שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כך קלטנו את קהילות IOL
    גיא אליאב, מנכ"ל אתר תפוז, חוזר לשנת 2001 כדי לספר לראשונה את הסיפור שלא סופר: כיצד ניצל את הטיפול הכושל של וואלה בקהילות IOL המפוארות בעקבות המיזוג כדי לקלוט אליו את מנהיגי הקהילה הממורמרים ולהציל את האתר הכתום על ידי התמקדות בתחום הקהילות. השאר היסטוריה, כמו שאומרים

    היה זה באמצע שנת 2000, חודש לאחר התפוצצות הבועה. מנהל השיווק של תפוז דאז, ערן גפן, ילד בן 24, (היום מנכ"ל Y&R אינטראקטיב), נכנס אליי לחדר ואמר כי הבין שאין עתיד לתפוז במתכונת של אתר תוכן.

     

    בניתוח שעשינו הגענו למסקנה כי לא נוכל להתחרות באתרים של העיתונים הגדולים או באתרים של ספקי האינטרנט בגלל השיווק האגרסיבי של קביעת דפי הבית בדפדפן.

     

    בדיון פנימי שקיימנו הגענו למסקנה כי התמקדות בתחום הקהילות הווירטואליות תוכל למצב את תפוז כאתר מוביל בתחומו בישראל ולייחד אותו לעומת גופי התוכן שעוד ייכנסו לשוק. לקהילות מקוונות יש שני יתרונות עיקריים:

     

    1. קידום וויראלי בין הגולשים. הגולשים מקדמים את הקהילה שלהם ומביאים אליה חברים חדשים.

     

    2. חסם מול מתחרים. בשביל להעביר קהילה מאתר לאתר יש צורך בפעילויות מאוד קיצוניות.

     

    במסגרת האפיון המחודש של הפורומים חיפשנו רכיבים שייתנו לנו יתרון מול מערכות פורומים קיימות. תוכניתן חדש בשם צחי ליפשיץ הראה לנו אפשרות
    מהפכנית - בעמוד אחד יוצגו כל ההודעות ולא יהיה צורך לעבור דף כדי לקרוא את ההודעות (SPAN). הגישה הזו הלכה נגד הנעשה בשוק באותה תקופה. המוצר היה אמור להקטין פי 20 את כמות העמודים הנצפים שהיו הבסיס לכל תמחור שווי של חברת אינטרנט.

     

    בחודש אוקטובר, 2000, במהלך השיחות על מיזוג שהתנהלו אז בין תפוז ל-IOL, סיפר עופר לוי כי רשת שוקן בוחנת אפשרות למזג את IOL עם וואלה. בדצמבר, 2000, כאשר הוכרז המיזוג בין וואלה ל-IOL, נקרתה בפנינו ההזדמנות לכבוש את יעד אתר הקהילות המוביל בישראל.

     

    בימים ההם עברה חברת תפוז תהפוכות רבות והייתה במצב של פשיטת רגל. בחודש ינואר, 2001, נרכשה החברה בידי סאני אלקטרוניקה, יבואנית סמסונג בישראל. מטרת הרכישה לבנות גוף שייצר יישומים למיזם התוכן הסלולרי של סאני ופלאפון – גונקסט. לאילן בן דב, המנכ"ל והבעלים של סאני, היה חזון כי חלק נכבד מהתעבורה העתידית בתוכן הסלולרי תבוא מקהילות אינטרנטיות בטלפון הנייד. לימים הסתבר כי החזון הזה התגשם.

     

    חטא היוהרה של וואלה

     

    במסגרת השינויים הארגוניים בתחילת שנת 2001 חיפשתי מנהל לפורומים שלנו. גונבה לאוזני השמועה כי שתי מנהלות הפורומים של IOL מועמדות לפיטורין. האמנתי בתקופה ההיא כי חטא היוהרה של וואלה יימשך גם במיזוג של שתי החברות. ידעתי כי מבין עובדי שתי החברות תמיד יעדיפו את עובדי וואלה. לכן, פניתי אל שתי מנהלות הפורומים של IOL, נורית גזית, לימים מנהלת תחום הקהילות בגונקסט ונטע זילברג, שהייתה לנכס לתפוז מיום עבודתה הראשון.

     

    בנינו מערך ארגוני וטכנולוגי שיוכל לקלוט את כל מנהלי הפורומים של IOL. האסטרטגיה שלנו הייתה להציג את תפוז כבית חם עם דגש על כך שהפורומים הם העיקר של האתר הרי קהילות צריכות טיפול מיוחד שמתנגש עם טיפול בתכנים מערכתיים במובן האידיאולוגי.

     

    וואלה היא מקדונלד'ס

     

    בחודש מאי, 2001, כאשר יצא המיזוג לדרך, אמר ארז פילוסוף: "וואלה היא מקדונלד'ס, ו-IOL הייתה דוכן שווארמה שכונתי. מי שלא יכול להסתגל לשינוי לא יהיה איתנו".

     

    המשפט ההוא ביטא את היחס של וואלה למנהלי הפורומים של IOL. וואלה לא חיפשה מנהלי קהילות מובילי דעה. היא חיפשה פועלים שחורים שינהלו לה פורומים. פיטורי 30 מנהלי פורומים והעלמת התכנים של תקופת הטרום מיזוג לא תרמה ליחסים של וואלה עם מנהלי IOL.

     

    מעודדים את המרד

     

    פורום משוב והמנהלים של IOL היה פתוח אז לכל דכפין, לרבות הנהלת תפוז. מאוד היה לנו קל להצית שם את האווירה נגד בעלי הבית החדשים. כאשר בוואלה גילו שפורום שלהם משמש נגדם הם סגרו אותו. חשבתי שיהיה נכון לשמר את קהילת "אנטי וואלה" ופתחנו בתפוז בצעד חריג קהילת "מתנגדי מיזוג וואלה-IOL". כל מנהלי הפורומים של IOL הרגישו שהם צריכים לבוא ולהביע את דעתם בתפוז.

     

    במסגרת עבודתה בתפוז חידשה נטע זילברג את קשריה עם כל מנהלי הפורומים של IOL והציעה להם להצטרף לתפוז.

     

    מנהלים אשר רצו לשמר את הקהילה שלהם הצטרפו מיד ומנהלים אשר רצו לדאוג להטבות לעצמם פתחו במשא ומתן עם תפוז ועם אתרים אחרים. לא האמנו במנהלים שרוצים לדאוג לעצמם ולא לקהילה שלהם. לכן, פתחנו להם קהילות מתחרות וקלטנו את חברי הקהילות שלהם. המוטו שלנו באותם ימים היה ש-IOL יתמזג עם וואלה אבל הגולשים יתמזגו בתפוז.

     

    על פי הערכותינו, כ-70% מקהילות IOL עברו לבסוף לתפוז. 90% מהקהילות של IOL שרצינו להעביר לתפוז עברו עוד באותו קיץ. בימי השיא היו באתר IOL כ-13,000 הודעות ביום ב-200 קהילות. בקיץ האחרון היו בתפוז אנשים 67,000 הודעות ביום ב-1,200 קהילות.

     

    מוואלה נמסר: הנתונים וההערכות לא ראויים לתגובה.

     

    גיא אליאב הוא מנכ"ל אתר תפוז

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    עצומת גולשי IOL נגד המיזוג
    המחאה נגד מיזוג הקהילות בפורום
    גיא אליאב, מנכ"ל תפוז
    מומלצים