שתף קטע נבחר

אין הפתעות. יש הרוגים

מתחילת השנה נהרגו בכבישי ישראל 148 אנשים. רובם קורבנות של אטימות הממסד, שביעות רצון חסרת בסיס, ובעיקר ציניות משוועת של המופקדים על שלומם. מה חדש?

כמה זמן חלף מאז הסבירו לנו שנמצאה הנוסחה לעצור את מגפת תאונות הדרכים? מספר שבועות. חודש-חודשיים מאז צעקו כותרות העיתון כי ב-2003 היה מספר ההרוגים בתאונות דרכים הנמוך זה 20 שנה. יופי, פשוט נהדר. אז מה אם מומחים בעלי שם עולמי, חוקרים המשקיעים בתאונות את מפעל חייהם ושאר מפוכחים, טענו כי לכל היותר מדובר ביחצ"נות מספרית חסרת משמעות.

 

האמת הייתה ועודנה אחת. לאיש אין פתרון חד-משמעי לתאונות הדרכים. איש אינו יודע בדיוק מדוע בשנה מסוימת יש פחות, ובשנה אחרת יותר. לכל היותר, אנחנו מכירים בסיבות שונות הגורמות לעלייה נקודתית או ירידה. אבל מגמות? איש אינו יודע לומר.

 

ואיך ידעו?

 

מה שמעמיד כמובן באור שונה את הכרזותיהם של נציגי הממשלה והמשטרה, אלה שכבר הבהירו כי הירידה שנרשמה היא רק תחילת הדרך, וכי היעד גרנדיוזי הרבה יותר. וכל זאת, מכיוון שבשנה אחת נרשמה ירידה מבורכת. מבלי שהבינו למה, מבלי שחקרו מדוע, ללא בסיס נתונים מתאים, ללא שימוש באנשי מקצוע בלתי תלויים.

 

הייתה ירידה במספר ההרוגים? יאללה, קופצים על העגלה ומנפחים ת'חזה. אחר כך, כשתגיע העלייה הבלתי נמנעת, יתקפלו כולם בחזרה לחוריהם ויחרישו עד יעבור זעם. אלא אם יתקשר איזה כתב חטטן, ישאל לפשר הדברים ויקבל תשובה מקורית: "הנהג אשם".

 

את הסבריו של שר התחבורה על העלייה המשמעותית במספר ההרוגים "לעומת אשתקד" עדיין לא שמעתי. גם לא את הבהרותיו של מפכ"ל המשטרה, או את הצהרותיו של שר הפנים. למה? כי אין להם שמץ של מושג. ליברמן יודע בעיקר לאיים, הנגבי מסוגל בעיקר לדקלם נתונים ואהרונישקי? הוא בכלל עסוק בפשע המאורגן.

 

יש לי, יש לי!

 

איש מהם לא יאמר לכם את האמת. אף לא אחד משרי התחבורה, או ראשי אגף התנועה, או אפילו ראשי העמותות המבורכות, שנזהרות בכבודם של האחראים על ההפקרות. אף אחד לא יספר את מה שכל אחד יודע. ואם לא ידע, זכה לשמוע זאת ממספר גופים מכובדים. כמו מבקר המדינה, כמו ועדות חקירה, כמו מומחים בתחום.

 

אף אחד מהם לא מספר, כל אחד דואג לענייניו. לאהרונישקי כאמור יש אג'נדה אחרת לגמרי, והוא בעיקר מבקש מנוחה מהסטטיסטיקה. ליברמן אינו שונה, כי עתיד השטחים מונח על כף המאזניים, שלא להזכיר את התפקיד הבא. והנגבי, נו באמת.

 

אחרת, אפשר להניח שהייתם יודעים זה מכבר שאת מכת תאונות הדרכים בישראל אי אפשר לחסל. אפשר בקושי להקטין, מדי פעם, לתקופות קצובות, וגם את זה רק מטעמים סטטיסטיים. אחרי הכל, התנאים האנושיים והסביבתיים כה גרועים, עד כי גם המצב הנוכחי הוא כמעט הרע במיעוטו.

 

וזה למה

 

מפתיע אתכם שהכביש הישראלי מסוכן כל-כך? מדהים אתכם בכל פעם מחדש לשמוע על עוד מוות מיותר, ועוד אחד, ועוד? מוות איום של תלמידים שחוזרים ממסיבת סיום, או משפחה בדרכה חזרה מחופשה?

 

הגיע הזמן להתפכח, ולשים את הדברים על השולחן. כי רבותיי, אין כל סיכוי שזה יהיה אחרת. וזה לא יהיה, למרות האיומים והאישומים ושלילות הרשיון והכתבות.

 

כי בסופו של דבר, אנחנו נוהגים בלי לדעת כיצד, למשל. רמת לימוד הנהיגה בישראל מפגרת אחרי המקובל והרצוי בכמה עשרות שנים. כך אמר מבקר המדינה, כך אמרו כל המומחים, וכך יודעים כל הנוגעים בעניין. כן, גם אהרונישקי והנגבי וליברמן. שינוי בשיטת הלימוד? הצחקתם את מורי הנהיגה.

 

ואנחנו, שכאמור, לא באמת יודעים לנהוג, חייבים להשתמש בתשתית כבישים גרועה. יותר נכון - מסוכנת. אתם שואלים מי אמר את זה? מי לא. אפילו מע"צ, האחראית לרוב מרבדי האספלט שעליו אנחנו נוהגים, מודה בפה מלא כי יש בעיה. גם מי שמבקר את מע"צ, וגם מי שחוקר את מע"צ, וגם מי שמתקצב אותה. תשתית הכבישים כאן מפגרת אחרי המקובל בעולם בשנות דור.

 

רוצים עוד? בבקשה. 

 

אנחנו נוהגים בצי רכב מיושן יחסית, בטוח פחות, נוח פחות, מסוכן הרבה יותר. למה? משום שרמת מיסוי מפלצתית מונעת מאתנו לרכוש מכוניות חדשות ובטוחות בהרבה. רמת מיסוי שמרחיקה אותנו ממכוניות עדיפות בהרבה. רמת מיסוי, הדוחפת אותנו לגרסאות פחות מאובזרות בכריות אוויר ושאר אמצעי הגנה מוכחים.

 

ומי שומר עלינו מצרה, מי אוכף את החוק? נכון מאוד - משטרה אטומת אוזניים, שבמשך עשרות שנים אינה מוכנה אפילו להאזין לדברי המחוקק או המבקר. אלה הבהירו בעבר לא אחת, כי המשטרה אינה אוכפת נכון את החוק, ומעדיפה לעשות זאת בעיקר היכן שקל, ולא היכן שצריך. ומה קיבלו בתמורה המתריעים? הודעה כי יוצבו עוד כמה מאות מצלמות מהירות, כדי לתפוס עוד עברייני מהירות. אז מה אם בעולם כבר ברור שתועלתן היחידה היא בהעשרת קופות המדינה?

 

ומי אחראי על התחבורה? נכון, השר התורן, שממלא-מקום בלית ברירה, בהמתנה לסבב מינויים עתידי, או כ כי זה בסיס מצוין לפעילות אחרת. מדינית, נניח. מה עשה ליברמן עד עכשיו? בעיקר הפחיד. מה עשה קודמו בתפקיד? היתה לו פלסטין על הראש. וקודמו? נו, הוא היה טרוד בענייני המפלגה. וקודמו של קודמו של קודמו? הוא בכלל רצה תיק אחר.

 

ראש הממשלה אולי? רגע, אתם לא מתכוונים ברצינות שכבוד ראש הממשלה בעצמו יעסוק בזוטות מעין אלה, כמה מאות הרוגים בשנה. וגם הטיימינג לא משהו - יש חקירות, ויש גלעד, ועומרי, ויש אי יווני, ויועץ משפטי, ופרקליטת מדינה. ואפל. וגם אמריקנים, ופלסטינים, ויאסין, והשד יודע מה עוד. אז הוא הצהיר שייקח על עצמו את המלחמה בתאונות הדרכים. שהוא יהיה אחראי ושהוא גם ישתתף בדיונים. אז הצהיר. שמענו.  

 

שורה תחתונה: התנאים איומים, ובגלל זה התוצאות מזוויעות. המדינה מתעלמת, האזרח משלם.

 

מישהו עדיין מופתע?

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ליברמן - איפה הוא היום?
ליברמן - איפה הוא היום?
צילום: ישראל מלובני
ככה זה נגמר
ככה זה נגמר
צילום: מיכאל קרמר
הנגבי - איפה הוא היום?
הנגבי - איפה הוא היום?
צילום: ערוץ 33
...ככה זה מרגיש
...ככה זה מרגיש
צילום: ערוץ 1
אהרונישקי - איפה הוא היום?
אהרונישקי - איפה הוא היום?
צילום: עמית שאבי
...וככה זה נראה
...וככה זה נראה
צילום ערוץ 1
מומלצים