שתף קטע נבחר

כיכר השוק של העולם

מה עושים חסידי חב"ד במעמקי eBay, על עושי הצרות וההגנות מפני נוכלים באתר, ההצלחה המפתיעה של אופנת צה"ל ועוד מציאות שהופכות את eBay לתופעה המסחרית המרתקת בעולם. אבנר הופשטיין צלל באתר וחזר עם כמה הבחנות

לייבל קורף חיפש ספר תורה, אבל לא מהסוג הזול שכולנו קיבלנו במתנה בסוף התיכון. קורף היה צריך ספר תורה נגלל, עם פרוכת, כזה שמעוטר בזהב ומוטמן בארון הקודש, ומקבל נשיקות בחגים, ורוקד בין הכיסאות בשמחת תורה. "מדובר במצרך יקר. תורה משומשת יכולה לעלות בערך 10,000 דולר", מסביר קורף, הרב הראשי של מרכז חב"ד בלוס-פליס, לוס-אנג'לס. כמו כל יהודי טוב, קורף חיכה לתרומה המתאימה.

  

וזו אכן הגיעה יום אחד. התורם הציע לרכוש עבור בית חב"ד ספר תורה כדבעי, והוא חיפש ואף מצא את הסחורה המבוקשת באתר המכירות הפומביות eBay". הביד (הצעת המחיר) ההתחלתי הוא 6,000 דולר. כרגע אין עליו מתחרים. זו מציאה. בואו נבדוק את זה", הוא הציע.

  

קורף עיקם את אפו אך עד מהרה התברר שאין בעיה. דרך eBay הם יצרו קשר עם הסוחר, שהסכים לקבל את פניהם בניו-ג'רזי, לקחו את הספר לשש שעות, בדקו, מיששו, הריחו, וחזרו ללוס-אנג'לס שמחים וטובי לב. אחרי שהשלימו את הבידינג, ספר התורה הגיע ליעדו. "זה מדהים בעיניי", אומר קורף בדיעבד. "הספר שקנינו הוא נפלא. אם אני מוכר אותו היום, אני מקבל 15,000 כמו כלום. עכשיו אני נכנס הרבה לאתר, למצוא שם כל מיני צצקעס".

  

קורף למד לגדול עם eBay, ומאז מרכז חב"ד בלוס-פליס קונה ומוכר באתר המסחר הענק באופן סדיר. ולאו דווקא צצקעס. מדי פעם מקבלת קהילתו של קורף מכונית במתנה מיהודים בעלי ממון (בקליפורניה פופולרי מאוד לתרום מכוניות ישנות, משום שכך מקבלים את ערכם המלא לצורכי דיווח מס), ומוכרת אותה דרך האתר ל"בידר" הנוקב במחיר הגבוה ביותר. אגב, דווקא מכוניות, מוצר גדול ויקר יחסית, היא כיום הקטגוריה המשגשגת ביותר באתר.

  

חב"ד לא לבד

 

105 מיליון איש ברחבי העולם משתתפים בחגיגת "שוק האון-ליין העולמי", 45 מיליון מתוכם באופן אקטיבי. "הקהילייה", קוראים להם באינטימיות מנהלי eBay. יש שם חובבים שמתפלאים לגלות שמישהו מוכן לשלם על הדרעק שסבתא שלהם אספה במאה הקודמת. יש מקצוענים שנהנים מאלמנט ההימור והריגוש הטמון בניצחון על היריבים. יש המנסים להתעשר, ויש את האספנים הכפיתיים ששמחים לגלות שגם באיסלנד ובישראל יש עוד אנשים מוזרים, שאוספים כמותם משחות שיניים או קופסאות ריקות של סוכריות מנטה.

  

משבר הדוט.קום? בחברת eBay שבסן-חוזה, קליפורניה, לא ממש מכירים את המושג הזה. דומה שאין עוד חברת און-ליין גדולה, שמאז הוקמה, ב-1995, כאתר אינטרנט אפור, עלוב ומכוער למראה, שקרס כל רבע שעה - ידעה אך ורק צמיחה. ברבעון הראשון של 2004 רשמה איביי מחזור של 756 מיליון דולר, 59 אחוז יותר מהרבעון המקביל אשתקד. ההכנסות באותו רבעון הגיעו ל-266 מיליון דולר, עלייה של 80 אחוז. 

 

מספר החברים הרשומים עלה בחמישים אחוז, ובסך הכל עברה מיד ליד באותם שלושה חודשים סחורה בסך שמונה מיליארד דולר, 51 אחוז יותר מהתקופה המקבילה אשתקד. מדי יום נוספים באיביי שלושה מיליון וחצי אייטמים חדשים למכירה, כאלף מוצרים בכל שנייה שעוברת. אבל לא המספרים המרשימים הם שהופכים את איביי לסיפור ייחודי ומרתק. 

 

יתרון לייקים

  

לטובת מי שאינו בקיא נספר, כי ב-eBay פועל הכלל של דפי זהב: תן לאצבעות ללכת במקומך. המכירה מסתיימת בתוך פרק זמן מוגדר מראש, ומי שמספיק ללחוץ על מקש ה"Enter" ולשלוח אחרון את הביד הגבוה, ייקח את המוצר שבו חשק הביתה.

  

במילים אחרות, לייקים עם גנטיקה שוויצרית יש יתרון יחסי. אבל כשצריך לפקח על מאות רכישות במקביל, קשה מאוד להיות עם היד על הדופק. בדיוק לצורך כך פותחה טכנולוגיית ה"סנייפינג". תמורת עמלה מסוימת, מעלה תוכנת "אי-סנייפ" את הביד שניות ספורות לפני שהמכירה נסגרת למחיר המקסימלי שהקונה מוכן לשלם עבור המוצר, וכך מבטיחה זכייה בלי הצורך לשבת ליד המחשב ולחכות. הקונה מחליט כמה זמן הוא רוצה לסנייפסנפ לפני תום המכירה. הוא יכול שנייה לפני - אבל אז הוא מסתכן בפספוס. הוא יכול לבקש עשר שניות, ולהיות בטוח שיספיק, אבל אז הוא מסתכן בתחרות מצד סנייפריסטים אחרים. לכן מקובל לבקש כחמש עד שש שניות יתרון.

  

לא כל הלקוחות מתלהבים מהתוכנה הזאת, שמפחיתה במידת מה את הריגוש העומד מאחורי המכירה הפומבית ונוטלת את אפשרות ההזדמנות השווה, שהיא אחד מאבני היסוד של האתר. אבל תוכנות הסנייפינג המשווקות באינטרנט הן עובדה קיימת, שאילצה את eBay לפתח תשובה משלה כדי לנטרל את השפעתן: ה"פרוקסי-בידינג".

 

ה"פרוקסי-בידינג"

 

כיום יכול קונה לשים מראש את הסכום הגבוה ביותר שהוא מוכן לשלם עבור מוצר, ובכך להרחיק מתחרים. הצעת המחיר המרבית נשמרת בחשאי מהמציעים האחרים. אם איש לא יעקוף אותה, הוא ישלם רק דולר אחד יותר מהמחיר השני הכי גבוה אחריו, ולא את מלוא הסכום שעליו הימר. כמובן שאם הסכמת לשלם אלף דולר עבור מוצר ששווה מאה, וההימור האחרון לפניך היה 999 דולר, אכלת אותה.

  

ב-eBay מתעקשים שהסנייפ אינה מטרידה אותם. "אין טעם שנילחם בזה", אומר דורזי, "ממילא אין לנו סיכוי ותמיד יימצאו דרכים לעקוף את השיטה. מי שמשתמש בסנייפ - אנחנו אומרים שיהיה לו לבריאות".  

 

הילדים הרעים בקהיליה

 

eBay מזמן כבר לא משמש רק אנשים פרטיים שרוצים לנקות את המחסן. 146 אלף חברות מרחבי העולם מוכרות כיום את מוצריהן באתר. חלקן משתמשות בנתיב הזה באופן בלעדי, ולעתים מתברר כי מדובר בהימור. "קרו מקרים שילדים איבדו את הראש", אומר קורט ברדלינגר, נשיא חברת ריינמייקרס, אחת המובילות בתחום המזכרות מסטים של סרטים, "אז, כשנסגרה המכירה, התברר שאין להם בכלל כרטיס אשראי הנחוץ לביצוע הקנייה או שאמא שלהם גילתה ואמרה להם שבשום אופן היא לא מוציאה 3,000 דולר על תיק מסרט. בערך עשרה אחוז מהעסקאות נמצאות בתחום האפור הזה. אנחנו יכולים לפעול נגדם משפטית (הצעת מחיר ב-eBay נחשבת חוזה לכל דבר, ומחייבת את הקונה והמוכר גם יחד - א"ה), אבל זה מגוחך לתבוע ילד בן 15. וחוץ מזה, אם הכסף לא מגיע לא שולחים את המוצר, ואז כל מה שאיבדנו הוא זמן".

  

כמובן שלא רק ילדים גורמים בעיות. בכריסטמס 1998, קיבל סיפורו של סוני סטמפל מאוקלהומה שהואשם בגביית 30 אלף דולר מקוונים בעבור פריטים שונים שמכר ולא סיפק, כיסוי תקשורתי נרחב. פתאום, בתוך חודש, כולם גילו שבקהילייה שמאמינה ש"כולנו בבסיסנו טובים", יש אנשים רעים מאוד. באותו חודש התבצעה באתר מכירה פומבית של ז'קט עם חתימה של מאט לאואר וקייטי קוריק ממגזין החדשות הפופולרי "טודיי".

 

הבידים הגיעו ל-200 אלף דולר, אבל כשהמכירה הסתיימה התברר שחלקם הגדול היה מעשי קונדס. הפרסומים היו מביכים ועוררו את תשומת לבם של רשויות אכיפת החוק לבעייתיות מאחורי מכירות פומביות און-ליין. הם גם החלו להשפיע לרעה על מניית eBay בבורסה.

  

ההגנות של eBay

 

eBay מודה היום שהשנים הראשונות לוו בנאיביות גדולה מצד החברה. האתר התבסס על אמון, ודרש מהקונה לשים מבטחו באדם זר, רחוק, נטול פנים וקול או אפילו שם. אתה נותן ל"תקליטיםלכל" או "אספנשלכלדבר" או "חולצותבמבצע" את הכסף שלך מראש, ומקווה שהוא לא ידפוק אותך וישלח לך בדיוק את המוצר שהוא תיאר במכירה בתוך זמן סביר וארוז היטב. זה לא כמו לקנות מאמזון.קום ולדעת שיש את מי להאשים אחר כך, אם משלוח התעכב או נשבר. 

 

החברה מבהירה בגלוי שהיא אינה אחראית לתוכן שהיא מפרסמת, לאנשים שמשתמשים בשירותיה או לכספים שעוברים דרכה. "אנחנו אמצעי תיווך, לא סוחר", מדגיש האני דורזי, דובר החברה. "ואנחנו כאן לעזור, לחבר בין אנשים ולהרוויח מהקשר הזה. מעולם לא מכרנו במישרין ולו מוצר אחד משלנו. אין לנו מחסנים. אין לנו קטלוג. אין לנו אנשי מכירות".

 

עם זאת, eBay שינתה את מדיניותה וכיום היא מציעה היצע רחב של הגנות לצרכן. הבולטות שבהם: "Paypal", שמקבלת את התשלום מהצרכן ומעבירה לקונה, ו"אסקרו", המיועדת לרכישות שעלותן מעל 500 דולר. "פרוד-סיסטם" הוא עוד אמצעי למיזעור נזקים, מרכז שבו אפשר להגיש תלונה על הונאת סוחר, אם במשך 30 יום לא קיבלת את המוצר שנרכש. ויש גם את "שיטת הפידבקים", בעזרתה הקונה יכול לבדוק את ההיסטוריה של המוכר ואת מידת שביעות רצונם של הקונים שקדמו לו.

   

"eBay לא עושה מספיק"

 

אך יש כאלה שחושבים, ש-eBay לא משקיעים מספיק בבקרה, כי הם מונופול בשוק המכירות הפומביות המקוונות. "eBay הפכו גדולים מדי, שמנים מדי, ואין נגדם כל תחרות בריאה ונורמלית", טוענת רוזלינדה בולדווין, מנהלת "גילדת המכירות הפומביות", האופוזיציה הקולנית ביותר לאתר. "תוכנית הלוחמה בהונאה שלהם פתטית. הכל מבוסס על תלונות בלבד. הם היו צריכים לעשות 'פוליסינג' (שיטור) באתר שלהם ולגלות רמאים בכוחות עצמם, עם הכלים שעומדים לרשותם, אבל הם מסרבים. הם גם מסרבים להציב את הלינק עם העצות ללוחמה בהונאה בעמוד הראשון של האתר, כדי שלקוחות לא ייבהלו ויהססו להצטרף. כדי למצוא אותו צריך לעשות חיפוש מורכב דרך העמוד של 'עזרה'".

  

ב-2001 ארגנו בולדווין ועמיתיה מרד פומבי נגד eBay והעבירו, לטענתם, מיליון מוכרים לאתר המכירות הפומביות של יאהו עקב העמלות הגבוהות. "בעקבות הצעד הזה יאהו כמעט הכפילה את מספר המכירות הפומביות שלה, וזה עלה להם לראש. כשהם התחילו לגבות כסף התחלנו למשוך סוחרים גם מהם. עכשיו אנחנו מחכים לתחרות הבאה. eBay נהנים כרגע משליטה מכרעת בשוק ולכן מרשים לעצמם להעלות מחירים ולשנות כללים, בלי להתחשב בלקוחות שלהם. אבל יבוא יום שבו זה ייגמר", היא אומרת.

  

טענות על מערכת החיוב החדשה

 

לצ'אק הולנבך, סוחר במוצרי זכוכית משובחת מסוג "קרנבל" כבר נשבר. במשך שש שנים עשה עסקים דרך איביי, ולאחרונה סגר את הבאסטה והחליט לחפש מסגרות חדשות של פרנסה. מחאתו בנוגע לבלגן בתת-הקטגוריות בתחום הזכוכית קיבלה פומבי על פני פורום התלונות של האתר וזכתה ל-800 תגובות ברוח דומה. לטענתו, איש מאיביי לא התקשר אליו או ניסה להניא אותו מלעזוב. נושא אחר שנידון לאחרונה בלהט על גבי פורומי התלונות הוא מערכת החיוב החדשה שמפעילה החברה מאז מרץ האחרון, שגרמה לסילוף, הגזמה ובלבול בחשבונות של אלפי לקוחות. יותר מאלפיים סוחרים הפיצו באתר תלונות זועמות.

 

לפחות בעניין מערכת החיוב החדשה מודה הנהלת האתר שהיא פישלה בגדול. "כשהתחלנו להעביר קבוצות של סוחרים ממערכת אחת לשנייה היו גליצ'ים שסילפו את החשבונות", מאשר דורזי. "חלקם אפילו הוכפל. אנחנו לא מחפשים תירוצים ומודים שהמערכת לא עבדה חלק. אבל נזהרנו לא לחייב את הלקוחות לפני שהטעויות מתוקנות, ואם טעינו החזרנו את הכספים המגיעים. זה לא נכון שאנחנו לא מקשיבים ללקוחות.

 

צריך להבין שלפעמים אפילו 2,000 תלונות הן טיפה בים, אי-אפשר לשנות מדיניות בגללן. הקהילייה שלנו היא הדבר הכי חשוב לנו, ואנחנו תמיד מוכנים לשמוע ביקורת".

 

תחתוני בוקסר קרביים

  

אפשר למצוא באיביי כמעט כל מוצר, מצרך או ישות עלי אדמות. מאי טרופי שלם (אלף עצי קוקוס, בלי נפש חיה, 1.9 מיליון דולר), ועד מבחר של מטוסים פרטיים. ממסכות אב"כ צה"ליות ושעון יד עם תמונה של בן-גוריון, ועד למגזיני פורנו אנינים משנות השישים. באתר נמכרו פריטים כמו צילומי רנטגן מקוריים של שיני אלביס פרסלי (שנמכרו למעריצה ב-4,000 דולר) או בקבוקון מלפפונים חמוצים נדיר בצבע ענבר (44 אלף דולר).

 

אם תחפשו באתר האמריקני, תמצאו יותר מ-40 אלף מוצרים שמקורם בישראל. לא קל לסוחרים מארץ הקודש. המשלוח יקר, כרטיסי אשראי כחול-לבן לא תמיד מתקבלים, ובתהליך המרתו מה-Paypal מאבד הכסף מערכו. אבל המוח היהודי, כידוע, תמיד מוצא פטנטים. יחיאל מחיפה, למשל, מוכר ורוכש חפצים דרך ידידו מבברלי-הילס, המביא לו את הכבודה בביקוריו בישראל. כך הוא חוסך בעלות משלוח ובסיכוני הדואר. 

 

לתרבות הישראלית, מתברר, יש ביקוש בניכר. תכשיטים נמכרים כרגע במחירים הגבוהים ביותר, בראשם טבעות אירוסין של חברת יהלומים רוסיים בע"מ, המוצעות למכירה בעלות שבין עשרת אלפים ל-30 אלף דולר. ומה אחרי התכשיטים? פטיש לביטחוניזם ציוני, כמובן. אצל לירן מתל-אביב העסק התחיל במקרה. חבר סיפר לו על האתר, והוא שלף מהארון חולצת טריקו ישנה עם כיתוב של סיום קורס צלפים. לתדהמתו היא נמכרה ב-60 דולר, מחירה של חולצת צווארון אופנתית בבננה-רפבליק. "אמרתי חבל על זמן, ומאז אני 

חזק בעסק של מזכרות צבאיות. חולצות וכובעים של סוף קורס, דגלים, רצועות נשק וכל מיני שיפצורים צה"ליים. דברים כאלה. אני עובד עכשיו על פי הזמנות, והכל נחטף".

 

לירן, 25, שלומד משפטים באוניברסיטה, גילה לאחרונה נישה חדשה. זוג תחתוני בוקסר כחולים עליהם מודפס הכיתוב "קרב מגע" בעברית נמכר באיביי ב-42 דולר אחרי עשרה בידים. "רכשתי את התחתונים האלה ב-13 שקל. אחרי שאני מוריד את התשלום ל-eBay, אני נשאר עם רווח נקי של יותר מ-150 שקלים. 

 

עוזי ב-300 דולר

 

עכשיו יש לי הזמנה של ארבעה כאלה ממדריך קרב מגע בלוס-אנג'לס. הוא אוסף למועדון שלו מכל העולם ומוכן לשלם סכום נאה". לירן מדגיש שיש לו קווים אדומים. כבוגר יחידה קרבית פעילה הוא מסרב למכור פריטים צבאיים מובהקים שעשויים להגיע לאויב. "מכרתי את המעיל שלי מהצבא וחבר נזף בי קשות", הוא אומר. "הוא אמר, 'ומה אם זה יגיע למישהו בשטחים שיתחפש לחייל ויילך לעשות פיגוע בבסיס?' זה הדליק לי נורה אדומה. הקונים הקבועים באמריקה מתחננים לקבל קסדה צה"לית, ומישהו הסכים לשלם לי עבורה 200 דולר. אפוד שמחירו בשוק 300 שקל, נמכר כבר ב-170 דולר באיביי. שלא לדבר על נשק או מכשיר לראיית לילה. אני לא מוכן להתעסק עם הדברים האלה".

 

אבל למרות האמברגו המוסרי הפרטי של לירן, לפני שבועות ספורים נמכר באתר עוזי ב-300 דולר. ויש עוד זווית ישראלית. צמד חיילי צה"ל משוחררים פרסמו את תמונותיהם באתר לפני כמה חודשים, והודיעו שהם מעמידים את עצמם למכירה. הם ייקחו כל עבודה שתוצע להם בארה"ב, בין אם גננות, בייביסיטינג או ניקוי שטיחים. לא ידוע לי אם הצליחו במשימה, אבל דבר אחד בטוח: גם ברשימת הפריקים של eBay אנחנו כבר על המפה.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
eBay. אימפריה כלכלית
eBay. אימפריה כלכלית
צילום: איי פי
יש גם צנחנים למכירה
יש גם צנחנים למכירה
מומלצים