רק בגלל השמש
הן לא נוסעות מהר מדי, לא משמיעות רחש, ובכל זאת נחשבות למכוניות מירוץ. טוב, אולי המילה מכונית עושה להן עוול...
במירוץ יוצא-דופן שהתקיים בסוף השבוע האחרון במסלול המירוצים של סוזוקה, יפן, התחרו למעלה מ-70 מכוניות סולאריות על "גביע החלומות". והמנצח הוא לא אחר מאקירה טומיטאקה מקבוצת פנדאסאן, שנהג במשך שש שעות, 5 דקות ו-55 עשיריות השנייה לאורך 63 הקפות של המסלול שאורכו 5.8 קילומטרים. למה אנחנו מספרים לכם על זה?
כי לא מדובר בסתם מירוץ. ראשית, רוב המתחרים הם סטודנטים ובוגרי אוניברסיטאות הנתמכים על-ידי מוסדות השכלה מכל רחבי העולם, ותודו שזה חתך אוכלוסייה שונה במקצת מנהגי מירוץ מקובלים. שנית, המכוניות. מדובר בדגמים שונים של כלי רכב נסיוניים האמורים להדגים כי אנרגיה סולארית יכולה לשמש גם למטרות הנאה, ולא רק לחיסכון. או במילים אחרות, שהנאה מוטורית אינה חייבת לפגוע באיכות הסביבה.

זו לא פלישה ממאדים - אלא מירוץ סולארי...
העקרון המנחה את הנהגים בבניית המכונית הוא בדרך כלל פשוט: לתכנן מכונית שתהיה קלה ככל הניתן, כ-150 ק"ג, ושתהיה בעלת אווירודינמיות טובה ככל האפשר, כדי לכפר על נתוני הספק צנועים במיוחד של כוחות סוס בודדים, המתאפשרים בעזרת טכנולוגיית קולטי השמש הממוקמים על המרכב.
המירוץ הסולארי הראשון התקיים עוד ב-1992, וכבר באותו אירוע זכה לברכת הדרך הרשמית של איגוד מירוצי המכוניות העולמי, ה-FIA. האירוע הנוכחי זכה לחסות רשמית של יצרנית הרכב הונדה, הנחשבת לאחת המובילות בעולם בתכנון, פיתוח וייצור כלי רכב בעלי מקורות הנעה אלטרנטיביים.