מאי: הקטלני בשבע השנים האחרונות
חודש מאי החולף היה הקטלני ביותר בשבע השנים האחרונות, עם לא פחות מ-47 הרוגים בתאונות דרכים. מספר ההרוגים מתחילת השנה הוא הגבוה בשש השנים האחרונות
במהלך חודש מאי החולף נהרגו 47 בני אדם בתאונות דרכים. מדובר במספר ההרוגים הגבוה ביותר בחודש מאי שדווח על-ידי משטרת ישראל בשבע השנים האחרונות. עד אתמול (שבת, ה-19.6) נהרגו בכבישי ישראל 257 בני אדם. מספר מצמרר זה גבוה מנתוני הלמ"ס לחודשים ינואר-יוני (כולל) בשבע השנים האחרונות. ו"נותרו" לנו עוד כעשרה ימים החודש... כך עולה מנתונים שפרסמה היום רשמית הלמ"ס, המתבססים על נתונים ראשוניים שדווחו על-ידי משטרת ישראל.
מראשית השנה ועד עתה נהרגו כאמור בתאונות דרכים 257 בני אדם, זאת לעומת 212 עד סוף חודש יוני אשתקד, 246 בחודשים ינואר-יוני 2002, 231 ב-2001, 209 ב-2000, 200 ב-1999 ו-256 ב-1998. להזכירכם, בשנים האחרונות הונהגו לא מעט מבצעי אכיפה מתוקשרים היטב, תשדירי טלוויזיה ורדיו שנקטו במכוון הפחדה, שיטת ניקוד חדשה ומאיימת ומדיניות "יד קשה" של שרי תחבורה לדורותיהם, בעיקר אביגדור ליברמן. ובכל זאת.
לא ברור למה
ניצב משנה שוקי זיסו, מפקד מתנ"א (משטרת התנועה הארצית), אמר היום כי נתונים אלה מעוררים גם במשטרה חוסר נוחות. לדבריו, לעליה הדרמטית במספר ההרוגים אחראים בעיקר ארבעה גורמים - נהגים צעירים, משאיות, הולכי רגל ותאונות עצמיות.
בכל הנוגע לנהג החדש והצעיר מזכיר זיסו כי אל החיילים בחופשה הצטרפו לאחרונה גם מסיימי תיכון שהחלו לנהוג. בעלייה הברורה של נהגים צעירים בתאונות קטלניות, מטפלת לדבריו המשטרה באכיפה מוגברת בסופי שבוע וליד מקומות בילוי.
בנוגע למעורבות רכב כבד בתאונות קטלניות מדגיש זיסו כי לא מדובר דווקא ב"אשמה" של נהגי המשאית, אלא בעיקר במעורבותם. לצורך כך מבצעת המשטרה מבצעי הסברה בקרב נהגי רכב כבד. בנושא הולכי הרגל מסביר זיסו כי מדובר בחוסר אחריות ותשומת לב של ההולכים בכביש, שאינם חוצים במעברי חצייה ומתפרצים לכביש ללא אזהרה כלשהי.
כאמור, גם תאונות עצמיות תורמות לטענת זיסו לעלייה הגדולה במספר ההרוגים. לדבריו נרשמה עליה ברורה במספר התאונות שנגרמו ללא מעורבות של רכב אחר - בעיקר סטיות לא מוסברות ממסלול הנסיעה. בבעיה זו, כמו-גם באלה שהוזכרו כבר, מתכוונים במתנ"א להלחם בעזרת כוח אדם נוסף, אשר יגיע ככל הנראה ממספר מתנדבים גדול מאי פעם. השנה עמדו לרשותו 4,000 מתנדבים, עד סוף השנה יעמוד כנראה המספר על 6,000.
ו...
דבריו של מפקד מתנ"א, למעשה האחראי על אכיפת החוק בכבישי ישראל, מלמדים שהמשטרה יודעת כי מספר ההרוגים השנה גדול מתמיד. אלא שזה לא ממש חוכמה. נתונים אלה חשופים לעין כל, והמגמה השנה ברורה כבר מתחילתה האיומה. אלא שבכל זאת, דרכים להקטין את מספר ההרוגים אין בנמצא, גם לא בידי המשטרה. מדוע יש יותר הרוגים השנה? גם את הסיבה לכך הם לא יודעים. תיכוניסטים מצטרפים הרי בכל חודש יוני לכבישים, וכך גם הולכי רגל השכיחים יותר בקיץ. ומדוע שיהיו יותר תאונות עצמיות השנה, לעומת שבע השנים החולפות?
המסקנה היא שלמספר ההרוגים הגבוה במיוחד אין כל הסבר ברור. ומה שחשוב יותר, ברור כי כל שנעשה עד עתה חסר כנראה משהו. אותו "משהו" שיאפשר להקטין באמת את מספר ההרוגים האיום. "משהו" שעדיין לא ממש ניסו במדינת ישראל. נגיד, שינוי שיטת לימוד הנהיגה מקצה לקצה, שינוי קיצוני של אסטרטגיית האכיפה, ניעור כללי במשרד התחבורה ורענון מוחלט של האחראים על התשתית.
ואולי בעצם כל שנדרש הוא שר תחבורה שישים לעצמו מטרה להלחם באמת בתאונות הדרכים, במקום להלחם על תפקידו הבא, כפי שעשו כל שרי התחבורה בעשרים השנים האחרונות, לפחות. אגב, המשרה פנויה.