שתף קטע נבחר

משרד החינוך מתכנן: סיוע נפשי למפונים

במשרד שקדו על תוכנית מגירה לרגע הפינוי. "אסור לחכות, הילדים כבר עתה במצוקה", אומרת ראש המגמה הקלינית באוניברסיטת תל-אביב. ואילו במועצה האזורית חוף עזה נחושים להילחם - גם בכלים חינוכיים. בשולי ההתנתקות

אלפי תלמידים בגוש קטיף, מגילאי גן ועד התיכון, ייאלצו בעוד חודשים ספורים, אם תצא תוכנית ההתנתקות אל הפועל, לפנות את בתיהם ולעזוב את בתי הספר. במשרד החינוך חוששים מן הטראומות הקשות שייגרמו להם, כאשר הם צפויים גם להיחשף למה שאנשי המקצוע מכנים "אלימות פוליטית".

 

בשירות הפסיכולוגי-ייעוצי של המשרד החינוך שוקלים להפעיל את "תוכנית המגירה" לטיפול פסיכולוגי בתלמידים. התוכנית תיושם עם קבלת ההחלטה על ביצוע ההתנתקות בבתי הספר העתידים להתפנות.

 

תוכנית המגירה של המשרד נשמרה עד כה בחשאי. בהתמודדות עם בעיות שעלולות להתעורר אצל התלמידים כתוצאה מפינויים ועם טראומה אפשרית שיחוו הילדים למול המראות, יעמוד לרשות התלמידים צוות פסיכולוגים, שילווה את המהלך לכל אורכו.

 

לתת לילדים להתבטא

 

"תוכניות כאלה מבוססות על ההנחה שילדים יודעים להתבטא, לצייר ולגייס מקורות תמיכה מתאימים לצרכיהם", מספרת ראש המגמה הקלינית של הילד באוניברסיטת תל-אביב, ד"ר מישל סלואן.

 

בשיתוף עם משרד החינוך, מפעילה סלואן תוכניות בבתי ספר ברחבי הארץ להגברת וחיזוק תכונות מסוימות באישיות, שעשויות לסייע בהתמודדות של ילדים עם מצבי טראומה. "לאחר כל פיגוע יש הנחיה לפסיכולוגים במשרד החינוך לתת ילדים להתבטא, וכן לפעול במישורים נוספים: לעזור לילדים לפתור בעיות, לנתח את המצב ולהאמין בעצמם".

 

לדברי סלואן, המושג המקצועי "אלימות פוליטית" משוייך לכל האירועים שילדים נחשפים אליהם ובסיסם פוליטי - הפגנות, פיגועי טרור, אובדן של אנשים קרובים והפקעת אדמות.

 

"אסור לחכות עם התוכנית לטיפול בילדים עד לפינוי עצמו, שכן כבר עתה הם במצוקה", היא אומרת. "אין פתרונות פלא. צריך הכנה מאד טובה ומתמשכת, לא אקוטית של הרגע האחרון ולא הכנה שלאחר מעשה".

 

לדברי סלואן, "מאז תחילת האינתיפאדה יש עלייה מאד משמעותית בחשיפת ילדים לאלימות פוליטית וטרור, לפגיעה עצמית, לפציעות, לאובדן של מכרים חברים וקרובי משפחה. הדבר יוצר במשך כל השנה עלייה ברמות חרדה, פוביות ומצוקה פסיכולוגית כללית של ילדים. אם מוסיפים לזה התנתקות מהבית, מהקהילה, מאורח החיים, החברים ובית ספר - צפוי שהדבר יוסיף לחרדת הילד".

 

סיוע לנפגעים - רק בשדרות?

 

אבל למועצה האזורית חוף עזה יש תוכניות אחרות. ראש מועצת חוף עזה, אבנר שמעוני, אמר ל-ynet: "אנחנו מחנכים את ילדינו שצריך להישאר בגוש קטיף. אנחנו מחנכים אותם מהי דמוקרטיה על פי משנתו של ראש הממשלה ועל החשיבות של הנחישות והעמידה על העקרונות והזכויות של העם היהודי. אנחנו מלמדים שאנחנו נישאר כאן עוד הרבה שנים".

 

שמעוני תוקף את החלטת הממשלה מלפני כחודשיים, להעניק סיוע פסיכולוגי לנפגעי רקטות הקסאם ופצצות המרגמה בשדרות, שער הנגב ואשכולות, אך לא להעניק כל סיוע דומה לנפגעי המועצה האזורית חוף עזה.

 

"אנחנו אלו שבמהלך ארבע השנים האחרונות נאלצנו להתמודד יותר מכל יישוב אחר עם ירי הקסאמים והפצצות", אמר שמעוני. "אף אחד לא חשב לנכון להעניק שום סיוע פסיכולוגי לילדינו".

 

מדוברות משרד החינוך נמסר כי "משרד החינוך מהווה חלק מוועדת ההיגוי שהוקמה על ידי הממשלה בעניין זה ולא מתקיימת כל פעילות יוצאת דופן. עם זאת, כפי שכבר פורסם בעבר, קיימת תוכנית מגירה בשירות הפסיכולוגי-ייעוצי להתמודדות עם הבעיות הצפויות". 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לבנת. תוכנית מגירה במשרד החינוך
לבנת. תוכנית מגירה במשרד החינוך
צילום: שאול גולן
אלימות פוליטית - טראומה (ארכיון)
אלימות פוליטית - טראומה (ארכיון)
צילום: רויטרס
הילדים כבר במצוקה (ארכיון)
הילדים כבר במצוקה (ארכיון)
צילום: איי פי
שמעוני. נלחמים
שמעוני. נלחמים
מומלצים