סיטרואן VTS C4 - יצא להם טוב
מפגש ראשון על הכביש הישראלי בגרסת הקופה החזקה של ה-C4, מגלה שיש במכונית הזו יותר מרק יופי ואבזור
אולי היה זה המראה המפתה. אולי העובדה שבאופן מקורי, החליטו סיטרואן ב-C4 לפתח שני מרכבים בעלי מראה שונה לחלוטין, לגרסת שלוש וחמש דלתות. אולי בגלל הצבע השחור והעובדה שכל העולם הביט בה, ואולי מפני שאנחנו אוהבים מכוניות עם מקדם דינמי גבוה. 180 כ"ס במכונית קומפקטית, למרות שלא מדובר בשיא, לבטח שווה בדיקה מעמיקה...
אולי כי היא הזכירה לנו מייד הונדה CRX מנוחה, אלפא ספרינט של שנות ה-80. אולי כי למרות שהיא מזכירה מלפנים את גרסת חמש הדלתות והכיוון החדש של סיטרואן, האחוריים עם יחידות תאורה גבוהות ושמשה מפוצלת נראים כמעט עתידניים. אולי פשוט כי שמחנו לנהוג בסיטרואן קומפקטית שעושה כבוד להיסטוריה עמוסת המקוריות שלה. לבסיס בעקבותיו הפכה החברה לאהובה (או שנואה, תלוי את מי שואלים) בכל עולם הרכב.
מיוחדת
מבחוץ היא נראית מקורית, בתא הנוסעים היא נראית מיוחדת. למרות גווני ריפוד ודיפון כהים (מדי), התחושה נעימה ומהודרת. כזו המשדרת יוקרה ומקוריות, מבלי לגלוש יתר על המידה להתעסקות בשטויות מושכות עין. ובכל אופן, מדובר בסביבת נהג שונה מכל מה שפגשתם עד כה.

מאז שנות ה-50 עסקה סיטרואן בניסיון למצוא פתרונות מקוריים עבור סביבת הנהג, ולשמחתנו, ה-C4 מציגה את הפרשנות העכשווית לכך. שפע (מוגזם) של תצוגות דיגיטליות. החל במד סל"ד מאחורי ההגה שהופך אדום בקרבת מנתק הצתה, תצוגת מערכת שמע/מחשב מבלבלת, צג בקרת אקלים מפוצלת. וכמובן צג מרכזי-עילי נוסף למידע כמו מהירות, למשל. לשמחתנו יש מתג, המאפשר בנגיעה קלה להחשיך את כל הצגים למעט מד מהירות. ואם כבר, מה תגידו על גלגל הגה שמרכזו אינו מסתובב, ומאפשר לכן מיקום שפע מתגים - שמע, מחשב, שיוט, מגביל מהירות, מיזוג ותאורת פנים.
חבל דווקא שלפרטים שגרתיים יותר, כמו מתג נעילה או בקרת יציבות, הקדישו פחות תשומת לב. פחות אפילו מפנסי קסנון שסובבים בכיוון הפניה (כמו ב-DS ההיסטורית), מראה מתכהה אוטומטית, אפשרות ייחודית לבישום הרכב(!) לפי מידה, שפע תאי אחסון. מושבי הספורט עם שילוב נאה של בד ואלקנטרה, נראים טוב ונוחים למדי.
מכונית ההדגמה צוידה בגג זכוכית גדול ונאה, אך המנגנון הידני-קופצני של החיפוי לא נראה עמיד במיוחד. ואם כבר, אותה בעיית עמידות עשויה לפגוע גם במקומות נוספים לאורך זמן. כך למשל לא היינו מתערבים על שנות חיים ארוכות למתקן הפרדת האחסנה הפלסטי בתא המטען. ואם כבר, חלק לא אהבו את הראות המוגבלת לאחור, לאחרים זה פחות הפריע. כולם, ללא יוצא מהכלל, שאלו עצמם כמה זמן תצליח ה-C4 לשמור על עצמה ללא בעיות הרכבה.
בתנועה
מדובר בהופעת בכורה למנוע ה-2.0 ליטר 180 כ"ס, במדי סיטרואן, אותה יחידה שפגשנו זה מכבר ב-206RC ושפותחה במשותף עם לוטוס. הוא גם משודך לאותה תיבה ידנית מוכרת, אפילו עם בורר דומה. לשמחתנו, יחסי ההעברה נותרו בגבול הסביר (ז"א, לא ארוכים מדי...), והתוצאה בהתאם.

אכן, ה-VTS אינה מותירה אספלט חרוך אחריה, אבל היא בכל אופן מהירה דיה כדי להחשב ספורטיבית, גם בעידן ה-200 כ"ס-פלוס עבור קומפקטיות כיום. ועם 223 קמ"ש מרביים או 8.3 שניות (אופטימיות-משהו) מ-0 ל-100 קמ"ש, היא גם מוכיחה זאת על הנייר.
והיא עושה את זה תוך כדי קולות ברורים, עם צליל מאד "נכון" מהמפלט הנאה. וכדאי לשמוע אותו, כי רק אז אתם יודעים שהמנוע הזה מסתובב באזורים הנדרשים. סל"ד נמוך? אפשר, אבל לא ממש מומלץ. 4,750 סל"ד מסמנים את שיא המומנט, אבל רק מעבר לכך מרגישים גם בכוח האמיתי, עד שיא הספק ב-7,000 סל"ד. גבוה מהצפוי, ולא ממש טבעי ברגע הראשון.
לשמחתנו, ה-VTS מצוידת גם בבורר הילוכים נוח ונעים לתפעול, מכיוון שנהיגה חזקה, או לפחות נמרצת, הופכת אותו לאביזר חובה. הפתעה גדולה לטובה נרשמה גם בתחנת הדלק, עם 8.4 ק"מ לליטר כמעט לא הגיוניים בהתחשב בקצב, בשימוש ובמנוע.
יש חיים
ה-C4 מבוססת על המתכון המוכר של ה-307, זה לא חדש, ומבהיר כי יש לנו עסק עם פלטפורמה שמתוכננת ליכולת דינמית טובה, אך לא קיצונית מדי. הוסיפו לכך הגה עם סיוע חשמלי, ותקבלו נוסחה לא-ממש מבטיחה, שבזמן ההשקה גרמה לנו אכזבה קלה. אלא שאותו הגה הרגיש נעים יחסית, טוב ממה שזכרנו ואפילו טוב למדי תחת מאמץ.

כיול מתלים נוקשה יחסית וגומי נדיב (225-50-17), יחד עם היכולת המוכרת של הצרפתים להשתמש בגיאומטריית היגוי ומתלים טובה, מעניקים ל-VTS תגובות טובות, צפויות ומהירות למדי בעת הצורך. יש תת היגוי, אך הוא אינו מוגזם. יש העברת משקל שעשויה במצבים קיצוניים להחליק גם אחוריים, אבל רק אם ממש תרצו. האחיזה של צמיגי האקזלטו של מישלן, בעיקר על אספלט רטוב, מרשימה למדי. הבלמים דורשים מעט זמן הסתגלות, לצורך מינון עקב פעולה מיידית, אך עשו רושם מצוין לכל אורך המבחן.
יש אופי
יש ב-VTS של סיטרואן שילוב שאהבנו. עידון ויכולת, הידור ומקוריות, אבזור ועיצוב מוקפדים. היא אמנם אינה סופר-ספורטיבית חזקה ומפתה למהירות, אך זה אולי גם כוחה וקסמה. היא בהחלט עשויה להתאים לכם, בוגרי דור GTI שהתמסדו בינתיים. לפחות אם אינכם חוששים מעודף-גאדג'טים ומשמעותם לגבי אמינות.
מחיר? היבואן מתכנן על סביבות ה-180,000 שקל. לא ממש יקר בהתחשב באבזור השופע, אבל בפירוש לא זול מספיק כדי להתמודד עם קומפקטיות-מאובזרות-מאד אחרות. עובדה שתהפוך את ה-C4 בגרסת VTS למועדפת על רוכשים מעטים בלבד. מגיע לה יותר.
