למה נוטשת IBM את שוק המחשבים האישיים?
החברה שהביאה את בשורת המיחשוב האישי לקהל הרחב נוטשת את השוק. צעד מרעיש, אך לא בהכרח מפתיע, אשר נובע מצניחת מחירי המחשבים האישיים בשנים האחרונות וצמיחת מתחרים מהמזרח המפתחים חומרה בעלויות נמוכות יותר
IBM זונחת, ככל הנראה, את עסקי המחשבים האישיים, על פי ידיעה שפורסמה בסוף השבוע בעיתון ניו יורק טיימס. על פי הדיווח, IBM מנהלת משא ומתן עם לנובו (Lenovo), יצרן המחשבים האישיים הגדול ביותר בסין - ועם חברה נוספת אשר שמה לא נחשף (אחת הערכות נוקבת בשם של טושיבה היפנית). סכום העסקה המשוער: 1-2 מיליארד דולרים.
אם הדיווח נכון, יהיה זה סופו של עידן אצל אחת החברות המובילות בתחום המיחשוב ובשוק המחשבים בכלל. מדובר בהחלטה מרעישה וחשובה, אך לא בהכרח מפתיעה. IBM פיתחה ושיווקה, אמנם, את ה-PC 5150 IBM, המחשב שפתח רשמית את עידן המיחשוב האישי להמונים, בשנת 1981. עם זאת, החברה מזמן העבירה את מוקד הפעילות שלה ממחשבים אישיים אל פלחי שוק יותר כדאיים מבחינה עסקית כמו שירותי מיחשוב וייעוץ לעסקים.
"מנהלי החברה הבהירו כבר בעבר כי בדעתם להעדיף תחומים עם הזדמנות לצמיחה ולהתמקד בהם", אמר מרק סטלמן, חוקר טכנולוגיה בחברת Caris & Co, "תחום המחשבים האישיים אינו מבטיח עתיד מזהיר מבחינת IBM".
בן רייץ, אנליסט בחברת UBS Investment Research, צפה במחקר שפורסם בחודש יולי כי החברה תמכור את עסקי המחשבים האישיים שלה. הוא ציין, כי עסקי המחשבים-האישיים מהווים 10% מסך כל המכירות של התאגיד, והם גורמים להפסדים כספיים. חטיבת המחשבים האישיים אינה מצליחה להתמודד עם מתחרות גדולות כמו Dell בארה"ב ויצרנים בסין ובמדינות עולם שלישי נוספות.
IBM מדורגת כיום במקום השלישי בשוק לאחר Dell ו-HP, על פי חברת המחקר גרטנר, שצפתה במחקר שפורסם לאחרונה, כי שלושה יצרני מחשבים אישיים מובילים יפלטו מהשוק. מתוך עשרת היצרנים המובילים בעולם, רק דל הייתה רווחית בעקביות במהלך השנים שחלפו. "חטיבות ה-PC של HP ו-IBM יהיו חשופות לפגיעה, אם חברות האם יחשבו שהן נגררות מדי לשוליים ואינן רווחיות", קבעו מחברי הדו"ח, שהנחותיו התממשו זמן קצר לאחר פרסומן.
IBM מוכרת מפעלים
על אף ש-IBM התמקדה בשנים האחרונות בתחום השרתים לארגונים ובשירותי מיחשוב עבור עסקים, הרווחיים יותר עבורה, היא המשיכה להוות שחקן מרכזי בתחום המחשבים האישיים. עם זאת, לאחר שמחירי המחשבים צנחו והתחרות גברה, החלה החברה למכור את מפעלי המחשבים שלה בסוף שנות ה-90.
בשנת 2003 מכרה IBM את המפעל האחרון לייצור מחשבים אישיים אשר היה בבעלותה הבלעדית – בסקוטלנד – וסיימה את חוזה החכירה על מפעל אחר במקסיקו. IBM חתמה על חוזים עם חברות אחרות כמו Sanmina ו-Great Wall Technology הסינית, שהרכיבו עבורה את סדרות המחשבים האישיים וסדרת הניידים ThinkPad. כעת הגיע הענק הכחול למסקנה כי גם הוספת הלוגו למחשבים שייצרו אחרים אינה משתלמת עוד עבורה והוא מעמיד גם את המותג למכירה.
תחרות מצד האסייתיות
התחרות העיקרית שמתפתחת היא בין Dell לבין יצרניות המחשבים האסייתיות. "עבור החברות האסייתיות, התחרות מצד Dell מציבה איום גדול", אומר רייץ, "אם הן יחברו לענקים כמו IBM, הן יוכלו להדוף את התחרות ביתר קלות, לתחושתן".
Lenovo הסינית (לשעבר Legend) התרחבה לעסקי ייצור טלפונים סלולריים ושירותי טכנולוגיית מידע, בעוד היא מתמודדת עם תחרות גוברת מול חברות זרות כמו Dell בתחום המחשבים האישיים. לאחר שרשמה תוצאות פיננסיות גרועות מהצפוי בשנה שעברה, Lenovo מסרה על כוונתה לשוב ולהתמקד בתחום המחשבים האישיים. כיום, Lenovo הוא היצרן התשיעי בגודלו בעולם על פי כמות משלוחים של יחידות.
חברות מערביות נוספות בהן מיקרוסופט, מוטרולה, זירוקס ו-Dell הגיעו למסקנה כי ייצור חומרה אינו משתלם עבורן ומסרו את העבודה לחברות שמעטים שמעו עליהן, למשל, Flextronics הסינגפורית, שחתומה על הסכמים עם חברות המחשבים הגדולות, אך למרות עלות זולה יותר של כח אדם, גם היא לא הצליחה להגיע לרווחיות בארבע שנות קיומה. אם IBM תמכור את עסקי המחשבים שלה, "הבאה בתור" להרגיש את הלחץ עשויה להיות HP, אשר מתעקשת להישאר בעסקי המחשבים האישיים, למרות דשדושם.