זום על היקום

איך להבין מונחים רפואיים מתוחכמים, אמרות וציטוטים, האם קיימים יצורים תבוניים בעולמות אחרים, ובכלל מה שלום היקום היום ועוד אתרי מדע ברשת

יש לי שאלה רפואית בבקשה

כמה פעמים נתקלתם במונחים רפואיים בלתי מובנים לכם? אלה מופיעים חדשות לבקרים באמצעי התקשורת השונים והבנתם קריטית במיוחד כאשר הם נוגעים לגוף שלנו או לגופם של קרובי משפחתנו או מכרינו. האתר הישראלי "אינפומד" (אתר המופיע בעברית) מציג הסברים נרחבים על אודות קשת רחבה ומגוונת של מחלות, תרופות, ויטמינים ועוד.

ההסברים מוצגים בשפה המובנת לקהל הרחב ולא רק למומחים. דף הבית מציג לפני הגולשים חלון אל המידע הרב המצוי באתר, באופן שאיננו מרתיע ועם זאת מכיל קטגוריות רבות המסייעות להם לזהות סוגי מידע מבוקשים במהירות ובקלות. בין הקטגוריות הרבות של האתר ניתן למצוא מילון מונחים, אינדקס תרופות, הסברים על ויטמינים ומינרלים, וחדשות בנושאים רפואיים.

מילון המונחים הרפואי כולל אלפי מונחים על אודות מחלות, בדיקות ועוד. כך נוכל למצוא הסברים על מונחים כגון טטנוס, בדיקת זרע, בולימיה ומוך השן. אינדקס תרופות מציג מידע על מספר גדול של תרופות. כמו כן מופיע באתר עדכון של תרופות חדשות.

האתר משיב על שאלות של גולשים המופיעות כל העת. השאלות והתשובות עליהן מוצגות באתר על פי סדר תאריכי של השאלות. כך נוכל למצוא שאלות על אודות מוות קליני, מוות מוחי ותרדמת, על השפעתן של גלולות למניעת הריון על החשק המיני ועוד.

האתר גם עורך מדי פעם משאלים מעניינים בקרב גולשיו על אודות נושאים רפואיים שונים שבהן נשאלות שאלות כגון "האם את/ה היית פוחד לעבוד באותו משרד עם נשא נגיף האיידס?". אתר עם הסברים קריאים ובהירים לכל נפש, המאפשר לקבל מידע רפואי בתחומי בריאות מגוונים. לא להיפוכונדרים בלבד.

פיזיקה יומיומית

כמו בתחומי מדע רבים אחרים, גם התגליות בתחום הפיזיקה צצות בקצב מהיר יותר מאשר אי פעם. המעוניינים להישאר מעודכנים בתחום כל העת, יכולים לעשות שימוש באתר "PhysicsWeb". האתר מציג ידיעות עדכניות קצרות, על בסיס יומיומי, בתחום הפיזיקה וכן מאמרים ארוכים בתחום. כל פריט מידע (ידיעה קצרה או מאמר ארוך) מלווה בקישורים לפריטי מידע רלוונטיים ולאתרים רלוונטיים הנוגעים אליו.

בקטגורית הידיעות הקצרות ניתן גם למצוא ידיעות קצרות שפורסמו בעבר, עד שנת 1997. באתר מאוזכר מידי יום ביומו גם אירוע בתחום הפיזיקה שהתרחש בתאריך הכניסה לאתר. אחת הקטגוריות באתר מאפשרת להתעדכן גם באירועים צפויים בתחום הפיזיקה כגון כנסים ותערוכות.

ניתן להירשם לקבלת עדכונים לדוא"ל האישי על ידיעות חדשות וכן על אירועים עתידיים. האתר הוא שרות של המכון לפיזיקה - גוף בינלאומי שנוסד למען קידום הפיזיקה והפצתה. אתר להתעדכנות יומיומית בתחום הפיזיקה.

צטט לי אמרה חכמה

"המדע הנו אוסף של עובדות ממש כפי שבתים הנם אוסף של אבנים, כך שהמדע עשוי מעובדות. אך ערימת אבנים איננה מהווה בית ואוסף של עובדות איננו בהכרח מדע". ציטוט חכם זה, של אנרי פואנקרה (Henri Poincare) מצביע ישירות על אחת ממהויותיו של המדע ולמעשה של תחומי דעת רבים אחרים. אמרות קצרות שופכות אור לעתים על הוויה מסוימת, יותר מאשר עושות זאת המוני מילים ובעוצמה רבה.

האתר "Quote-O-Matic" מציג אלפי אמרות חכמות בתחומים מגוונים כגון מדע, חברה, חינוך, טבע, חוכמה, אלוהים ועתיד. ניתן לבחור את האמרות על פי התחום, מתוך עשרות התחומים המוצגים בדף הבית של האתר או לפי שם בעל האמרה. כמו כן ניתן לבצע חיפוש חופשי על פי מילים המופיעים בתוך האמרות. נוכל למצוא כאן אמרות של אלברט אינשטיין, סומרסט מוהם, סוקרטס, בנג'מין פרנקלין, צ'רלס דיקנס, תומס אדיסון ועוד.

אמרות חכמות מאפשרות לנו לעתים למקד את כוונת דברינו או להבהיר אותה באופן קצר, ממוקד וחזק. אתר זה הוא אוסף של המוני אמרות חכמות המהוות אוצר בלום שכדאי לקרוא בהן קודם כול לשם ההנאה האינטלקטואלית בלבד.

לעשות זום על היקום

גודלו המשוער של היקום מגיע למיליארדים רבים של שנות אור. קשה לנו מאוד לתפוס משהו מגודל עצום זה או לתפוס עד כמה קטנה השמש שלנו ומערכת השמש שלנו כולה אל מול גודל זה. האתר "An Atlas of The Universe" הוקם על מנת לסייע לנו לתפוס זאת.

באתר תשע מפות של היקום הבנויות כל אחת בקנה מידה אחר וניתן לעבור ביניהן באופן ישיר (במלים אחרות – אין צורך לצאת מן המפה ולגלוש אל המפה הבאה, אלא ניתן להקליק ישר לקבלת המפה הבאה). המפה הראשונה מציגה את השמש מ"קרוב", ממרחק של 12.5 שנות אור.

כל אחת מן המפות האחרות מוצגת בקנה מידה גדל והולך, עד שהתשיעית שבהן מציגה את היקום כפי שהוא נראה ממרחק של 14.5 מיליארד שנות אור מן השמש שלנו, מרחק שממנו ניתן להקיף את גודלו של כל היקום הידוע. בכל מפה מוצגים הסברים מפורטים על הפריטים הנראים בה (במפה הראשונה, למשל, נראות כל מערכות הכוכבים המצויות בטווח של 12.5 שנות אור וניתן הסבר על כל אחת ואחת מהן).

באתר משולב גם מילון מונחים רלוונטי המסביר מונחים המופיעים באתר. כמו כן מופיעים עשרות קישורים לאתרי אינטרנט המכילים מפות של היקום ומידע אחר הנוגע ליקום. היקום שלנו גדול ועצום. אתר זה מסייע לנו במשהו לתפוס את קצה קצהו של גודל זה.

מחפשים ארץ אחרת

האם אנחנו לבד ביקום? במלים אחרות – האם חיים, ובמיוחד חיים תבוניים, קיימים גם במקומות אחרים ביקום? אחד התנאים לקיומם של חיים מן הסוג המוכר לנו הוא הימצאותם של כוכבי לכת דמויי ארץ, שעליהם עשויים להתפתח חיים. מאז שנות התשעים של המאה הקודמת, התגלו כבר למעלה ממאה ושלושים כוכבי לכת שמחוץ למערכת השמש שלנו ואולם אף אחד מהם איננו דמוי ארץ.

"Planet Quest", אחד מאתריה המרובים של נאס"א, סוכנות החלל של ארצות הברית, סוקר את תוכניותיה של הסוכנות בעשור הנוכחי ובעשור הבא, לאיתורם של כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש שלנו, שביניהם אולי יתגלו גם כוכבי לכת דמויי ארץ. כמו באתרים רבים אחרים של נאס"א גם אתר זה בנוי ומעוצב בצורה אסתטית ומושכת עין ובאופן המקל על הגולשים להשתמש בו.

בקטגוריית הסקירה הכללית שלו בנושא, דן האתר בשאלת אפשרות קיום חיים מחוץ לעולמנו, בפלנטות החוץ ארציות שהתגלו מאז שנות התשעים של המאה העשרים ובתוכניותיה של נאס"א לגילוין של פלנטות חוץ ארציות נוספות. קטגוריה אחרת סוקרת טכניקות שונות המשמשות לזיהוין של פלנטות כאלו.

בקטגוריה "משימות" נסקרות משימות שנאס"א מתכוונת להוציא לפועל במהלך העשור הנוכחי ובמהלך העשור הבא לשם גילוי פלנטות חוץ ארציות. מפה אינטראקטיבית מרהיבה מאפשרת לגולשים לצפות בכוכבי הלכת החוץ ארציים שהתגלו עד כה, מזוויות ראייה בחלל על פי בחירתם וכן לברר בעצמם נתונים שונים על אודותיהם. אתר מסקרן ומרהיב על אחד הנושאים ה"לוהטים" ביותר בעולם המדע – גילויים של כוכבי לכת חוץ ארציים.

מה שלום היקום היום?

"Universe today", או בתרגום לעברית – "היקום היום", הוא אתר המציג ידיעות חדשותיות הנוגעות לתחום חקר היקום, על בסיס יומיומי. בדף השער של האתר מוצגות הידיעות הטריות ביותר הנוגעות לחקר היקום ובהקלקת עכבר ניתן לקבל ידיעות אחרות הנוגעות לידיעה המוצגת וכן להגיב עליה.

באתר משולבים גם פורומים המאפשרים דיון בנושאים שונים כגון חיים ביקום ואסטרונומיה תצפיתית. ארכיון האתר מאפשר הצגת ידיעות ישנות עד תחילת שנת 1999. את ידיעות הארכיון ניתן לאתר על פי תאריכים או על פי נושאים כגון שביטים, מעבורת חלל, ליקויים וחורים שחורים. אתר להתעדכנות יומיומית בענייני היקום.