שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אבי גבאי לא פראייר
    בראיון ראשון מאז נכנס לתפקיד מנכ"ל בזק-בינלאומי לפני כשנה יורה אבי גבאי לכל הכיוונים. הוא מספר על המשטר הטוטליטרי של משרד התקשורת, למה אסור לתת את מספר כרטיס האשראי לאינטרנט-זהב, ולמה בדיעבד הוא לא מצטער שלא קיבל את תפקיד מנכ"ל בזק. ראיון

    לאבי גבאי, מנכ"ל בזק-בינלאומי, אין בעיה להשמיע את דעתו. בין אם מדברים על המתחרות, על משרד התקשורת או על הרגולציה במדינת ישראל, גבאי בטוח בעצמו, ומוכן להשמיע לכל המעונין את דעתו הנחרצת.

     

    למרות שבעברו כהונות עם ניחוח פוליטי, כרכז התקשורת והמחשבים של משרד האוצר ולאחר מכן כסמנכ"ל הכלכלה והאסטרטגיה בבזק, נדמה שגבאי לא הפנים את שפת הפוליטיקאים, וכיום כשהוא סוגר שנה בתפקידו הנוכחי, בראיון ראשון מאז שנכנס אליו, הוא מוכן לדבר על הכל.

     

    מה דעתך על חיים הכט כמוביל קמפיין השיחות הבינלאומיות של אינטרנט-זהב?

     

    "זה גימיק אחד גדול שנשען על גימיקן. אין שום בשורה במחירים של אינטרנט-זהב. המחירים שלהם יותר יקרים מהמחירים שלנו, בעיקר ביחס ליעדים המרכזיים, ואת חוסר הבשורה עטפו באמירות וולגריות של 'אל תהיה פראייר'. האירוניה היא שאינטרנט-זהב היא חברה שידועה בעולם האינטרנט ככזו שלא כדאי לאשר לה גישה ישירה לכרטיס האשראי שלך".

     

    אלו האשמות קשות, על מה בדיוק אתה מדבר?

     

    "רוב הלקוחות של אינטרנט-זהב נרשמים לחבילת אינטרנט מסוימת, שעולה, לדוגמא, כ-50 שקל. אחרי כמה חודשים עלות החבילה מגיעה לכ-100 שקל, והלקוח אינו מודע לזה.

     

    "האירוניה היא שהחברה הזו מדברת על הוגנות. אם הם באמת היו הוגנים הם היו מתחילים את דרכם בשוק השיחות הבינלאומיות עם פנייה ללקוחות האינטרנט שלהם, חוסכים הרבה מאוד כסף ומגיעים לכ-300 אלף לקוחות. הבעיה שלהם היא שאין להם יחסי הוגנות עם הלקוחות הקיימים שלהם, ולכן הם מחפשים פראיירים חדשים".

     

    יש בעיה אתית בכך שעיתונאי רוכב על תוכנית עיתונאית ומסב אותה לקמפיין פרסומי?

     

    "אני לא ממש מבין באתיקה של עיתונאים. אני רק יודע שהרשות השנייה מעירה לכל מיני קמפיינים שמראים בהם נשים מזיעות, אבל כשעיתונאי שמתמחה בצרכנות מציג קמפיין צרכני בהפסקות של התוכנית שלו והרשות לא מגיבה על זה - זה בהחלט מוזר".

     

    אתה חושב שהקמפיין שלהם אפקטיבי?

     

    "אני חושב שהקמפיין יצר מודעות מאוד גדולה לכך שיש מתחרה חדש בשוק. בסופו של דבר שוק התקשורת הבינלאומית זה שוק שלא כל כך מעניין את הצרכן, וליצור מודעות לחברה בשוק הזה זה דבר טוב".

     

    עם יד על הלב, אתה לא מקנא באינטרנט-זהב שלקחו את הכט, ולא אתה?

     

    "ממש לא. אני חושב שהקמפיין הזה הוא הרבה מהומה על לא מאומה ולטווח הקצר בלבד. יחסים עם לקוחות בונים לאורך זמן. מכל הסקרים שאנחנו עושים עולה שלמעלה מ-40% מהציבור חושבים שבזק-בינלאומי היא חברה מאוד אמינה ומשתלמת. זה הרבה יותר חשוב".

     

    גבאי, בסך הכל בן 37, נשוי לאילת, מנהלת המכירות במערב-אירופה של חברת ויסוניק, ואב לשניים. לדבריו, הוא מנסה להתמודד עם ענף תחרותי במקביל לחיים של משפחה צעירה (אנו מלהטטים). לבזק הגיע בגיל 32, לאחר ארבע וחצי שנים במשרד האוצר. תחילה שימש כעוזר בכיר למנכ"ל בזק דאז, עמי אראל, לאחר מכן מונה לסמנכ"ל משאבי ניהול (חצי שנה) ולסמנכ"ל כלכלה ואסטרטגיה (שלוש וחצי שנים).

     

    הוא היה מועמד לתפקיד מנכ"ל בזק, אולם על פי הערכות בענף, גילו הצעיר פגע בסיכויו לקבל את התפקיד הנחשק. ועד עובדי בזק דווקא תמך בגבאי, ולו רק לאור העובדה שבניגוד למועמדים אחרים, הוא בא מתוך החברה.

     

    הצטערת שלא קיבלת את התפקיד?

     

    "בדיעבד מאוד לא. בזק-בינלאומי היא חברה סופר-מעניינת בשוק מאוד מעניין, עם יכולות כמעט אין סופיות לשנות ולהוביל דברים ועם מעט מאוד רגולציה - בשונה מבזק, שקשה מאוד לשנות בה דברים. בבזק יש בעלים (המדינה, יג) שכל מה שהם רוצים זה למכור את החברה, וכל טלפון ציבורי שהיא מתקינה עובר תחת עינו הפקוחה של הרגולטור".

     

    הפתיע שהוועד תמך דווקא בך,אחרי שרק שנתיים וחצי קודם לכן ניסה להדיח אותך מתפקיד סמנכ"ל משאבי הניהול.

     

    "כן. חיכוכים תמיד היו בבזק".

     

    מה דעתך על הסכסוך הקשה כיום בין הוועד לבין ההנהלה?

     

    "אני לא חושב שהמאבק והאינטרסים הם כפי שמתוארים בעיתונות, ולכן הקוראים לא יוכלו להבין את התשובה שלי".

     

    קודמו של גבאי בבזק-בינלאומי היה קובי חיון, שהודיע במפתיע על פרישתו מהתפקיד מסיבות אישיות. חיון זכה להרבה פידבקים חיובים על כהונתו, ולשיתוף פעולה מלא מיו"ר החברה, ליאורה מרידור. בניגוד לגבאי, חיון מבוגר יותר ובעל רזומה עשיר בכל הקשור לניהול חברות.

     

    עם זאת, בתקופתו עלו טענות כי מבנה החברה יוצר תחרות בתוך הבית, בין סמנכ"ל המגזר הפרטי, סמנכ"ל המגזר העסקי והמשנה למנכ"ל, שהיה אחראי על ההוצאות. עם כניסתו של גבאי לתפקיד הוחלט על ביטול הפונקציות השונות האלו והקמת חטיבת הלקוחות, שבתוכה קיימת הפרדה בין לקוחות פרטיים ועסקיים. צעד זה לווה בפיטוריהם של כ-50 עובדים, רובם מנהלים.

     

    היה קשה היה להיכנס לנעליו של חיון?

     

    "אני חושב שהוא היה מנכ"ל מצויין, עם דגשים משלו והבנה מאוד עמוקה בשיווק. החברה שאני מצאתי הייתה חברה מובילה בנתח השוק ובמצב טוב מבחינת הכנסות, אך אני מאמין שהייעוד של חברת שירותים בתחום התקשורת הוא להרוויח כסף, ולכן המטרה שלי ה"יתה מאוד ברורה - להגדיל את רווחיות החברה".

     

    למרות הקומפלמנטים לחיון, מיד עם כניסתך לתפקיד ביצעת שורה של שינויים ארגוניים.

     

    "נכון. תוך חודש וחצי עשינו שינוי ארגוני שביטל את מבנה חברת האחזקות שהיה בחברה ואת הכפילויות. השינוי קירב את השטח למנכ"ל וצמצם את מספר המנהלים ועובדי המטה".

     

    היחסים בין חיון לבין מרידור היו מצויינים, הם גיבו אחד את השני. איך היחסים שלך איתה?

     

    "לא הטרחתי את עצמי בהכנת השוואה, אבל באופן אבסולוטי היחסים בינינו מצויינים. יש בהם הרבה הערכה הדדית והתייעצויות שוטפות לגבי המהלכים המרכזיים. אין ספק שמרידור תרמה תרומה חשובה להובלת החברה לעמדת המובילות שהיא נמצאת בה כיום".

     

    ואיך היא קיבלה את השינויים שביצעת?

     

    "אני חושב שזו נקודה מאוד גדולה לזכותה, היא הבינה את המבנה כפי שאני ראיתי אותו ותמכה בשינוי".

     

    אתה צעיר, בסך הכל בן 37. לעובדים אין בעיה עם זה?

     

    "רוב העובדים בבזק-בינלאומי הם מאוד צעירים. זו חברה צעירה. גיל שוויד בן 33 והוא המנכ"ל והבעלים של צ'ק-פוינט, כך שהכל יחסי. אני עדיין חושב שהגיל הצעיר הוא יתרון, ביכולת לראות ולשנות דברים".

     

    איזה סוג של ערך מוסף הבאת לתפקיד?

     

    "המיקוד ברווחיות. אני חושב שבשנה האחרונה הצלחנו לעשות דבר שקשה מאוד לעשות בטווח הקצר, לשנות את התרבות הארגונית בחברה. היום כל עובד ומנהל חושב במונחים של רווח והפסד. אני חושב שלחברת שירותים בענף התקשורת אסור שיהיה יעד אחר. כל 'היעדים' האסטרטגיים הם בעיני לא אמיתיים, ולפעמים הם רק תרוץ".

     

    שר התקשורת לשעבר, ראובן ריבלין, שיבח אותך בכל הזדמנות. היו שאמרו שהוא הציע לך תפקידים בכירים, העיקר להפוך אותך לקרוב למשרד התקשורת. למה לא לקחת את מה שהציע?

     

    "משתי סיבות. סיבה ראשונה היא שבתפקיד הקודם שלי בבזק הגעתי לנקודה שבה הייתי חייב - לעצמי ולחברה - לסיים שני נושאים מרכזיים: כללי פתיחת שוק התקשורת לתחרות, ונושא התעריפים. הסיבה השנייה היא שרציתי לנהל חברה שנמצאת בעולם תחרותי לחלוטין, וההצעות של ריבלין לא היו כאלו".

     

    איך אתה מסתדר עם שר התקשורת הנוכחי, אהוד אולמרט?

     

    "בבזק עיקר העיסוק שלי היה רגולציה, הקשר עם משרד ושר התקשורת. בזק בינלאומי היא חברה עם מעט מאוד רגולציה. אני מאחל לבזק-בינלאומי להרוויח כל כך הרבה כסף, כמו חברות הסלולר, כדי שהשר יתעסק גם איתה".

     

    בזמנו הייתה לך ביקורת רבה על היקף הפיקוח שיש על בזק. מה אתה חושב על כך היום?

     

    "מפקח המחירים הכי אפקטיבי שיש הוא איש המכירות, שתמיד לוחץ על המנהלים שלו להוריד מחירים. בבזק המדינה מציעה מודל אחר, הרבה פחות אפקטיבי. אפשר לראות את זה ברמת הרווחיות במוצרי בזק שאינם בפיקוח, שם היא נמצאת בתחתית".

     

    שר התקשורת הודיע על הפחתה משמעותית בדמי הקישוריות שגובות חברות הסלולר. מה דעתך?

     

    "כולם מכירים עכשיו את בלוף הקישוריות. אני מאוד גאה לומר שהייתי בראש הצועקים ש'המלך הוא עירום', ושלא ייתכן שצרכני בזק משלמים 45 אגורות לדקת שיחה שנגמרת בסלולר ופחות מ-10 אגורות על שיחה שנגמרת בבזק.

     

    "למשרד התקשורת תמיד היו סדרי עדיפויות שמנותקים לחלוטין מהחשיבות הכלכלית של הנושאים שהוא מטפל בהם. דוח גרונאו (שעסק בקביעת תעריפי בזק, יג) חסך לציבור 503 מיליון שקל בשנה, כשבמקביל הוא המשיך לשלם 2 מיליארד שקל לדמי קישוריות".

     

    בימים אלה נמתחת ביקורת רבה על פקידי האוצר. אומרים שהם שחצנים ולא מגיעים לישיבות ועדת הכספים. כמי שהיה באוצר, מה דעתך על זה?

     

    "אני ניזון מהתקשורת בעניין הזה. מהאוצר רואים את הדברים אחרת. יותר מדי חברי כנסת שמגיעים לחלוטין לא מוכנים לישיבות, ושלא תמיד משאירים את הרושם שהאינטרס הכלכלי של המדינה הוא מה שמדריך אותם בקבלת החלטות. זה כנראה מוביל להתייחסות מסויימת של פקידי האוצר, אבל זה בטח לא מצדיק שחצנות. האוצר חייב לשמור על המקצועיות שלו בלי קשר לסביבה הפוליטית".

     

    מה דעתך על ההתנהלות של משרד האוצר בראשותו של בנימין נתניהו?

     

    "אני חושב שבשנים האחרונות רואים באוצר יותר נועזות ונכונות לעשות את הדברים הנכונים כלכלית. אין לי ספק שזה לא מספיק, וישראל לא תוכל להישאר במצב שבו 50% מהתוצר הלאומי הגולמי שלה הולך למגזר הציבורי".

     

    תפקיד סמנכ"ל הכלכלה בבזק הוא ככל הנראה מקפצה לא רעה למנכ"לות: רם בלינקוב שכיהן בתפקיד הוא כיום מנכ"ל חברת הכבלים, וגלעד שביט, שגם הוא כיהן בו, הוא מנכ"ל חברת התקשורת של החברה-לישראל.

     

    "זה קידום מאוד טבעי. תפקיד סמנכ"ל הכלכלה בבזק הוא תפקיד מאוד מרכזי, ואילן בירן (מנכ"ל בזק לשעבר, יג) היה מגדיר אותו כמערכתי. זה הכי טבעי לעבור מהתפקיד הזה לניהול חברה".

     

    מה אתה חושב על ענף התקשורת בכלל, על ההתנהלות שלו?

     

    "לדעתי מדובר בענף שעדיין חי בחלומות, בפנטזיות ובסיסמאות, אבל הופך לקומודיטי לחלוטין. בקומודיטי יש 4%-3% רווחיות, ואת זה אמר עמי אראל כבר ב-99'.

     

    "המדיניות הכלכלית מוכתבת על ידי המשטר הטוטליטרי של משרד התקשורת, בלי בלמים ואיזונים. כל מה שצריך כדי להעביר החלטה - תהיה לא נכונה ככל שתהיה - זה למנות צוות פנימי במשרד התקשורת שיכתוב דוח, שהמסקנות שלו יהיו ידועות עוד לפני שהוקם. את הדו"ח מציגים כ'תעודת יושר' לבג"ץ ועוברים אותו".

     

    אינטרנט-זהב כבר נכנסה לשוק השיחות הבינלאומיות, ונטויז'ן בדרך. מדובר בשתי חברות שכבר הצהירו שבדעתן להיכנס גם לשוק התקשורת הנייחת ולהתמודד בו מול החברה-האם שלך, בזק. מה תעשה בזק-בינלאומי במקרה כזה?

     

    "אני מתקשה להאמין שהרגולציה בישראל תאפשר לתת שירותי טלפוניה על גבי רשת האינטרנט לפני שהכבלים יטילו עוגן בתחום. אם זה יקרה, והמתחרים שלנו יהיו שם - אז גם אנחנו נהיה. בקרוב אנחנו מתחילים בניסוי בקרב עובדי החברה".

     

    ואיך תגיב לזה בזק?

     

    "בזק מבינה שהחברות-הבנות שלה לא יכולות שלא להיות בתחומים שבהם נמצאים המתחרים שלהן. אם הרגולציה הייתה מאפשרת לבזק לשתף פעולה עם החברות-הבנות שלה זה היה עדיף, אך היא לא מאפשרת זאת".

     

    תגובת אינטרנט-זהב

     

    נתי דרוטין, סמנכ"ל שיווק ומכירות באינטרנט-זהב מסר בתגובה: "אינטרנט-זהב מציעה אלטרנטיבה אחרת למצב המעוות הקיים כיום בשוק: לא עוד מבצעים חד-פעמיים, מוגבלי זמן, תלויי אותיות קטנות וממוקדי לקוחות מועדפים. אינטרנט-זהב מציעה חיוג לחו"ל ב-45 אגורות לדקה, מחירון אחיד לכל היעדים הפופולריים, לכל הלקוחות ובכל רגע נתון - פשוט, ברור והוגן. אין כאן גימיק ואין כאן מידע חסוי".

     

    "תעריפי המחירון של בזק-בינלאומי, לעומת זאת, גבוהים פי שניים ויותר מתעריפי המחירון של אינטרנט-זהב. בזק-בינלאומי התחייבה ללקוחותיה למחיר הנמוך ביותר, אך גם כעת אינה עומדת בהצהרות אלו, אלא רק כשמדובר במבצעים נקודתיים המוגבלים בזמן או ליעדים ספציפיים. רק לאחר ששלוש הספקיות יעדכנו את מחירי המחירון שלהם ויפסיקו לסמא את עיני הצרכנים במחירי מבצע חד-פעמיים, נוכל לקיים דיון הולם על הוגנות, שקיפות וטובת הצרכן.

     

    "יותר מ-300 אלף לקוחות אינטרנט זהב באינטרנט נותנים לחברה באופן קבוע ציונים גבוהים בסקרי שביעות רצון, בנתוני הוגנות, אמינות ושירות לאורך זמן. מוזר שדווקא בזק-בינלאומי, שמדורגת לא אחת נמוך יותר בסקרים אלו, בוחרת להטיל דופי באמינותה של אינטרנט-זהב ובשקיפות קשריה עם הלקוחות".

     

    תגובות 

     

    תגובות נתי דרוטין, סמנכ"ל שיווק ומכירות באינטרנט-זהב מסר בתגובה: "אינטרנט-זהב מציעה אלטרנטיבה אחרת למצב המעוות הקיים כיום בשוק: לא עוד מבצעים חד-פעמיים, מוגבלי זמן, תלויי אותיות קטנות וממוקדי לקוחות מועדפים. אינטרנט-זהב מציעה חיוג לחו"ל ב-45 אגורות לדקה, מחירון אחיד לכל היעדים הפופולריים, לכל הלקוחות ובכל רגע נתון - פשוט, ברור והוגן. אין כאן גימיק ואין כאן מידע חסוי. "תעריפי המחירון של בזק-בינלאומי, לעומת זאת, גבוהים פי שניים ויותר מתעריפי המחירון של אינטרנט-זהב. בזק-בינלאומי התחייבה ללקוחותיה למחיר הנמוך ביותר, אך גם כעת אינה עומדת בהצהרות אלו, אלא רק כשמדובר במבצעים נקודתיים המוגבלים בזמן או ליעדים ספציפיים. רק לאחר ששלוש הספקיות יעדכנו את מחירי המחירון שלהם ויפסיקו לסמא את עיני הצרכנים במחירי מבצע חד-פעמיים, נוכל לקיים דיון הולם על הוגנות, שקיפות וטובת הצרכן. "יותר מ-300 אלף לקוחות אינטרנט זהב באינטרנט נותנים לחברה באופן קבוע ציונים גבוהים בסקרי שביעות רצון, בנתוני הוגנות, אמינות ושירות לאורך זמן. מוזר שדווקא בזק-בינלאומי, שמדורגת לא אחת נמוך יותר בסקרים אלו, בוחרת להטיל דופי באמינותה של אינטרנט-זהב ובשקיפות קשריה עם הלקוחות".

     

    ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי "מאז ומעולם היו לאבי גבאי טענות כנגד החלטות משרד התקשורת, גם כשהן נתקבלו לאחר בדיקה שנעשתה על ידי ועדה חיצונית, כמו ועדת גרונאו. משרד התקשורת ימשיך לפעול לפיתוח שירותים וטכנולוגיות חדישות ולפתיחת התחרות בשוק התקשורת ככל שניתן, ומתוך מטרה להגיע לתעריפים נמוכים בענף".

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים