שתף קטע נבחר

איך לנצח את הספאמרים? שיטת זבל לזבלנים

רוב מפיצי הספאם הם גורמים מסחריים קיקיוניים, נעדרי תשתית עסקית או תקציב. הדרך להלחם בתופעה היא לפגוע להם בכיס, ולהפוך את פעילותם לבלתי משתלמת כלכלית. מקרה מבחן לפעולה אנטי זבלנית שהצליחה

תופעת דואר הזבל הופכת במהירות לבעיה מספר אחת באינטרנט. אני יכול להעיד ממקור ראשון, דווקא מהצד של ספק האינטרנט, על כמות המשאבים המושקעת בטיפול בתופעה, על הבעיות שהיא גורמת ועל הניסיונות היצירתיים לפתור אותן. לעיתים אין די בכך ויש מקום למעורבות פעילה של הגולשים נגד הספאם.

 

לפני כחודש נזדמנה לי חוויה מפוקפקת כמשתמש פרטי שהביאה אותי למסקנה חשובה ועקרונית בדרך בה על כולנו להילחם בתופעה. להלן סיפור המעשה.

 

בתאריך 12.5 התחלתי לקבל כמויות אדירות של דואר זבל (כ-1,600 הודעות ביום) לכתובת המייל הפרטית שלי. הדבר שעורר את תשומת לבי במיוחד היה שכל ההודעות היו זהות, ולכאורה חזרו אלי לאחר שלכאורה נשלחו ממני ולא הגיעו ליעדן. תוכן ההודעות היה זהה וכלל פרסום זול, ילדותי ומאד דוחה של הצעה לדיאטת פלא מהזן שמותיר אותך צמוד לבית הכסא למשך מספר ימים מלווה בצרבת קלה.

 

כורע תחת עומס המיילים (כן הרגשתי קצת כמו מר דארסלי בסצינת הינשופים המביאים את הדואר בסרט הארי פוטר ואבן החכמים), הגעתי ל-013 ברק וניגשתי לארז, לוחם ה-Abuse הבלתי נלאה. לאחר בדיקה קצרה ועיון בתיבת הדואר שלי, נאנח ארז בכבדות והודיע לי כי כתובת הדואר הפרטית שלי אותרה על ידי מפיץ ספאם שמשתמש בה להפצת מיילים משרתים בארה"ב. הוא הוסיף בשלווה כי על פי היקף התופעה, סביר להניח שעשרות אלפי גולשים מגדפים את אבות אבותיי ברגעים אלא ממש.

 

מה עושים נגד הספאם?

 

לאחר שהסדרתי את נשימתי שאלתי אותו: אז מה עושים? הוא הביט בי ברחמים והסביר בקול שקט השמור למקרים קשים, כי ניתן לפנות לחברה המאכסנת את שרתי הזבלן בארה"ב, אך מניסיונו במקרים מסוג זה הדרך הטובה ביותר היא פשוט לסגור את תיבת הדואר ולהחליף את כתובת הדואר האלקטרוני. סירבתי בתקיפות והודעתי לארז שזה הרגע למצוא פתרון יצירתי. באותו רגע הכרזתי באופן אישי מלחמה על הספאם.

 

באותו סופשבוע ישבתי בביתי מתוסכל, בוהה במחשב הפרטי שלי המפנה את כל עוצמות המיחשוב שהעניקו לו מיטב מהנדסי אינטל לטובת הורדת דואר הזבל שכביכול שלחתי. לפתע, בעודי בוהה במסך, הופך בטכניקות ההתעללות אותם הייתי מפעיל נגד הטיפוס המשתמש בשמי למטרותיו המזבלות, הבנתי שאני יכול להפוך דמיון למציאות וניגשתי למלאכה.

 

מטילים את החכה עם הפתיון לרשת

 

ראשית, פתחתי את אחת מהודעות המייל ומילאתי את פרטי המלאים כאילו אני לקוח פוטנציאלי מתעניין. ביצעתי זאת תוך הקפדה על ניסוח המענה באופן שיגרום לזבלן להאמין כי העלה בחכתו דג שמן באמת (הרי בדיאטות עסקינן). רשמתי דברים כמו "אני נואש! נושא מעל 40 ק"ג עודפים ומוכן לשלם כל סכום כדי להיפטר מהבעיה...". לפרטים אלה צירפתי את מספר הטלפון הסלולרי האמיתי שלי. שיגרתי את המייל והתחלתי לכסוס ציפורניים בצפייה.

 

כצפוי, לא חלפה לה יממה ובשעה תשע ביום שלמחרת קיבלתי טלפון מברנש בשם בני שהציג עצמו כבני מהמרכז הישראלי לבקרת תזונה. האיש החל לערוך תחקיר מייגע, בעוד אני משתף איתו פעולה, מדובב אותו ומושך את השיחה ככל שניתן. כאן המקום להזכיר ששיחה מרשת בזק לטלפון סלולרי בשעות הבוקר מגיעה לעלות של שקל בקירוב. להערכתי הצלחתי למשוך את בני לשיחה והוצאתי ממנו פרטים הנוגעים לכתובתו, שם החברה, והודאה שלו שהמייל אכן נשלח ממנו ועוד. (במקרים כאלה, רצוי להקליט את השיחה, כמובן).

 

בני בני ילד רע

 

לאחר 15 דקות של שיחה, נמאס לי לשמוע את הסבריו הטרחניים של הזבלן, הפסקתי את השיחה והצגתי את עצמי כמנהל בחברת 013 ברק. הודעתי לבני שאני מתכוון להגיש נגדו בשעה הקרובה תלונה במשטרה על התחזות (הוא הפיץ את זבלנותו תוך התחזות למישהו אחר) ובמקביל להגיש תביעה לבית המשפט על הוצאת לשון הרע ופגיעה בשמי הטוב. עוד סיפרתי לבני שצוות ה-Abuse המקצועי של 013 ברק שמר את כל הראיות הנדרשות לי לצורך התביעות הנ"ל וכי אני מלווה ביועץ משפטי צמוד.

 

בני הבין שנפל בפח והחל לנסות לתרץ תירוצים. בשלב זה קטעתי אותו בתקיפות והצגתי לו תוכנית שיכולה לשכנע אותי לוותר לו. התוכנית כללה שלשה שלבים:

 

1. הוא דואג להפסיק מיידית את ההפצה בשמי ואני מצפה לראות תיבת מייל נקייה עד לשעת הצהרים.

 

2. אני מקבל ממנו את כל הפרטים בנוגע לטכניקות בהם הוא השיג את כתובת המייל שלי, מי היא החברה האמריקאית המבצעת עבורו את ההפצה ועוד. מטרת השלב השני הייתה לספק לי אינפורמציה שתוכל לעזור לצוות ה- Abuse של 013 ברק להגן על לקוחותינו מפני הישנות מקרים דומים.

 

3. בני יהיה חייב להתחייב שאף לקוח 013 ברק לא מקבל ממנו דואר זבל לעולם.

 

בני הסכים למלא אחר הדרישות ומילא אחר התנאים במלואם.

 

מסקנות

 

כמה מסקנות אישיות שלי מהמקרה: רוב מפיצי הספאם הם גורמים מסחריים קיקיוניים, נעדרי תשתית עסקית או תקציב, הפונים לערוץ המפוקפק של הספאם עקב העלויות האפסיות ביחס לכל אמצעי פרסום אחר. הדרך להלחם בתופעה היא לגרום לה להפוך לבלתי כלכלית.

 

אם כל אחד מהגולשים המקבל דואר זבל יקדיש חצי דקה מזמנו ויענה ברצינות לספאם (אם כתובת הדואר האלקטרוני למענה אינה תקינה, ניתן לענות גם בטלפון), נגרום לזבלנים לקרוס מכמות הזבל שתחזור אליהם. לזבלן המצוי אין תשתיות מסחריות להתמודד עם הצלחה פנומנלית של הספאם והוא בונה על כך שאחוזי המענה יהיו נמוכים אך אפקטיביים.

 

אם בני, מיודענו, היה מקבל כמענה 1000 תשובות חוזרות המוסוות כאמיתיות, הוא היה מבלה את הרבעון הקרוב בניסיון לחזור לאותם לקוחות פוטנציאליים. שערו את גודל אכזבתו מהשיטה השווקית הקלוקלת לאחר יום עבודה מלא בו הוא השיג אפס תוצאות. מה יחשוב בני על האפקטיביות של הכלי השווקי לאחר ארבעה ימים של אפס תוצאות?

 

יתר על כן, ניתן לשפר את הטכניקה של שיטת "זבל לזבלנים" (Z2Z או S2S) ולמסור לזבלנים מספרי טלפון אמיתיים. אם ברשותכם הזמן לנהל איתם שיחות סרק אתם הורגים אותם כלכלית. דמיינו מצב בו בני מקבל תשובה ממאה לקוחות פוטנציאליים המוסרים לו מספרים סלולריים. בחישוב פשוט כל לקוח מסוג זה שינהל חמש דקות שיחת סרק יגרום לבני לבזבז חמש דקות ויעלה לו חמישה שקלים. לאחר יום עבודה, שיעלה לבני 500 שקלים, עלות השיחות לסלולר, עם אפס תוצאות ותסכול הולך וגובר, האם מישהו באמת סבור שבני ימשיך לזבל?

 

הכותב הוא מנהל שיווק מוצרים ואינטרנט עיסקי בחברת 013 ברק.

 

לחצו כאן לאיזור הסיקור המיוחד "מטפלים בזבל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'ניפר פוסטר
הלו, זה גנס?
צילום: ג'ניפר פוסטר
צילום: מריאן הול
זה בקשר להרבלייף שפירסמת
צילום: מריאן הול
צילום: מריאן הול
אתה חייב לספר לי איך מפסיקים לעשן תוך חצי שניה!
צילום: מריאן הול
מומלצים