעקבות התלונה, יצאנו לסבב ביטולים, כדי לבדוק מה קורה לצרכנים שנאלצים לבטל את הזמנתם למופע מסיבה כזו או אחרת. צריך לזכור שמדובר בהוצאה מכובדת למדי, שיכולה להגיע ל-250 שקל לכרטיס כאשר מדובר במופע מחול.

 

בדיקה שערכנו העלתה אינספור אפשרויות לביטולים. הנה דוגמאות נבחרות:

 

למופעים במוזיאון תל-אביב (בעיקר קונצרטים קלאסיים ומופעי ג'ז) ניתן לבטל את ההזמנה ללא תשלום עד שבוע לפני המועד. על ביטול שבוע או פחות לפני המופע יחייבו אתכם בדמי ביטול של 30 שקל, ללא קשר למספר הכרטיסים שהזמנתם וביטלתם.

 

במרכז סוזן דלל בתל-אביב ניתן רק להעביר כרטיסים ממופע למופע - כלומר, לקבל זיכוי - אך צריך להודיע יומיים קודם לכן.

 

תיאטרון גבעתיים מאפשר לבטל את ההזמנה ולקבל החזר כספי עד יומיים לפני המופע. אם נאלצתם לבטל במהלך היומיים האחרונים לפני המופע תוכלו לקבל כרטיסים על בסיס מקום פנוי למופעים אחרים, שאותם תוכלו להזמין יום לפני המופע.

 

בתיאטרון הבימה לא מחזירים כסף אבל אפשר לקבל זיכוי להצגה אחרת על בסיס מקום פנוי למשך חודשיים בלבד, לדברי הקופאי. אם, לדוגמה, תרכשו כרטיסים להצגה מרי לו - לא תוכלו לבטל אלא לקבל כרטיס אחר, שאותו תצטרכו לממש במשך חודשיים.

 

תיאטרון הקאמרי מוכן לבטל כרטיסים ולהחזיר כסף עד 48 שעות לפני מועד ההצגה. אם תבטלו אחר-כך תוכלו לקבל זיכוי להצגה אחרת על בסיס מקום פנוי. כאן תוכלו לבדוק אם יש מקום פנוי רק ביום ההצגה החליפית שבחרתם.

 

תיאטרון חיפה גמיש יותר, ומאפשר לבטל את הכרטיסים ללא חיוב עד יום ההצגה בשעה 12 בצהריים. מועדון קמלוט בהרצליה מאפשר לעשות זאת אפילו עד השעה 6 בערב.

 

אם תזמינו כרטיס למופע של מיומנה בבית התיאטרון ביפו, תוכלו לקבל תחליף על בסיס מקום פנוי. אבל אם תזמינו כרטיסים לאדרבא, מופע הילדים של התיאטרון, בהיכל התרבות בעפולה - תגלו שאין כל דרך לבטל ואם הילד חלה - תיאלצו לחפש את החברים שלו כדי למכור להם את הכרטיסים. אם תלכו לאותה הצגה באולם המופעים של גן שמואל - יבוא לקראתכם משרד הכרטיסים קשת מופעים, האחראי על המכירה, ויחזיר לכם את הכסף על ההזמנה.

 

במועדון הצוללת הצהובה בירושלים, לעומת זאת, ממש מרחיקים לכת לקראת הצרכן. לא רק שמאפשרים לבטל את הזמנת הכרטיסים בכל רגע נתון - אפילו מחזירים לך את הכסף אם המופע לא מצא חן בעיני הצופה אחרי שהוא כבר התחיל.

 

ומה קורה במשרדי הכרטיסים?

 

המצב הרבה יותר מסובך כאשר מגיעים למשרדי הכרטיסים. כמעט כל המשרדים שאליהם פנינו הודיעו כי אין ביטולים ואין שינויים. כך נמסר לנו ממשרדי הכרטיסים לאן (שמחזיק גם סניף בצפון הארץ), רוקוקו והדרן. במשרד קסטל בתל-אביב גובים 5% מערך הכרטיס במקרה של ביטול.

 

מצד שני, אם תתחננו או תספרו סיפור דרמטי על סיבת הביטול - ישתדלו לבוא לקראתכם ולבטל את הכרטיסים ללא חיוב. במשרדי הכרטיסים אומרים, כי במקרים קיצוניים שבהם קרה ללקוח משהו בלתי צפוי - הם מתחשבים. "רק אם קורה משהו חריג אנחנו מזיזים את מועד המופע, אם זה אפשרי, או אף מבטלים את הכרטיסים", אמרו לנו בהדרן.

 

לדוגמה, אם תרכשו כרטיס למופע אפריקן פוטפרינט, המארח רקדנים וזמרים מדרום-אפריקה ועולה בימים אלה בהיכל התרבות בתל-אביב ובמרכז הקונגרסים בחיפה - פשוט לא תוכלו לבטל וגם לא לקבל כרטיס חלופי. מצד שני, אם תבחרו ללכת למופע של שלום חנוך במועדון צוותא בתל-אביב, יהיה עליכם לרכוש את הכרטיס במשרד קסטל, ובמקרה של ביטול תשלמו קנס של 5% מערך הכרטיס. אגב, במסגרת תוכניות המנויים של התיאטרונים ניתן כמובן להזיז הצגה מתאריך לתאריך, כזכות בסיסית של חבר מועדון המנויים.

 

התמונה שמצטיירת היא, אם כן, תמונה של אי-סדר מוחלט בתחום. מכיוון שמדובר בשוק חופשי, אין כל בעיה בכך שכל מוסד תיאטרוני או מוסיקלי קובע את הכללים שלו לגבי ביטולים, אך הבעיה היא שהצרכן בדרך כלל אינו מודע למדיניות זו כאשר הוא רוכש את הכרטיסים, אלא אם הוא שואל במפורש.

 

ולמה לו לשאול? הרי בעת הזמנת הכרטיסים הוא מעוניין ללכת למופע וגם לשלם עבורו, וכלל אינו חושב על ביטול בלתי צפוי מפאת מחלה, למשל.

 

מנקודת מבטם של מנהלי התיאטרונים ואולמות המופעים, שנלחמים בשיניים כדי למכור כרטיסים ולמלא אולמות, יש צדק במדיניות האין ביטולים ואין שינויים. רק בדרך זו אפשר להתחייב בפני להקות או תזמורות שמגיעות מחול על לוח מופעים מסודר. זו גם הדרך היחידה לתכנן לוח מופעים ולדעת מראש האם כדאי להוסיף מופע כשיש ביקוש, או לבטל מופע כשאין מכירה, מסבירים לנו בהנהלות האולמות.

 

כאשר מתקבלת הודעה מראש על רצונו של הלקוח לבטל את רכישתו למופע, הפתרון הוא בדרך כלל החלפת כרטיסים לאותו מופע בתאריך אחר או למופע חלופי ממגוון פעילויות בית האופרה הישראלית, נמסר לנו מהנהלת המשכן לאמנויות הבמה. כמובן שבמקרים יוצאי דופן, כמו אסון או אבל, אנחנו מתחשבים בנסיבות ומחזירים את הכסף.

 

כך או כך, נראה לנו שיש מקום להסדיר את התחום, הדומה לכל רכישה אחרת בחנות או באמצעות הטלפון. לגבי מה שנקרא מכר מרחוק (קניית מוצרים באמצעות הטלפון או האינטרנט) הכללים ברורים למדי - ניתן לקבל את הכסף בחזרה אם מחזירים את המוצר תוך 14 יום.

 

ומה באשר למדיניות ההחזרות של בתי-עסק? על שולחן הכנסת מונחת הצעת חוק, לפיה כל בית עסק יצורף לפרסם בגדול ובגלוי ליד הקופה מהי מדיניות החנות במקרה שהצרכן יחזיר את המוצר - האם יקבל כסף או זיכוי, ובתוך כמה זמן.

 

במקרה שלנו, שבו יש צורך פתאומי לבטל כרטיס למופע, אי אפשר להחזיר את המוצר, שכן הוא חד-פעמי. מצד שני, על הלקוח לקבל מידע מראש לגבי אפשרויות הביטול. ניתן לעשות זאת על-ידי פרסום התנאים בעיתונות, במודעות שמפנות את הצרכנים לנקודות מכירת הכרטיסים, בפרסום ליד הקופות וכמובן - בכל מענה אנושי בעת הזמנת הכרטיסים.

 

לדעת אנשי רשות ההסתדרות לצרכנות, יש להגיע להסדרים ברורים בנושא. רובנו מכירים בערכה הרב של התרבות בחיינו, וסבורים שיש לחזקה, אומרת חני מונין, סמנכ"לית רשות ההסתדרות לצרכנות. עם זאת, יש לכבד דרכי התנהלות צרכניות הגיוניות גם כשקופת התרבות מתכווצת, בדיוק כמו בתחומי צריכה אחרים.

 

ברשות מציעים לנקוט החזרים כספיים מדורגים: ככל שהזמן בין מועד הביטול למועד ההופעה ארוך יותר, כך גם ההחזר הכספי יהיה גדול יותר.

 

כשאנו קונים כרטיס למופע שבועות מראש ונבצר מאיתנו להגיע, סביר שיכבדו את הביטול הזריז ללא קנס כספי. למה סביר? כי בשלב מוקדם עדיין לא נגרם נזק לנוגעים בדבר. בסך הכל רק עתה הזמנו וסמוך לכך ביטלנו, כך שלא ממש תפסנו מקום של רוכש כרטיס פוטנציאלי אחר. זאת בניגוד למצב שבו אנו מבטלים ברגע האחרון. במקרה כזה, הנזק הכלכלי למפעילים עלול להיות גדול יותר.

 

ברשות משווים נוהל זה למקובל בתחומי צריכה שונים. בטיסות לחול, לדוגמה, נהוג להחזיר את מלוא הסכום כשהביטול רחוק ממועד הטיסה וככל שמתקרבים אליה מוחזר סכום מצומצם יותר. כך גם לגבי הזמנת חדר במלון או בצימר.

 

מכיוון שאין נהלים הקבועים בחוק לנושא, ואולי אין זה רצוי להתערב תחיקתית בכל יחסים צרכניים, אנחנו מציעים שמשרד התרבות, בשיתוף נציגי מוסדות התרבות השונים, יכתבו ויאמצו 'אמנת שירות' לכל שלבי הקשר העיסקי בין הקהל הפוטנציאלי לבין מוסדות התרבות, אומרת מונין. כך, אף צד לא ירגיש מקופח או מרומה. הצרכן על כך ששילם מבלי לקבל תמורה, ומארגני ההופעות על כך שנגרמו להם נזקים כספיים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קניתם כרטיסים לבלט?
צילום: סי די בנק
לא בטוח שתוכלו לבטל
צילום: סי די בנק
מומלצים