שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    מע"צ: 580 עובדים מקבלים משכורת בלי לעבוד
    בממשלה החליטו לפרק את מע"צ ולהפוך אותה לחברה ממשלתית, אבל עדיין לא הגיעו להסכם עם העובדים; החברה החדשה כבר הוקמה, אבל אין לה עובדים ואין לה תקציב

    החורף בפתח, וכשיתחילו הגשמים להרטיב את כבישי ארצנו, קרוב לוודאי ששוב יתחילו התופעות המוכרות כל כך של הצפות ובורות. ושוב תופנה אצבע מאשימה כלפי מע"צ, שאינה עושה די לתחזוקת הכבישים ולהכנתם לקראת החורף.

     

    אלא שהשנה, יותר מאשר בעבר, תהיה בכך מידה גדולה של צדק. מע"צ, הסובלת כיום מפיצול אישיות, כמעט שאינה מתפקדת. בפרויקטים קיימים החברה פועלת בקול ענות חלושה, ועל פרויקטים חדשים אין בכלל מה לדבר.

     

    לפני כשנתיים קיבלה הממשלה החלטה להפוך את מע"צ מיחידת סמך ממשלתית לחברה ממשלתית, שתפעל עם תקציב נפרד. השינוי אמור היה לגרום לכך, שמעצ תפסיק לבצע פרויקטים בעצמה ותהפוך לגוף מתכנן ומפקח, שיעסיק גורמי חוץ בביצוע עבודות פיתוח ותחזוקה.

     

    בעקבות החלטת הממשלה הוקמה בתחילת השנה הנוכחית מע"צ החדשה, שנקראה בשם החברה הלאומית לדרכים ותשתיות בישראל. שר התחבורה לשעבר, אביגדור ליברמן, מינה מנכ"ל חדש לחברה, אלכס ויז'ניצר, שהחליף את עמי לקס. אלוף (מיל.) עמירם לוין מונה ליו"ר החברה.

     

    המו"מ עדיין לא הסתיים

     

    אבל לאחר הפיצול החלו הבעיות. ויז'ניצר אמור היה לנהל את שני הגופים – מע"צ הישנה ומע"צ החדשה - אלא שהתברר שזה לא ממש חוקי. הוא עבר לנהל

    את החברה החדשה בלבד, ולניהול מע"צ הישנה הוזעק מנהל מחוז ירושלים בחברה, זאב פורקוש.

     

    הבעיה העיקרית בשינוי שעברה מע"צ היתה, כרגיל, העובדים. ביולי 2002 ירד מספרם של עובדי מע"צ ל-750, כאשר 5 שנים קודם לכן העסיקה החברה 1,050 עובדים. לאחר ההחלטה על הפיצול היה ברור לכולם, שאין למע"צ החדשה מה לעשות עם 750 עובדים, שכן היא אמורה להתרכז בעיקר בפיקוח. כרגיל במקרים כאלה החל האוצר לנהל מו"מ עם העובדים – מו"מ שלא הסתיים עד היום.

     

    בשנתיים האחרונות צומצם מספר עובדי מע"צ בכ-200 עובדים נוספים, וכיום מועסקים בחברה 583 עובדים, כש-20 מהם מושאלים למע"צ החדשה. לרוב העובדים לא יהיה מה לעשות במע"צ החדשה. זה ברור לכולם.

     

    יו"ר ועד העובדים של החברה, חסן סאלח, אומר כי בכל פעם שמתקרבים להסכם, מישהו נוקט בצעד חד צדדי, שמטרפד את המשך המו"מ. כך למשל, בסוף אוגוסט השנה הודיע שר התחבורה החדש, מאיר שטרית, כי חתם על הסכם להעברת הנכסים והפעילות של מע"ץ הישנה לחברה החדשה. ההודעה הקפיצה את העובדים. "אנחנו מנהלים מו"מ עם האוצר על תנאי ההעברה, וחותמים הסכמים מתחת לאפנו, במטרה להפעיל עלינו לחצים. לא ניתן לזה לעבור", אמר אז סאלח.

     

    בינואר 2003 נחתם ההסכם האחרון עם העובדים. הוחלט כי תהיה פרישה מוקדמת לגימלאות של עובדים ותיקים, 180 עובדים יעברו לחברה החדשה, ושאר העובדים ייקלטו במשרדי ממשלה אחרים. במסגרת אותו הסכם הסכימו העובדים להתיר למע"צ החדשה להתחיל לפעול ולהשאיל לה 20 עובדים.

     

    החברה החדשה קיבלה גם תקציב של 9 מיליון שקל כדי להיערך להתחלת העבודות. בנוסף, הוחלט להמשיך במו"מ עם העובדים כדי למצוא פתרון לכולם.

     

    לעובדים יש טענות גם נגד מנכ"ל מע"צ החדשה, ויז'ניצר, שהעביר את משרדי החברה לבניין משרדים נפרד הנמצא באור יהודה. "ויז'ניצר מפעיל את מנהלי מע"ץ הישנה כמריונטות, והם חסרי כל עצמאות בקבלת החלטות", אומר סאלח. "יז'ניצר מעביר פרויקטים שנועדו לביצוע על ידי מע"ץ הישנה לחברה החדשה. מדובר בהעברת של הפרויקטים כולל התקציבים. לא ברור לנו איך הוא יכול להעביר תקציבים ממשלתיים מגוף אחד לגוף שני. אנחנו גם יודעים שהחברה החדשה מעסיקה מעל 20 יועצים חיצוניים, ולא ברור לנו מי משלם להם".

     

    מגיעים למשרד אך לא עובדים

     

    סאלח אומר, כי קרוב למחצית מהעובדים של מע"צ הישנה מגיעים למשרדי החברה מדי יום, אבל אין להם ממש מה לעשות. "פשוט מייבשים אותם מתוך כוונה שהם יישברו ויילכו הביתה", הוא אומר. "חלק כבר עשו זאת. אבל כל היחס הזה מביש. זה לא שהם אינם רוצים לעבוד, פשוט מנטרלים אותם".

     

    בשורה התחתונה: המו"מ בין האוצר לעובדים תקוע, והשינוי המבני טרם הושלם. מעצ הישנה לא מפרסמת מכרזים חדשים וממשיכה לטפל בחלק מהעבודות הקודמות, אבל בקצב איטי. בדרך כלל, בחודש אוגוסט מתחילה החברה בהכנות לקראת החרף - ניקוי מעברי מים מתחת לכבישים ותיקון של כבישים עם בורות. השנה נעשה מעט מאוד.

     

    למע"צ החדשה אין עדיין תקציבים. כאשר נחתם החוזה להעברת הנכסים ממע"צ הישנה לחדשה, אמר שטרית, כי הוא יבקש תקציב של 25 מיליארד שקל לחברה החדשה, בדומה לתקציב חברת הרכבת. בינתיים לא תוקצב אפילו גרוש אחד. למרות זאת, הודיעה החברה לעובדים על כוונתה להפעיל את החברה החדשה ולהעביר אליה את כל הפרויקטים של מע"ץ הישנה החל ממחר, ה-13 לחודש. המשמעות היא, שמע"ץ החדשה תתחיל לפעול בלי הסכם עם העובדים ובלי תקציב מאושר.

     

    מזכיר הסדרות עובדי המדינה, עופר עיני, מתווך בין הצדדים במטרה להביא להאצה של המגעים ולחתימה על הסכם. סאלח אומר, שעם קצת רצון טוב, ניתן לגשר על הפערים. "אבל שלא יעשו לנו תרגילים מאחורי הגב", הוא מוסיף. "העובדים מרגישים מאוד מתוסכלים. הם לא יודעים מה יקרה אתם מחר בבוקר. הם מרגישים שהם עובדים בגוף גוסס, וזה לא עושה טוב לכלום".

     

    ומה אומרים במשרד התחבורה: "המשרד ומשרד האוצר פועלים בהתאם להסכמים שנחתמו בשנה האחרונה בין המדינה למע"צ החדשה בכל הקשור לפעילות במסגרת התקציב השוטף ותקציב הפיתוח, המועברים לחברה החדשה. כל ההסכמים האלה חוקיים לחלוטי"ן.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים