שתף קטע נבחר

ניסאן X-טרייל - שמים לנו X

למרות גילו המתקדם, ניסאן X-טרייל הוא עדיין פנים חדשות בארץ. האם דגם מחודש ומחוזק יהפוך אותו פופולרי מבעבר? שאלה של מחיר...

אולי לא הבחנתם, ייתכן שפשוט לא ידעתם, אבל ניסאן X-טרייל נחת בישראל לפני כמעט שלוש שנים. שלוש שנים תמימות, וחוסר עניין מוחלט מצד הציבור. למה? בעיקר כי רכב הפנאי המודרני של ניסאן הגיע בתזמון רע מאד, היישר לצניחה המטאורית של הקטגוריה הכל-כך אופנתית בעבר. מה שלא מרתיע את ניסן לנסות ולמכור לנו כיום את הגרסה המחודשת והמשופרת, לאחר שסיימו את המלאי הישן. המטרה: נוכחות גדולה יותר. האמצעי: תנו להם 100 יחידות בשנה, והם חותמים על כך כבר עכשיו.

 

אל תסתכלו בקנקן

 

טיפול קוסמטי קל לא שינה מהותית את מראה ה-X, שממילא לא מוכר עבור מרבית הישראלים. זה אומר שהוא עדיין נראה יותר כוחני - בסגנון יורדי השטח של ניסאן - ופחות מודרני מהונדה CR-V ודומיו החדשים. ומכיוון שמבחוץ העסק לא מסובב ראשים, החליטו כנראה בניסאן לייצר תא נוסעים קיצוני. כאילו תודרכו ליצור קודם כל משהו שונה.

 

זה בולט במחוונים המוצבים במרכז סביבת הנהג, ממשיך בשפע תאי אכסון שונים ומשונים ופתחי אוורור מקוריים. מול הנהג ומאחורי ההגה למשל, יש פתח אוורור ומעליו תא כפפות. מעניין, שונה, ובעיקר מעלה את השאלה "מדוע?". ואותה שאלה עשויה לעלות גם בהקשר לתחושה הלא משכנעת של החומרים. זה בולט בסביבת הנהג, בידיות האחיזה, בתאי המפות ובדיפון הדלתות. גם מחסור בתאורה לתא כפפות, או לקריאת מפות, או למראות איפור, או חוסר האפשרות לכוון תאורת מחוונים. יש כאן בורר הילוכים פשוט, ואין כאן מחשב דרך.

 

המושבים החדשים, במיוחד בגרסה המהודרת שנבחנה, נוחים מבעבר והכיוון החשמלי מקל על מציאת תנוחת נהיגה הולמת, למרות הגה שממוקם מעט נמוך. זוויות ישרות למרכב וחרטום ארוך, יוצרים אשליה כאילו מדובר ברכב גדול ומגושם יחסית, ויש שיאהבו זאת. מרחב המחייה מצוין, בעיקר מאחור. גם תא המטען נדיב ונוח, אך לא כולם יאהבו את משטח ההעמסה הייעודי, המכסה על תאי אחסון שימושיים.

 

נוע ינוע

 

אבל החידוש החשוב הוא דווקא יחידת כוח גדולה בנפח 2.5 ליטר. עדיין עם ארבעה צילינדרים ותיבה אוטומטית, אך ההספק המרבי לעומת ה-2.0 ליטר צמח ב-25 כ"ס משמעותיים (כיום 165 כ"ס) ואילו המומנט צמח באופן בולט עוד יותר ל-23.4 קג"מ (19.6 בעבר). מה זה אומר? שה-X-טרייל הפך באחת לאחד החזקים בקטגוריה.

 

ואכן, ההבדלים משמעותיים ומורגשים מייד. 176 קמ"ש מרביים ו-11.1 שניות ל-100 קמ"ש. וזה שיפור של 6 קמ"ש ושתי שניות בהתאמה. הדגם היוצא היה מעט כבד ואיטי? החדש נמרץ ומגיב באופן מיידי למצערת. והשיפור הזה מורגש כצפוי לא רק במישור, אלא בעיקר בעת מאמץ - דוגמת כביש הררי מפותל ובזמן עקיפות נדרשות.

 

יחסי ההעברה ארוכים מאד אמנם, אך התיבה מגיבה טוב מבעבר. זאת, למעט סרבנות מעצבנת במעבר בין הילוך ראשון לשני. אפילו צריכת הדלק סבירה - 7.2 ק"מ לליטר בתנאי המבחן.

 

הנעה מרובה

 

כמו כל חברי עדת הפנאי, גם ה-X-טרייל הוא יותר מכונית בתחפושת, פחות "יורד שטח" אמיתי. החוכמה כאן נמצאת במתג רב-מצבי, שמאפשר בחירה בין הנעה קדמית בלבד (לטובת חיסכון ונהיגה רגילה לחלוטין), הנעה כפולה (העברת 20% עד 50% מהכוח לציר האחורי לפי הצורך), ומצב "נעול", עם חלוקה שווה של כוח בין הצירים לטובת עבירות מירבית בנהיגת שטח.

 

כמו מרבית המכוניות עם הנעה כפולה-קבועה, מפגין גם ה-X התנהגות מאופיינת בתת-היגוי "בטוח". ולמרות שהיינו מעדיפים נייטרליות גדולה יותר, היתרון כאן ברור. מעבר בין מכונית פרטית לניסאן הגדול והכבד יותר, אינה כרוכה בהתאמה גדולה מדי של יכולת הנהג לאופיו של הרכב. התגובה לפקודות ההגה טובה, המרכב מרוסן טוב יחסית על-ידי המתלים, אך ימי גשם למשל, אינם מומלצים לנהיגה הרפתקנית בכביש. מעבר הכוח לאחור בעת החלקה אורך זמן רב מדי, ונדרשת התערבות בוטה יחסית, ולבטח מיותרת, של הנהג.

 

אגב, אותם תנאי נהיגה רטובים בהם פגשנו בסוף השבוע האחרון, הדגישו גם את בעיות הצמיגים הדו-שימושיים בהם מצוייד רכב המבחן. מחד הם מלמדים על אמונה ביכולת שטח וניסיון להקנות מראה "קרבי" ככל שניתן, מאידך הם מאד לא מתאימים לאספלט רטוב, ומתקשים לנקז את המים מתחת לסוליית הצמיג. שימו לב. קחו גם בחשבון כי בתנאים אלה, עקב האחיזה הנמוכה של הצמיגים בכביש, יכנס גם ה-ABS לפעולה מהר מדי. גם זה לא ממש מומלץ.

 

מה עם נהיגת שטח? ה-X נותן תחושה חסונה ממרבית מתחריו הישירים (למעט הלנד רובר פרילנדר), וקל במיוחד לנהיגת שבילים מהירה. אלא שכמו בכביש, גם כאן הוא חושף נוחות בינונית בלבד. הופתענו גם לגלות כי איכות ההרכבה אינה מצטיינת, ורעשי המרכב, בעיקר מאחור ומהגג, מיותרים.

 

תתחילו את המהפכה בלעדיו

 

יש מכוניות שמצליחות לעורר את פלח השוק שלהן. כך עשתה מאזדה בזמנו למשפחתיות הגדולות עם 626, כך מבטיחה יונדאי לבצע עם הטוסון. וכל המהפכות האלה בישראל, הפתעה הפתעה, מגיעות דרך הכיס. תג המחיר, הכסף, מחיר הרכישה. אתם יודעים. כך למשל הטוסון זול ממתחריו בכמעט 50,000 שקל. כך הייתה ה-626 מחברותיה לקטגוריה. ככה זה במדינה עם רמת מיסוי כזו.

 

ולכן אנחנו מניחים כי בניסן מאד רוצים להצליח, אבל לא מוכנים - או לא יכולים - ללכת עד הסוף. העובדה כי עבורם הטוסון אינו קיים, ולכן "אין בעיית מחיר", עשויה לשכנע אולי בישיבות הנהלה. על הכביש, בשביל ובשטח, מבהיר ה-X טרייל בדיוק מדוע שקעה הקטגוריה הזו לתרדמת עמוקה כל-כך.

 

ולא משנה כאן שה-X אכן טוב מקודמו, או שהוא מהטובים בקטגוריה. כי הוא פשוט יקר מדי. עולה כמו מכונית יוקרה, במקום להוות אופציה שובבה למשפחתית גדולה כפי שהיו בזמנם הראב 4, CR-V, אפילו ספורטאז' או ויטארה. המחיר הבסיסי הוא 220,000 שקל, או 235,000 למכונית המבחן עם ריפודי עור, גג נפתח, וכיוון חשמלי למושבים. זה פשוט יקר מדי, קרוב לכלים גדולים שבדרך כלל מצוידים יותר. ולא פחות חשוב - עושים יותר רושם על המדרכה. וזה כל הסיפור.

 

ניסאן X-טרייל

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניסאן X-טרייל המחודש
ניסאן X-טרייל המחודש
יש לו סיכוי?
יש לו סיכוי?
מומלצים