ג'יפ מציגה - גרנד צ'ירוקי חדש
שש שנים לאחר שעבר רענון ממשי אחרון, זוכה הבכיר בדגמי ג'יפ ליורש. ולא תתפלאו לשמוע כי שמו נותר כשהיה - גרנד צ'ירוקי
יצרנית רכבי הכביש-שטח ג'יפ, המהווה חלק מקונצרן הרכב הגרמנו-אמריקני דיימלר-קרייזלר, הציגה בתערוכת ניו יורק את הגרנד צ'ירוקי החדש. ולפחות מבחינת היצרן מדובר במהלך חשוב במיוחד. הגרנד הוא אחד הדגמים החשובים בארסנל המצומצם של ג'יפ, וחשיבותו עבור השוק האמריקני עצומה.
עיצוב
ולכן מובן גם מדוע בחרו ג'יפ בעיצוב חיצוני מתקדם אמנם לעומת הגרנד צ'ירוקי היוצא, אך לבטח לא כזה שמציג מקוריות מיוחדת. אין שום בעיה לזהות סבכה קדמית בעלת שבעה חלקים כמו בכל ג'יפ מודרני, כך גם לגבי הצללית ואפילו מאחור. או בקיצור, אותו מראה, עם שינויים קלים.
אלא שלמרות הדימיון החזותי, מדובר באמת בדגם חדש ולא רק עדכון קל בסגנון "מתיחת פנים" מוגבלת. לא רק בגלל יחידות תאורה זוויתיות מאחור ועגלגלות מלפנים. לא רק בגלל בתי גלגלים מנופחים ומכסה מנוע מקומר. לא רק מכיוון שהגרנד צ'ירוקי העדכני נראה שרירי וגדול מקודמו.
הנעה
דווקא בתחום המנוע אין חדשות מסעירות. הגרנד צ'ירוקי יוצע - כבר בתחילת השיווק בסתיו הקרוב - עם מנועי V6 (בנפח 3.7 ליטר ו-210 כ"ס) או V8 (בנפח 4.7 ליטר ו-230 כ"ס) המוכרים, כמו-גם בגרסה בכירה עם מנוע ה-HEMI של דודג' (אף היא חלק מקונצרן דיימלר-קרייזלר), בנפח 5.7 ליטר, V8 ו-320 כ"ס. לכולם תחבור תיבת חמישה הילוכים אוטומטית עם אפשרות לתפעול ידני.
למעטים שבכל זאת ירכשו את הגרנד לשטח, ולא רק לטעינה נוחה של שקיות קניות בחניית הקניון, מציעים בג'יפ הנעה כפולה ודיפרנציאל מוגבל החלקה כאופציה בתשלום. שני אלה יהיו תקניים בגרסה הבכירה. גרסאות המנוע החלשות יותר יאפשרו לרכוש את הגרנד-צ'ירוקי עם הנעה אחורית בלבד.
מימדים
הממדים לעומת זאת, הם עסק אחר לחלוטין. ראשית, וכדי לטפל אחת ולתמיד בטענות הנוגעות למרווח פנים לא מרשים ביחס למידות, מובטח לרוכשים תא נוסעים מרווח יותר. סביר להניח שאכן יעמדו בכך, תודות לתוספת של תשעה סנטימטרים לבסיס הגלגלים (278 ס"מ).
האורך הכולל יעמוד החל מעתה על 474 ס"מ, שהם תוספת של 13 ס"מ מכובדים לדגם היוצא. מפסק הסרנים מלפנים ומאחור צמח בלא פחות משישה ס"מ. הרוחב לעומת זאת נותר כמעט זהה - 186.2 ס"מ לעומת 186 בדגם היוצא. ודווקא ממד הגובה מציג נתון צנוע יותר - 172 ס"מ לעומת 180 בעבר. אם להאמין לג'יפ, הרחבת מפסק הסרנים והורדת גובה המרכב יתרמו ליציבות גבוהה יותר.
תחילת הייצור השנה
הגרנד צ'ירוקי החדש ייוצר בשני מפעלים של דיימלר-קרייזלר. הראשון בדטרויט, ארה"ב, שם ייחל הייצור ברבעון השלישי של השנה. שווקים מחוץ לארה"ב (ובכללם ישראל, כמובן) יאלצו להתאזר בסבלנות. המפעל שבגרץ, אוסטריה, יתחיל לייצר את הגרנד רק מהרבעון הראשון של 2005. בינתיים אתם יכולים להתרשם ממנו בדוכן ג'יפ בתערוכת ניו יורק, המתקיימת בימים אלו ממש. זאת אומרת, אם אתם במקרה באזור.