שתף קטע נבחר

אמ"י נגד גלגלצ: "אויבת היצירה הישראלית"

אגודת אמני ישראל תוקפת חזיתית את תחנת הרדיו הצבאית. "זו חזית ראשונה במלחמה כוללת", אומר יו"ר האגודה

בצעד יוצא דופן החליטה היום (ב') אגודת אמני ישראל לצאת חזיתית נגד גלגלצ ולהכריז עליה כעל "אויבת של יצירת המוזיקה הישראלית".

 

ההחלטה התקבלה בישיבה בה נכחו חברי הוועד המנהל של אמ"י, מנהל מועדון "הבארבי" שאול מזרחי, נציג הפדרציה למוזיקה ישראלית עו"ד יוחאי חי, המפיק דרור קליסקי ומנכ"ל עמותת הזמר הים תיכוני עזרא סולימאן. קצפם של משתתפי הישיבה יצא נגד שיטת הפלייליסט, כמו גם על הסכסוך הממושך של גל"צ עם משרד הביטחון שבעטיו לא משולמים תמלוגים לאמנים.

 

"יש להביא לשינוי יסודי בגישה של התחנה ליצירה הישראלית ועל כן יינקטו מהיום ואילך מספר צעדים משולבים שתכליתם שינוי חקיקתי שייאלץ את פרנסי גלגלצ להכתיב ולנהוג מדיניות שוויונית ונטולת שיקולים זרים", נכתב בהודעת האגודה.

 

יעקב מנדל, יו"ר אמ"י מסביר: "אנחנו יוצאים למלחמה כוללת שמטרתה לפתור בעיות ולנקות שולחן. הדאגה שלי היא לאמנים שאני מייצג ולכן כל מי שרואה את עצמו שותף למאבק מוזמן להצטרף. יש לנו בעיה גדולה עם הקונספט של הפלייליסט שלא נותן את זכות ההזדמנות השווה - וזה לא רק בגלגלצ אלא גם ברשת ג'. נפגשנו עם יוני בן-מנחם, מנהל קול ישקרל שהבטיח לנו שתוקם ועדה שתורכב מנציגי הרדיו, הארגונים השונים והזמרים במטרה לבדוק את העניין. בגלגלצ לא מוכנים לדבר איתנו, אז אנחנו נאבקים. אנחנו נסמן את כל אלה שלדעתנו הם אויבים של הזמר הישראלי. היום זה גלגלצ והפלייליסט, אבל זה בהחלט לא ייגמר בהם. יש בכוונתנו לטפל גם בנושא ההקלטות הפרטיות וגם בנושא הקניין הרוחני והפירטיים. יש לנו הרבה עבודה".

 

"הסימפטום לא המחלה"

 

המפיק דרור קליסקי ("אתניקס", "חיילי הנקמה") רואה בגלגלצ סימפטום ולא את המחלה עצמה. "אני משוכנע שבגלי צה"ל ובגלגלצ מאמינים ורוצים לפעול לטובת המוזיקה הישראלית, אבל הדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות. עיני לא צרה בטעמם ויכולותיהם המוזיקליות של העורכים בתחנה, אבל כשאתה יושב בפורום של עורכים צעירים מתוקף הנסיבות אין לך מספיק פרספקטיבה ואתה נאלץ להסתמך על טעם אישי בלבד שבתחנה ציבורית, עם כל הכבוד, יש בזה בעייתיות.

 

"מדובר באותם האנשים שיושבים על ברז הפלייליסט מזה שנים והדבר יוצר סטגנציה", מוסיף קליסקי, "אבל הבעיה הכי חמורה היא שתחנות הרדיו וגלגלצ בראשן יוצרות נתק בין צרכני המוזיקה לבין העשייה המוזיקלית בת זמננו, מכיוון שמה שהם משמיעים זה המון אולדיז ועיבודים חדשים לשירים ישנים. השיר הכי מושמע של מושיק עפיה בגלגלצ הוא החידוש שלו ל'בין האצבעות', השירים היחידים של זהבה בן שמושמעים הם חידושים שלה לשירים ישנים, שלא לדבר על זה שעל פי גלגלצ אריק איינשטיין לא יצר שום דבר חדש מזה 20 שנה. הבעיה בולטת בגלגלצ מכיוון שהיא תחנה מצליחה, אבל קיימת גם בתחנות אחרות. מי שלא משמר את המיינסטרים פוגע בסופו של דבר ביכולת של השוליים לפרוץ".

 

קליסקי אומר כי בתחנת הרדיו הצבאית קשובים לטענות, אבל עושים פחות מדי, לאט מדי ומהסיבות הלא נכונות. "הם פועלים מתוך רצון לרצות את המקטרגים ולא על מנת באמת להביא לשינוי. אני חושב שאת מלחמתה של המוזיקה הישראלית כולנו צריכים לעשות ביחד, בחזית אחידה עם תחנות הרדיו. צריך לגרום להם להבין שהלופים של הלהיטים שהם משדרים יוצרים קבעון ומזיקים ליצירה וכשמדובר בתחנה ציבורית הנזק גדול יותר. התוכן שהם יוצקים הוא רדוד ודק והתוצאות העתידיות הן הרסניות".

 

"הטענות מגוחכות"

 

דוברת גלי צה"ל מגיבה לטענות ואומרת: "אנחנו מתקשים להבין ארגון היוצא בהכרזות כגון אלו ומשתמש במינוחים כמו 'אויבת המוזיקה הישראלית' במיוחד כשמדובר בתחנה כמו גלגלצ. יו"ר אמ"י יודע היטב כי בשנה האחרונה עלה מינון השירים הישראליים בתחנה באחוז ניכר, מתוך ההבנה העמוקה כי לגלגלצ תפקיד חשוב בקידום מוזיקה ישראלית. ההכרזה של אמ"י נראית מגוחכת עוד יותר, לאור העובדה כי 60% מהשירים שהוכנסו ל'פלייליסט' של גלגלצ בשנה האחרונה הנם שירים ישראליים!

 

נדגיש עוד כי לוח שידורי התחנה מאושר ע"י ועדת גלי צה"ל של מליאת רשות השידור אשר, בכינוסה האחרון, בירכה פה אחד על השינויים בשידורים ועל העלאת מינון המוסיקה הישראלית בגלגלצ. המוזיקה המשודרת בגלגלצ נבחנת בהתאם לשיקולים מקצועיים של צוות העורכים המוזיקליים, וההאזנה המרובה של חיילי צה"ל ושל הציבור כולו לגלגלצ מעידה על כך. כידוע לנו גם רשת ג' החלה פני מספר חודשים לעבוד עפ"י שיטת 'הפלייליסט' וכמוה גם כלי תקשורת נוספים בישראל. צר לנו שישנם שאינם מבינים עקרונות עבודה בסיסיים אלו המקובלים בכל כלי התקשורת, לרבות ציבוריים, בארץ ובעולם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים