סקודה סופרב - הזדמנות שנייה
כאשר נחתה כאן הסופרב לפני שנתיים עם תג מחיר קרוב ל-300,000 שקל, התייחסנו אליה בצדק כאל קוריוז. גרסה חדשה ותג-מחיר שונה משנים לחלוטין את המצב
כאשר נהגנו לראשונה בסקודה סופרב על כבישי ישראל, לפני למעלה משנה, התייחסנו אליה כאל פספוס מצער. תג-מחיר מפלצתי של כמעט 300,000 שקלים, גרם לנו לטעון כי מדובר במכונית מבוזבזת לחלוטין. לדעתנו, סקודה לא יכולה (או צריכה) להתמודד מול אודי A6 או וולוו S80. באותו מבחן ציינו כי למכור מכונית סאלון במחיר משפחתית גדולה, או לשווק סקודה סופרב במחיר פולקסווגן פאסאט, הוא עסק כדאי וחיובי. עם ויתור מסוים והוגן בתחום התדמית, לטובת גודל, נוחות ומרחב. לא כולם אהבו לקרוא את זה.
אלא שהיום, כאשר נוחתת לידינו הסופרב המעודכנת, זה בדיוק המצב. עם מנוע 1.8 ליטר טורבו המוכר מהפאסאט וב- 190,000 שקלים, היא גם דומה למשפחתית של פולקסווגן במחיר. אז נכון, זה לא ה-2.5 טורבו-דיזל במכונית "ההיא", אבל זה בכל זאת חיסכון של 100,000 שקל לערך. אה, וההספק המרבי אינו שונה במיוחד...
היום נרשם גם שינוי בהתייחסות אנשי השיווק המקומיים. אם פעם הסבירו לנו באולם התצוגה שמדובר ב"מכונית גדולה בהרבה מהפאסאט, ובכלל לא דומה לה", בביקורנו האחרון הם וויתרו מראש על הוויכוח. בצדק גמור כמובן. אחרי הכל, למרות בסיס גלגלים ארוך ב-10 ס"מ, הסופרב באמת נראית כמו העתק של הפאסאט, עם סבכה ויחידות תאורה שונות מלפנים ומאחור. הצללית הנאה "מעכלת" בקלות את תוספת האורך, ולמרות חרטום "סקודאי" מעט פחות מודרני ואלגנטי מהפאסאט, הקווים הכללים נעימים מאד לעין.

איכות פאסאט
הדמיון בין שתי המכוניות ממשיך גם בתא הנוסעים וסביבת הנהג. הורידו את הלוגו על ההגה, התעלמו מגרפיקה שונה למחוונים ותאורה ירקרקה, וספק שלא תזהו כי מדובר בפאסאט. זה רע? בפירוש לא. למרות גילה המתקדם, הפאסאט מהווה עדיין אמת מידה לכל יצרני המשפחתיות בנוגע לאיכות החומר והתחושה היוקרתית בתא הנוסעים. הסופרב, למי שלא הפנים עדיין, אינה נופלת במאום כאן מחותה הגרמנית.
מכיוון שהפעם - בניגוד למכונית המבחן הקודמת - מדובר ברכב הדגמה חדש, לא ניתן היה לגלות בעיות כלשהן. נהפוך הוא. הסופרב הזו נראית מרשימה במיוחד, תודות לציפוי עור המפאר את הדיפון ומשולב בריפוד המושבים. כך גם הבחירה בשילוב גווני קרם ושחור לפלסטיק, או התאורה הסגלגלה לידיות הפתיחה. אם יש לנו בעיות כאן, זה נוגע בעיקר למיקום הנמוך של בקרת האקלים, או שימוש ממש-לא-מחמיא במערכת שמע מקומית. חבל.

מרווח מרשים מאוד לנוסעים מאחור (שבגרסה הישראלית לא יזכו לטלויזיה...)
אבל כדי להתרשם במיוחד, צריך כאן לעבור אחורה. בכל פעם אנו מופתעים מחדש משפע המקום לנוסעים שם, עם מרחב עצום לרגליים. חבל רק שמבוגר שלישי יתקשה למצוא מקום במרכז - כמו בפאסאט. ואם אתם מחפשים ייחוד צ'כי, זה מגיע בדמות מערכת מיזוג מפוצלת ותא ייחודי למטריה.
מנוע מוכר
את יחידת ה-1.8 ליטר המוגדשת אנו מכירים היטב. פגשנו אותה זה מכבר בפאסאט, בשיתוף תיבת טיפטרוניק בעלת חמישה הילוכים. המנוע הזה הרשים אותנו מאד בנעוריו, אך היום הוא מרגיש מעט מיושן, בעיקר בגלל מאמץ מיותר תחת עומס ובסל"ד גבוה. זה לא הופך אותו פחות יעיל. ולא בגלל הספק מרבי המאיים לקטגוריית משפחת ה-2.0 ליטר, אלא תודות לנתון מומנט של 21.5 קג"מ המגיע כבר ב-1,750 סל"ד נמוכים. זו, למי שלא מכיר, דוגמה מצוינת לזמינות כוח ביומיום. כך שלמרות משקל עצמי כבד בכ-70 ק"ג מהפאסאט, הביצועים על הנייר עדיין דומים וטובים - 10.9 שניות ל-100 קמ"ש, 212 קמ"ש מהירות מרבית.
יחסי העברה ארוכים למדי אינם פוגעים באופן מהותי ביכולת ההאצה, בכל הילוך פחות או יותר. אז נכון, שילוב לא שכיח של מצערת בעלת תגובה מהוססת, השהיית טורבו קלה בתחילת הדרך ותגובה איטית בתיבת ההילוכים, מביאים יחד להיסוס קל בעת זינוק, אבל מעבר לכך אין בעיות. חבל רק שכל אלה, יחד עם אותם יחסי העברה ארוכים, דרשו מאיתנו לנצל בעיקר הילוכים נמוכים במהלך המבחן. זה התבטא בצריכת דלק של עד 6.0 ק"מ לליטר בתנאי עומס קיצוניים.
מתנהגת?
אם הייתה לנו אכזבה בעבר מהסופרב של סקודה, הרי שזו נגעה בעיקר ליכולת הדינמית. וראשית אפשר לקבוע בוודאות - הגרסה החדשה מפתיעה בהחלט לטובה. נכון, נראה כי הצ'כים עדיין מחפשים את הנוסחה המושלמת לכיול מתלים. נסיעה איטית בעיר גרמה למרכב הלא-קל לקפץ יותר מדי על-גבי מהמורות, בין היתר כתוצאה מבחירת צמיגים קיצונית יחסית ותמוהה-משהו של 225/45-17. וגם בכביש גלי מחוץ לעיר, מתקשים מתלי הסקודה לרסן את התנועה, כמו בפאסאט אגב.

אבל, וזה אבל גדול מאד. התנהגות הסופרב כיום מדויקת, נכונה ובעיקר מעוררת הרבה יותר ביטחון מבעבר. אנשי סקודה אינם יודעים לספר מדוע, ולמעט כיול אחר, לא השתנה דבר. בכל זאת, אפילו מערכת ההגה מרגישה טוב יותר, גם אם אינה קובעת אמות מידה בתחום. מערכת הבלימה, שאכזבה אותנו בעבר, מרגישה אף היא טוב יותר, וגם כאשר איבדה יכולת, זה היה רק תחת עומס קיצוני במיוחד ובאופן הדרגתי מבעבר. ניתן, לאור הבדלים אלה בין המכוניות, לקחת גם בחשבון את האפשרות כי מכונית המבחן הקודמת פשוט הגיעה לידינו במצב רעוע במיוחד.
סיכום חיובי
זו אינה הפעם הראשונה בה תג המחיר קובע התייחסות מלאה לאטרקטיביות של מכונית. הסופרב, שרק לפני כשנה הייתה בבחינת אזוטריה מוחלטת, מעניקה כיום באמצעות מחיר הגיוני בהרבה את הסולם לו היו זקוקים אנשי סקודה כדי לרדת מהעץ הגבוה, עליו טיפסו בעבר. ושלא יהיו כאן טעויות. למרות הכל, תג-מחיר של 190,000 שקל, או 210,000 במכונית ההדגמה עם ריפוד עור, תפעול חשמלי למושבים וחישוקי "17, אינו נמוך במיוחד. אבל לעומת כמעט 300 אלף...?
חשוב עוד יותר, המחיר הזה, שמציב את הסופרב בצמוד לפאסאט הנוכחית ולעוד מספר מתחרות איכותיות, מאפשר לה להשתלב בשוק, בעיקר תודות למרחב גדול ואבזור עשיר. למען האמת, מי שמניח בראש סולם העדיפויות את פנים הרכב בכלל - ואת המרחב והאיכות בפרט, ומוכן לחיות עם גבות מורמות של סקרני "מי-זו-סקודה", יתקשה למצוא תחרות לסופרב - אחת המכוניות היותר-כדאיות כיום מבחינה זו בחלק העליון של שוק המשפחתיות-הגדולות.