סוני ו-Grokster מתכננות תוכנת שיתוף קבצים חוקית
צעד ראשון של תעשיית המוזיקה לקראת אימוץ טכנולוגיית השיתוף? חטיבת המוזיקה של ענקית האלקטרוניקה ויצרנית תוכנת שיתוף הקבצים משתפות פעולה במיזם Mashboxxx, שיאפשר לגולשים להוריד שירים חינם ובתשלום
סוני ויצרנית תוכנת שיתוף הקבצים Grokster מפתחות יחד שירות שיתוף קבצים, שיאפשר לגולשים להוריד שירים חינם ובתשלום, על פי מקורות המקורבים לשתי החברות.
הגורמים המקורבים לפרויקט, שנקרא Mashboxxx, דיווחו כי טרם סוכמו פרטים סופיים, אך מה שידוע כרגע הוא שהמשתמשים יוכלו להוריד שירים בהשמעה ראשונה, שהופקו על ידי חטיבת המוזיקה של סוני, ללא תשלום, ולאחר מכן לרכוש גירסאות מורשות שלהם. דובר חברת Grokster אישר כי השתיים אכן עובדות על שירות חדש במשותף, אולם סרב למסור פרטים נוספים.
כיום, מאפשרות תוכנות שיתוף קבצים כמו Grokster, לחפש, להוריד ולהפיץ קבצים מכל סוג, ביניהם מוזיקה, סרטים, תוכנות, תמונות ועוד, באופן פיראטי, וללא קבלת רשות מוקדמת לכך. אם יצלח המיזם המשותף של סוני וגרוקסטר, יהיה בכך צעד ראשון לקראת הכשרת תוכנות השיתוף הפיראטיות.
יוזמה ראשונה מסוגה
מדובר בפעם הראשונה בה חברת מוזיקה ויצרנית שיתוף קבצים משתפות פעולה בצורה רצינית. גורמים נוספים בתעשיה סבורים כי שירות שיתוף הקבצים החדש יאפשר למשתמשים להוריד שירים המוגנים בזכויות יוצרים אך לא לשתף אותם באופן חופשי.
מדובר בטכנולוגיית זיהוי דיגיטלית שפותחה על ידי חברת Snocap מסן פרנציסקו, אשר הוקמה על ידי שון פאנינג, מייסד נאפסטר. הטכנולוגיה מאפשרת לקבוע אם שיר הועתק באופן לא חוקי, ואם כן - למנוע את הפצתו בתוכנות שיתוף קבצים אלה ואחרות, באמצעות סינון התכנים המוצעים בהן.
דובר Snocap סרב להגיב, וכך גם וויין רוסו, מנכ"ל Mashboxxx ובעבר מנהל Grokster, שהיה ממונה ככל הנראה על המשא ומתן עם אנדרו לאק, מנכ"ל סוני, שסרבה אף היא לאשר את הדברים.
מאז שהופיעו תוכנות שיתוף הקבצים באינטרנט, מתלוננות חברות המוזיקה כי הן פוגעות בהכנסותיהן. תעשיית המוזיקה ואולפני הסרטים פתחו בקרבות משפטיים, שמטרתם להביא לסגירתן של רשתות שיתוף הקבצים. במקביל להגשת תביעות נגד אלפי משתמשים "כבדים" בתוכנות שיתוף קבצים בארה"ב ובאירופה, ראשי תעשיית הבידור פנו לקונגרס, ולחצו על חבריו להעביר חוקים נגד יצרניות תוכנות השיתוף. המהלך הפרגמטי האחרון של חטיבת המוזיקה של סוני מנוגד לכאורה לגישה הנוקשה של תעשיית המוזיקה.
למרות שכמה לייבלים קטנים ואמנים עצמאיים ניסו למכור מוזיקה באמצעות רשתות שיתוף הקבצים, חברות המוזיקה הגדולות סרבו לעשות זאת עד כה. כעת, נראה כי הן שוקלות מחדש את העמדה החד משמעית שלהן.