שתף קטע נבחר
 

כך תייבאו מכונית "אסורה" (פרק ב')

רוצים לדעת מי יעזור לכם להביא ארצה מכוניות שלא מגיעות באופן מסודר? יש לנו רשימה בשבילכם, ומספר פרטים נוספים שכדאי לזכור היטב

זוכרים מה למדנו בפרק הקודם של מסתרי היבוא המקביל? ראשית, שהמדינה מתקשה להתמודד עם התופעה הגדלה והולכת של עסקים חדשים המציעים כלי רכב יוקרתיים בעיקר, חלקם כאלה הנמכרים כאן על-ידי יבואן רשמי (במחיר גבוה בהרבה) וחלקם כאלה שאינם מיובאים. למען האמת, נראה כאילו איש אינו מעוניין להתעסק עם העניין הזה.

 

מי שיוצא מכך נשכר הוא כמובן הציבור, שיכול למעשה לייבא ארצה כל רכב שעולה בדעתו. עם סייגים אמנם, אך לא כאלה שקשה לחיות עמם. ירצה יביא לארץ שברולט קורבט אותה לא מעוניין היבואן הרשמי להעלות על הכביש, ירצה יביא פורשה קאיין טורבו, במחיר נמוך במאות אלפי שקלים. זהו, פחות או יותר.

 

וכעת, בפרק השני, אנחנו מציעים לכם את המידע הנחוץ ליצירת קשר עם יבואן מתאים. זאת לאחר שהחלטתם כי שווה לבדוק מה יש להם להציע. זה המקום להזכיר שוב, כי לפי טענת משרדי הממשלה, הדרך היחידה המותרת לייבא מכונית חדשה ארצה, שלא דרך היבואן, היא בכוחות עצמכם. אלא שכאמור, נראה כי המדינה אפילו מעודדת את הייבוא העקיף, אחרת זה לא היה קל ומקובל כל-כך.

 

אז איך באמת?

 

נניח שוויתרתם - לעת עתה - על הבלגאן של התעסקות אישית בכל הבירוקרטיה. עשיתם די בשכל, אם יותר לנו. כמה מכם מסוגלים להתמודד עם הבירוקרטיה המקומית, למשל לשחרר "טובין" מהדואר? או קיי, אז אתם מבינים על מה אנחנו מדברים. סוכנות הרכב אליה תפנו מתברכת בהמון מידע זמין. בעיקר כי יש לה אנשי קשר במדינות שונות, וסביר להניח שגם אנשי קשר במקומות (משרדים) הנכונים בארץ.

 

אותן חברות יבוא אישי, ואנחנו מתייחסים לאלה המובילות בתחום, מקושרות היטב כך נראה לסוכני מכירות שונים בארצות הברית ו-או אירופה, שמחזיקים לרוב גם מלאי גדול למדי של מכוניות שונות. מלבד זאת, הם מבטיחים לרחרח ללא הרף ולהמתין יחד עם הקונה להצעה זולה או מעניינת במיוחד. למשל גרסאות מהודרות באופן יוצא דופן של מכוניות יוקרה, או אפילו דגמים נדירים שלעולם לא יגיעו ארצה כנראה.

 

יש כמובן חסרונות, מהם לא ניתן – ולא מומלץ - להתעלם. יש כמובן עמלה לא קטנה שתשלמו לסוכנות. במידה ומדובר ברכב משומש, לא תמיד תוכלו להשיג פרטים אמינים על מצבו. אבל נניח שזה לא מרתיע אתכם. או קיי, אז עוברים לשלב ב'.

 

אל מי פונים

 

אין ספק שיש עוד חברות גדולות העוסקות בייבוא אישי. וכמובן, אנחנו מתנצלים על כך שאלה אינן מוזכרות כאן. השמות שלפניכם מוכרים באזור המרכז כבולטים ביותר. צריך רק לזכור כי אופי התנהלות מול הסוכנויות, שונה מהמוכר לנו. לחלקן אולמות תצוגה נאים ומהודרים יחסית, חלקן מציעות חלל שמספיק להעמדת מספר מכוניות (יוקרה בדרך כלל, גרמניות בעיקר), ואילו במקומות אחרים מעדיפים לשלוח אל הקונה המעוניין סוכן מיוחד, לפגישה אחד-על-אחד, עם קטלוגים מתאימים וכל הפרטים. לחלק מהחברות העוסקות בייבוא יש כתובת, לאחרות יש בעיקר מספר טלפון. הרשימה לפניכם:

 

  • הינומה מוטורס: 03-6880028, 03-6886504
  • אלפא-מוטורס: 03-6966511
  • יוריס: 0544-896779
  • אוטו-חן: 03-6391377
  • אוטו-דיפלומט: 03-6764033
  • אמריקארס: 054-5999488
  • פרסטיז': 03-6496865
  • סיטימוביל: 6123399- 03

 

ואתם צריכים לקחת עוד כמה דברים בחשבון. למשל שאווירת החשאיות בולטת בתקשורת עם היבואנים. ואם לפרט, לא תמיד הופגן רצון למסירת פרטים בטלפון, בעיקר כאשר מדובר בסוכנויות קטנות. ההתנהלות המקובלת היא בסגנון "תבוא, ונדבר". צריך רק להבין כי בקרב היבואנים האלה נדיר יהיה למצוא עדכנות לגבי מגוון הדגמים הקיים בשוק, ולבטח לא היכרות טכנית מעמיקה עם כל מכונית ומכונית. אפילו לא את מחירה של זו. מה שאומר בהכרח כי שלב הגישושים הראשוניים, כולל בירור מחיר ומפרט, עשוי לקחת זמן לא מבוטל.

 

מגיעים להזמנה

 

או קיי. אז יש לנו מכונית, ויש לנו מפרט, וכולם מרוצים. עכשיו נותר רק להזמין, נכון? בעיקרון כן, אבל גם זה אינו עסק פשוט כמו באולם מכירה מקובל. ראשית, דרושה מקדמה העוברת מהלקוח בארץ (אתם, נניח) ישירות לסוכן בארצות הברית או אירופה. מעבר לכך, צריך להחליט איך משלמים. המשא ומתן שמתפתח יכלול במרבית המקרים מספר אפשרויות מקובלות – במרבית המקרים מדובר בתשלום מחצית המחיר לפני, ומחצית שנייה במועד מסירת הרכב בארץ. לעיתים, אם נדרש זמן לארגן את הסכום, יש צורך במקדמה קטנה ראשונית, כדי "לשמור" את הרכב (אם זו מכונית משומשת) אצל הדילר בחו"ל.

 

ואם כבר, אפשר ומומלץ להתמקח על המחיר, על חלקים ממנו כמובן, בהתאם לסטאטוס המכונית. אם מדובר במשומשת, היא תוכר על-ידי שלטונות המס ככזו ותעלה פחות. ואם כבר, כדאי לזכור כי המכס בארץ מתייחס למחיר הרשמי של המכונית, ולא משנה לו אם רכשת אותה במחיר מלא או קיבלת אותה מתנה. ואם כבר משומשת, ישנה גם אפשרות שמישהו יערוך עבורכם את הקילומטרים הנדרשים כדי להביא את המכונית הנחשקת למצב "משומש", וכך להשיג אותה יותר בזול.

 

חוץ מזה, יש צורך בטופס מוכר של "אישור ייבוא" מהנציג הרשמי של היצרן בארץ, ואם תתעצלו, גם אותו יכולים לסדר היבואנים האמורים. טופס זה, כדאי לדעת, אינו מחייב את היבואן הרשמי במאום, למעט סיוע "בהתאם ליכולתו ורצונו" בהבאת חלקים או מתן שירות. מה שלא מונע מהיבואנים המקומיים לגבות עבור פיסת הנייר הזו סכומי כסף לא מבוטלים. החל מ-120 שקלים אצל היבואן המקביל, דרך 250 שקלים אצל כלמוביל (מרצדס), ועד 500 שקלים במכשירי תנועה (קרייזלר, ג'יפ, פורשה). אצל צ'מפיון לעומת זאת, ה"סובלת" מייבוא מקביל של הטוארג היוקרתי בעיקר, לא עולה הטופס מאום.

 

האחריות אינה ברורה

 

נקודה חשובה. נושא האחריות מעט מעורפל, אם להתבטא בעדינות. יש יצרני מכוניות כמו ב.מ.וו, מרצדס או קאדילק, עם מדיניות ברורה של אחריות בין-לאומית. זה אומר שהיבואן המקומי חייב, ללא שיקול דעת כמעט, לטפל ברכב של המותג במקרה של תקלה. יופי. ומה קורה עם מכוניות של האמר או שברולט אצל נציגי ג'נרל מוטורס. תשכחו מעזרה. יש גם אפשרויות אחרות, בהן דגמים מסוימים של יצרן מכוסים באחריות, אך אחרים לא. במחלקת השירות של קרייזלר למשל, מספר השלדה של הרכב יקבע אם הוא נכלל באחריות הבין-לאומית או לא.

 

פורשה? אלה חייבים בארץ לתת אחריות למכוניות, אבל רק לחלקים ולמערכות המוכרים מהדגמים שמגיעים לארץ. כך למשל עשויות להיות צרות עם רכב בתקינה אמריקנית, בעל מערכות מניעת זיהום שונות, ומערכות מסוימות הפועלות בתדרים אחרים. היבואן לא יודע, וגם לא ממש מתלהב להעניק להם שירות. נשמע לכם לא רציני? רק תחשבו מה קורה כאשר מתקלקל השלט-רחוק של הרכב, הפועל כמובן בתדרים אחרים.

 

ואם כבר אחריות, מה עם קריאות לתיקון שמפרסם היצרן? רוכשי רכב בארץ רשומים באופן מסודר אצל היבואן המקומי, וכך ניתן להגיע אליהם במקרה של הזמנה נדרשת למוסך. כאשר מדובר בייבוא מקביל, כלל לא ברור עד כמה מעוניינים היבואנים השונים להתעדכן במצבת כלי הרכב השייכים למותג אותו הם מייבאים, אך שלא נרכשו על ידם. זה עלול ליצור בעיות, ובמקרים מסוימים עשוי אפילו להיות מסוכן.

 

איך פותרים זאת? כאשר מדובר בקריאה יזומה לתיקון, מקבל הנציג הרשמי מספרי שלדות. איך ידע היצרן שרכב מסוים נמצא בארץ? אם בעל הרכב יגיע אל היבואן ויבקש ממנו יפה לעדכן את היצרן כי המכונית המסוימת נמצאת בארץ. כאן כבר צריך את עזרתו של היבואן, אך נראה כי אין לו סיבה אמיתית לסרב. אם ימשיך להתעקש שאינו מוכן לעשות זאת, אפשר לדווח ליצרן באמצעים אחרים - כמו רשת האינטרנט למשל. 

 

ויש פחות

 

במקרים אחרים המצב הרבה פחות ברור. למשל, אם רכשת את האינפינטי FX אותה הצגנו כדוגמה בפרק הקודם, יסבירו לך במחלקת השירות של ניסן שאין אחריות. מה עושים במקרה כזה? מתווכחים. במקרים מסוימים זה ישכנע את היבואן להתערב לטובת הלקוח תוך פנייה ליצרן, שבמדיה ויאשר יפתור את הבעיה. בכל מקרה, גם ללקוח שמורה הזכות לפנות עצמאית ליצרן ולבקש סיוע.

 

בכל מקרה, אנשי היבוא האישי מספרים לנו כי במקרים רבים נוקטים מוסכי השירות של היבואן המקומי בסחבת מיותרת בעת הפעלת כתב האחריות. למשל תוך דרישת "תשלום מראש" עבור תיקון. המחאה רגילה או דחויה, אותה יקבל הלקוח בחזרה רק אם אכן יהיה כיסוי מהיצרן. כדי לפתור חלק מהבעיות, מציידות סוכנויות מסוימות את הלקוחות במספר חלקי חילוף בסיסיים ו-או ב-CD הכולל נתוני יצרן מעודכנים לרכב המתאים, כזה המאפשר קשר בין מחשבים במוסכי היבואן לרכב הנידון.

 

ועכשיו? מידע בסיסי כבר יש לכם, אבל המלצה מה לרכוש עדיין לא קיבלתם. זה יקרה בפרק הבא. כדאי לכם להיות כאן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוצים מכונית בייבוא אישי?
קחו בחשבון שלא תמיד תהיה לכם אחריות
ולא תמיד היבואן מוכן (או יודע) לטפל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים