נחתם ההסכם בין NTT DoCoMo לסלקום
סלקום תשיק את שירותי התוכן של i-mode בישראל במחצית השנייה של 2005. משתמשים ישראלים יכולים לצפות למכשירי דור שלישי ידידותיים, יישומים מגוונים ושירותי תוכן בעברית. התקווה: להביא את בשורת האינטרנט הסלולרי לכולם
NTT DoCoMo וחברת סלקום הכריזו היום (ב') על שותפות אסטרטגית בין שתי החברות, במסגרתה תשיק סלקום את שירותי i-mode בישראל במחצית השנייה של 2005.
ההסכם, אשר נחשף ב-ynet בשבוע שעבר, נחתם היום בתל אביב בנוכחות בכירי דוקומו, ובראשם נאצונו טאקשי, מנכ"ל שירותי המולטימדיה בחברה. ההסכם מעניק לסלקום את הזכות הבלעדית לשווק בישראל את שירותי התוכן של NTT דוקומו. סלקום מצטרפת לתשעה מפעילים סלולריים נוספים, בגרמניה, הולנד, בלגיה, טיוואן, ספרד, יוון, צרפת, איטליה ואוסטרליה, אשר חתמו הסכמים דומים על שילוב i-mode בשירותי התוכן שלהם.
NTT דוקומו נחשבת לחברת התקשורת הסלולרית המתקדמת בעולם, ועוד בשנת 2001 השיקה שירות דור שלישי מבוסס WCDMA. שירות הדור השלישי הנוכחי של החברה מונה 5.3 מיליון מנויים המשלמים 30 דולר לחודש בממוצע.
הזינוק הנאה מיוחס לפריסה הכלל ארצית של הרשת היפנית, אך גם בזכות מכשירים קלים ונוחים, ושירותי תוכן מגוונים וידידותיים. בסלקום לא חשפו את הצד הכספי של ההסכם בנימוק של "אימוץ השמירה על עקרון הסודיות המקובלת בתרבות העסקית ביפן".
מהו i-mode?
i-mode הוא שירות אינטרנט נייד הכולל יישומים שונים של תוכן, דואר אלקטרוני ומשחקים באמצעות מכשירי טלפון ניידים. כ-46 מיליון מנויים של i-mode משתמשים בשירות ביפן. ההצלחה באירופה הייתה מוגבלת ביותר, ורק כשלושה מיליון בני אדם משתמשים בשירות, אך בסלקום מקווים כי המשתמשים הישראלים המתקדמים דומים יותר ליפנים ויאמצו בהתלהבות את היישומים המתקדמים של השירות.
סוד ההצלחה של דוקומו מבוסס על פיקוח הדוק של החברה אחר ייצור המכשירים הסלולריים ופיתוח ממשקי היישומים והתכנים, תוך שימת דגש על נוחות השימוש וידידותיות למשתמש. הגישה של החברה דוגלת בשימוש פונקציונלי באינטרנט, למטרות ספציפיות כמו צפייה במפות, גישה לדואר האלקטרוני, מידע על פעולות בנקאיות, כתובות מגורים ומסעדות. לשם כך זמינים עבור הלקוחות יישומים ייעודיים.
זאת ועוד, בניגוד לשירותי תוכן הדוגלים בגישה של "גן נעול" ומכתיבים תקנים קנייניים סגורים לכל ספקי התכנים המעוניינים לפנות למשתמשי השירות, שירותי i-mode מבוססים על פלטפורמה פתוחה, המבוססת על תקני אינטרנט כמו IHTML ו-TCP/IP. כתוצאה מכך, NTT דוקומו מאפשרת לאתרי אינטרנט להתאים עצמם בקלות למשתמשי השירות ופותחת פתח לקהילה גדולה של ספקי תכנים סלולריים עצמאיים לפתח תכנים עבור משתמשי השירות. החברה רושמת את עיקר הכנסותיה מזמן אוויר, כאשר עיקר התחרות צפויה לה מצד מכשירים ניידים אלחוטיים במחירים מוזלים.
התקווה: להביא את בשורת האינטרנט הסלולרי לכולם
נשיא ומנכ"ל סלקום, ד"ר יצחק פטרבורג, ציין כי כתוצאה מהשותפות ייהנו הלקוחות של סלקום ממכשירים חדשים ומתקדמים שלא היו זמינים עד כה בישראל. בסלקום מביעים תקווה כי קלות השימוש של יישומי ומכשירי i-mode וההיצע הגדול של תכנים אשר פותחו עבור משתמשי השירות ימשכו לשירותי התוכן את כל המשתמשים ולא רק משתמשים עסקיים או מתקדמים.
פטרבורג אמר כי העסקה החדשה אינה מייתרת את "לוגיה", חברת התוכן והבידור הסלולרי של סלקום. לדבריו, על אף שהיישומים של i-Mode זמינים למשתמשים במדינות שונות, כ-80 אחוז מתכני השירות הם מקומיים, והוא צופה כי כך יהיה גם בישראל. ynet צפוי להיות אתר האינטרנט הראשון בישראל שיוצע למשתמשי i-mode בסלולר.
יישומים נוספים
יישומים נוספים הזמינים כיום למנויי NTT דוקומו כוללים "ארנק אלקטרוני", ההופך את הסלולר לכרטיס אשראי ומאפשר למשתמש לבצע באמצעותו תשלומים שונים, באמצעות כרטיס חכם המשולב בו, תיבת דואר אלקטרוני אישית הזמינה למשתמש בכל עת ומאפשרת ליצור ולשלוח הודעות דואר אלקטרוני מעוטרות בתמונות, באנימציה, ברקעים ובגופנים ייחודיים, משחקים, וידאו, רינגטונים מתקדמים, אפקטונים בפלאש ועוד.
הטלפונים של NTT דוקומו מצוידים בדפדפן אינטרנט עם תמיכה מלאה באנימציה ואפשרות להריץ יישומי פלאש כבדים (עד 100 קילובייט). המצלמות הדיגיטליות המשולבות בטלפונים מאפשרות לצלם באיכות של 1.2 מגה פיקסל (בהתאם לדגם) - וניתן לצלם באמצעותן תמונות סטילס, סרטוני וידיאו ושיחות וידיאו טלפוניות. את התמונות והסרטים ניתן לשמור על גבי כרטיסי זיכרון מסוג ממורי סטיק דואו.
תוכנת מפגש וידאו מאפשרת למשתמש לצפות בשמונה גולשים בו זמנית בתמונתם או באמצעות דמויות מצוירות המבצעות לכאורה את השיחה במקומם. במהלך השיחה יכולים המשתמשים לשלוט בהבעות הפנים של הדמויות בהתאם לתוכן השיחה - משמחה ועצב ועד לתהייה ושעמום.