שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    רשות הנמלים הפסיקה להתקיים

    הרפורמה בנמלים יצאה הלילה לדרך: במקום רשות הנמלים קמו ארבע חברות; נמל אילת יופרט בעוד 5-6 שנים; חתימת ההסכם נדחתה, כנראה ליום ראשון

    חוק פיצול רשות הנמלים נכנס לתוקפו אמש (ד') בחצות. על פי החוק, חדלה אמש רשות הנמלים להתקיים ובמקומה קמו ארבע חברות: חברת נמל חיפה (חנ"ח) חברת נמל אשדוד (חנ"א), חברת נמל אילת (שתיקרא בפי עובדי הנמלים חנ"א ב'), וחברת הנכסים של הנמלים, שתיקרא חברת נמלי ישראל (חנ"י). הנהלת חברת נמלי ישראל התכנסה הבוקר לישיבתה הראשונה.

     

    לקראת כניסת הרפורמה בתוקף, התקיים בחודש האחרון מו"מ אינטנסיבי בין פקידי משרד האוצר ובכירי ההסתדרות ורשות הנמלים במטרה לעגן את הרפורמה בהסכם עבודה חדש ולמנוע סכסוך עבודה והשבתה נוספת של הנמלים. הכוונה הייתה לחתום על ההסכם כבר היום. ואולם, ההערכה כרגע היא שההסכם ייחתם רק ביום ראשון הבא, כיוון שהצדדים היו עסוקים כל הלילה הקודם וכל היום בדיונים מרתונים על פרטי הפרטים הטכניים של הנוסח הסופי.

     

    מההסכמות שהתגבשו בין הצדדים עולה כי נמל אילת, בניגוד לנמלי חיפה ואשדוד, ייצא להפרטה מלאה כבר בעוד 5-6 שנים.

     

    נמל אילת הוא קטן יותר מנמלי חיפה ואשדוד, ולכן הפרטתו תהיה פשוטה יותר. בניגוד לנמלי חיפה ואשדוד, שגם אחרי הרפורמה יתחרו זה בזה אך לא תתקיים בהם תחרות פנימית, מתקיימת בנמל אילת כבר כעת תחרות פנימית בין הרציפים, וסביר להניח שעם יישום הרפורמה היא תלך ותגבר, ותביא להתייעלות הנמל.

     

    כן נקבע בין הצדדים, כי כל הכסף לתוספות השכר והמענקים שיקבלו העובדים יגיע מעודפי רשות הנמלים ולא מכספי משלם המיסים. עוד נקבע עקרונית, כי אם ייחתמו הסכמי תוספת יוקר חדשים במשק, עובדי הנמלים לא יהנו מהם, כיוון שכבר זכו לתוספות שכר משלהם במסגרת ההסכם.

     

    אחד הסעיפים החשובים שהושגה לגביהם הסכמה עקרונית לקראת יישום הרפורמה הוא, שנמל מספנות ישראל בחיפה ייפתח לשימוש מסחרי מרגע חתימת ההסכם.

     

    "אני רואה את הרפורמה בנמלים כאבן דרך החשובה ביותר במשק הישראלי בהיקפה ובמשמעויותיה", אומר מנכ"ל חברת הנכסים, עמוס רון, "אני משוכנע שתוך זמן לא רב תשפיע התחרות בין חברות הנמל על רמת השירות, התעריפים והעלויות הכוללות של הספנות והסחר הבינלאומי של ישראל ותביא להוזלת עלויות היצוא והיבוא. אני מצפה כי בחודשים הקרובים תושלם גם הרפורמה בתעריפי הנמלים ותחל הפעלתו של נמל היובל, שמסוף המכולות שלו עומד מוכן להפעלה, ותונח אבן הפינה גם לנמל הכרמל". 

     

    "אני נרגש מהמחשבה שאחרי 10 שנים של משאים ומתנים, כנראה שאוכל סופסוף להפעיל את הנמל", אמר ל-ynet אחד מבעלי הנמל הפרטי, שלומי פוגל. "אני

    מוכן להפעיל את הנמל מבחינתי כבר היום, יש לי כמה קליינטים ב'קנה', ובחודשים הקרובים הם יראו את יכולותנו. הרפורמה היא יום גדול לא רק לנו, אלא למשק כולו, כיוון שישראל תהפוך לתחנה מרכזית במקום תחנה סופית כפי שהייתה עד עכשיו".

      

    יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, בירך על השלמת הרפורמה ועל ההסכם המתגבש בשיחה עם ynet באומרו: "כולי תקווה שהלילה ייחתם הסכם שיבטיח פעולה תקינה של חברות הנמל החדשות. נעשה מו"מ מאוד רציני בניצוחם של הממונה על התקציבים באוצר, קובי הבר, ויו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עופר עיני, שגילו רצינות ואחריות".

     

    ברוש הוסיף: "המשק זכה במו"מ הזה להישגים מפתיעים: התברר שכן תהיה הפרטה מסוימת של הנמלים, והעובדים יתחייבו על שקט תעשייתי. ההסכם הזה גם משדר מסר למקבלי ההחלטות בישראל, שאפשר לגמור דברים סביב שולחן הדיונים ובהסכמה, ולא צריך לעשות כל דבר בכוח".


    פורסם לראשונה 16/02/2005 21:40

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ג'ו קוט
    נמל אילת. תחרות בין הרציפים
    צילום: ג'ו קוט
    מומלצים