תביעה נגד גוגל בעקבות השקת מנוע חיפוש אקדמי
אגודת הכימאים האמריקנית תבעה את ענקית החיפוש בגין הפרת סימן מסחרי. גוגל מנהלת משפט נגד חברה המוכרת שירותי ביטוח רכב על רקע דומה
אגודת הכימאים האמריקנית (American Chemical Society) הגישה בשבוע שעבר תביעה נגד גוגל, בטענה כי ענקית החיפוש עשתה שימוש אסור בסימן המסחרי שלה, והתנהגה בצורה בלתי הגונה, כאשר בחרה במילה Scholar (שפירושה מלומד) במנוע החיפוש הספרותי שלה, Google Scholar.
גירסת הבטא של המנוע, שהושקה לפני פחות מחודש, מיועדת לסטודנטים, חוקרים ומשתמשים ביתיים לאתר מידע הכולל רק מאמרים אקדמיים ומחקרים שהתפרסמו באינטרנט. המנוע מבוסס על אלגוריתמים ייחודיים של גוגל, ולא ישולבו בו מודעות טקסט המוכרות מדפי גוגל אחרים.
ה-ACS, ארגון המאגד תחתיו למעלה מ-159,000 כימאים אמריקנים, וקיים מאז 1876, טוענים כי בחירתה של גוגל במילה Scholar, היא הפרה של שני הסימנים המסחריים הרשומים שלה - SciFinder Scholar ו-Scholar - ומהווה ניצול בלתי הוגן של כוחה.
SciFinder Scholar היא תוכנת מחקרים למחשב, המציעה למשתמש "את המידע המדויק והמקיף ביותר לגבי כימיה", כפי שמתואר באתר הייעודי. השירות הושק לפני שש שנים, ומותקן בכאלף אוניברסיטאות ומכללות, להן הוא מספק גישה למאמרים ונתונים נוספים, המאוחסנים במסד הנתונים של CAS, שבאתרה, אגב, ניתן למצוא מנוע חיפוש של גוגל.
לדברי פלינט לואיס, מזכ"ל האגודה, למרות שהוא מודע לכך שהמחקר המדעי וכל השירותים הכרוכים בו פתוחים לכל אחד - בכל זאת "אין לנו ברירה אלא לנקוט בצעדים כלשהם על מנת להתגונן בפני שימוש לרעה בסימן מסחרי דומה לשלנו, זאת, כחלק מהנסיון שלנו למנוע בלבול בשוק".
דרוש פתרון יצירתי
בתוך כך, מדווח אתר הניו יורק טיימס על משפט נוסף המתנהל נגד גוגל בשם חברת Geico, על רקע דומה. החברה, העוסקת בביטוח רכב, תבעה את מנוע החיפוש הפופולרי בעולם בחודש מאי. על פי הטענה, בכך שגוגל מאפשרת למתחריה לרכוש מודעות טקסט בעמודים בהם מופיעות תוצאות חיפוש למילים "Geico" או "Geico Direct", היא מפנה גולשים לאתרים מתחרים, ומפרה את הסימן המסחרי הרשום שלה.
המשפט נפתח בשבוע שעבר במדינת וירג'יניה, ובשלב זה אין הערכה חד משמעית לגבי סיכויי גוגל לנצח בו. אנליסטים סבורים, כי גם אם גוגל לא תיפגע באופן ישיר מפסיקה נגדה, החברה הייתה יכולה לבחור בפתרונות טובים יותר עבורה מאשר המסלול המשפטי. למשל, הסדר יצירתי כמו הקמת מערכת תשלום לבעלי שמות מסחריים, הוצאת סימנים מסחריים מתוכנית הפרסומות של גוגל ועוד.