שתף קטע נבחר

אמריקה נגד בוש

למרות הווטו של דיסני, מייקל מור עשה היסטוריה: סרטו החדש "פרנהייט 11/9", שיוצא נגד מדיניות הנשיא בוש, הוא הסרט התיעודי הראשון שאי פעם שנכנס למקום הראשון

בזמן שהנשיא לשעבר, ביל קלינטון, חוגג עם רב-המכר שלו, נשיא ארה"ב הנוכחי בוש הולך ומסתבך. הספורט הלאומי בסוף השבוע היה חבטה קולקטיבית בבוש, זאת לאחר שסרטו התיעודי של מייקל מור, "פרנהייט 11/9", עשה היסטוריה כשהיה לסרט התיעודי הראשון שאי פעם שנכנס למקום הראשון, והרוויח בשלושת הימים הראשונים להקרנתו יותר ממה שעשה סרטו הקודם בתקופת הקרנתו כולה. בסרט, בו תוקף מור את מדיניותו של הנשיא בוש לאחר מתקפת הטרור בספטמבר 2001 ומטפל במלחמה בעירק, נכנס למקום הראשון עם 21.8 מיליון דולר. זאת, למרות הפצתו למספר מוגבל של בתי קולנוע – 868. לשם השוואה, מרבית הסרטים האחרים בחמישייה הפותחת מציגים בלמעלה מ-2500 אולמות כל אחד.

 

סרטו הקודם של מור, "באולינג לקולומביין", שגרף את פרס האוסקר עבור הסרט התיעודי הטוב ביותר בשנה שעברה, הכניס כ-21.5 מיליון דולר במשך תשעת החודשים בהם רץ. "כל התחזיות, לפיהן הסרט ידבר רק לקהל ששונא את בוש ושרק הוא יגיע לצפות בו, לא התאמתו", אמר מור בתגובה על הנתונים.

 

ואכן, הסרט זכה להצלחה קופתית גם בערים גדולות וגם בעיירות קטנות, גם במדינות עם רוב דמוקרטי כמו גם במדינות בעלות אופי רפובליקני מובהק, כך נמסר מ"ליונס גייט", אחת החברות שתמכו בסרט. על פי סקרים שנערכו בקרב הצופים בכ-15 ערים, 91 אחוז מהמשיבים סברו שהסרט "מצוין" ו-93 אחוז אמרו שימליצו עליו.

 

להפצת הסרט קדמה סערה, לאחר שאולפני "דיסני", בעלי חברת "מיראמקס", סרבו להפיץ אותו. בעקבות כך רכשו האחים הארווי ובוב ויינשטיין, ראשי "מיראמקס", את הזכויות עליו מכיסם הפרטי. המהומה התקשורתית שנוצרה בעקבות המהלך וזכייתו של הסרט בפרס היוקרתי בפסטיבל קאן בחודש שעבר, סייעו ליחסי הציבור של הסרט ולהצלחה חסרת התקדים של סרט תיעודי, שהופק בעלות של שישה מיליון דולר בלבד. בנוסף, מור עצמו הודה לארגונים הימניים שניסו למנוע את הפצת הסרט בכך שקראו לקהל להדיר את רגליו מבתי הקולנוע המקרינים אותו ופנו לוועדת הבחירות במטרה להפסיק לשדר פרסומות לסרט. "זה רק עודד אנשים ללכת לראות", אמר מור.

 

בעבר התבטא מור לגבי "פרנהייט" ואמר שהסרט יהווה זרז להפלתו של בוש מהשלטון בנובמבר הבא. אולם בשיחה איתו, אחרי שנודע דבר הצלחתו הגדולה של הסרט, לא חזר על הדברים. כעת הוא מקווה שהסרט יעודד השתתפות אקטיבית בדמוקרטיה של קבוצות גדולות באוכלוסייה שלא נוטות להצביע בבחירות. דבר אחד בטוח, המירוץ לאוסקר הבא יצא לדרך. הקרנת הבכורה הישראלית של "פרנהייט 11/9" תתקיים בפסטיבל ירושלים ב-9 ביולי, ובמקביל ייצא להקרנות מסחריות בארץ.

 

ובקרוב: ספיידרמן

 

ולשאר הטבלה: למקום השני נכנסה הקומדיה החדשה של האחים וואייאנס "White Chicks", על שני סוכני אף.בי.אי המתחזים לבחורות לבנות, עם 19.6 מיליון דולר ו-27.1 מיליון מאז יצאה ביום רביעי. המוביל הקודם, "אנדרדוג", נפל למקום השלישי עם 18.5 מיליון דולר וגרף תוך עשרה ימים 67.2 מיליון דולר.

 

"טרמינל", שיתוף הפעולה שפילברג-הנקס, ירד שני שלבים למקום הרביעי עם 13.9 מיליון דולר ו-41.8 מיליון בתום עשרה ימים. סרטו החדש של הבמאי ניק קסווטס, "היומן", המבוסס על רב-המכר מאת ניקולס ספרקס, פתח במקום החמישי עם 13 מיליון דולר (בישראל – 5 באוגוסט). למרות ביקורות טובות, הסרט "Two Brothers", על גורי נמרים תאומים המופרדים בצעירותם ונפגשים כיריבים בבגרותם, נכנס למקום התשיעי עם 6.2 מיליון דולר (יגיע לישראל בחודש אוגוסט).

 

אחד משיאי העונה, אם לא השיא המשמעותי מכל, יגיע בסוף השבוע הקרוב, עם עליייתו של "ספיידרמן 2", סרט הקיץ המיוחל. מולו כבר לא נראה שלמייקל מור יש סיכוי.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מור ב"פרנהייט 11/9". הפתיע
מור ב"פרנהייט 11/9". הפתיע
מומלצים