שתף קטע נבחר

רכבת ישראל - מבט מהרציף
יותר ויותר ישראלים נוסעים ברכבות, ומתברר שבסך-הכול הן די מדייקות, אבל תחנות הרכבת עצמן לא תמיד מצטיינות בתנאים ובשירות; בדקנו בסיוע מכון מידע שיווקי 20 תחנות ברחבי הארץ, נסענו ב-10 רכבות בקווים שונים, וגם השווינו מחירים במזנונים; התוצאות לפניכם

הנסיעה ברכבת צוברת בשנים האחרונות פופולריות. אין עוד אמצעי תחבורה שהביקוש לו מזנק ברמה כזו. על-פי נתוני רכבת ישראל, כ-23 מיליון נסיעות נרשמו בשנה האחרונה - גידול של 15% לעומת השנה הקודמת. לכן חבל שרכבת ישראל לא משקיעה יותר בתחנות שלה, המתגלות - על-פי בדיקה שערכנו בסיוע חברת מידע שיווקי סי.איי בהנהלת נועם רז - כנקודת התורפה שלה. לצד תחנות מודרניות, משוכללות וידידותיות גם לנכים, הוגדרו שבע תחנות מבין ה-20 שנבדקו כטעונות שיפור.

 

סוקרי מידע שיווקי סי.איי, בפיקוחה של סילבי להב, ביקרו בתחנות ובדקו אותן. הם שאלו שאלות לקבלת מידע, בדקו את הנגישות בתחנות, כולל נגישות לנכים, ואת המחירים בחנייה ובמזנונים. במחירים גילו פערים משמעותיים:

 

פחית קולה נמכרה ב-8-6 שקלים, בקבוק מים מינרליים קטן - 6.5-4 שקלים, כריך - 16-7 שקלים, וקרואסון שוקולד - 10-8 שקלים. הסוקרים נכנסו גם לשירותים ובדקו את הניקיון, וכמובן את הניקיון בתחנה כולה. הם התרשמו מרמת המידע שנמסר, ובדקו את רמת הדיוק של הרכבות. רוב הרכבות, ראו זה פלא, יוצאות בזמן. האיחורים היו זניחים.

 

להלן דירוג התחנות:

 

טוב מאוד

 

  • לוד דרום:

 

יש תחבורה ציבורית נוחה לתחנה, וחניון בתשלום של 10 שקלים ליום. קיים בית-קפה פרטי של עלית קופי, מסודר ומאורגן, נעים לקנייה ולישיבה. השירותים נקיים ומאובזרים, עם גישה לנכים. בכניסה וברציפים יש אבטחה. התחנה מקורה ונקייה, עם פינות ישיבה ומעלית גישה לנכים למעבר בין הרציפים. השירות טוב מאוד ואדיב. יש גם דפי לוח זמנים ומכונה לרכישת כרטיסים. כרוז מודיע על מועדי הגעת הרכבות. השילוט ברציפים ברור, ורק חבל שאין שילוט אלקטרוני

שמפרט את לוחות הזמנים של הרכבות.

 

  • רחובות:

 

התחבורה הציבורית לתחנה נוחה. יש חניון ללא תשלום, אם כי אין בדיקה בטחונית בכניסה אליו. התחנה חדישה, נעימה ונוחה להתמצאות. יש בית-קפה, ואבטחה בכניסה וברציפים. התחנה מקורה, נקייה, עם פינות ישיבה ומעלית גישה לנכים למעבר בין הרציפים. השילוט ברור ובולט, השירות מצוין. יש במקום גם דפים של לוחות זמנים. כרוז מודיע על מועדי הגעת הרכבות. השירותים נקיים ומאובזרים ויש בהם גישה לנכים. נקודות החולשה - אין מכונות לקניית שתייה/חטיפים, אין לוח זמנים אלקטרוני, ואין מכונה לרכישת כרטיסים.

 

  • תחנת ראשונים בראשון-לציון:

 

תחנה חדישה ונעימה. יש תחבורה ציבורית נוחה וחניון ללא תשלום. לנכים יש גישה לרציפים בעזרת מעלית. קיימת אבטחה בכניסה ובתוך התחנה. הרציף מקורה בחלקו, נקי, ויש בו מספיק מקומות ישיבה. השילוט ברור ובולט, ושירותי כריזה מודיעים על הגעת רכבות. הקופאי בלט בשירותו האדיב. ליד הקופה יש לוח יציאות והגעות ומכונה לרכישת כרטיסים. השירותים נקיים ומאובזרים, כולל גישה לנכים. החולשות - אין מזנונים ואין בית-קפה, רק מכונה לממכר שתייה/חטיפים.

 

  • נתב"ג, רציף 2:

 

תחנה אולטרה-מודרנית, מיוחדת ונעימה לביקור ולנסיעה. יש אבטחה, הרציף מקורה בחלקו, נקי, ויש בו די מקומות ישיבה. יש גישה לרציפים באמצעות מעלית. השילוט ברור ובולט, ושירותי כריזה מודיעים על הגעת רכבות. הנציג בעמדת המודיעין היה אדיב מאוד. יש לוחות מידע שמחולקים לנוסעים, לוח שעות ליציאת/הגעת רכבות וכן מכונה לרכישת כרטיסים. השירותים נקיים ומאובזרים. החולשות - החניון יחסית יקר: 13 שקלים לשעה ראשונה ו-5 שקלים לכל שעה נוספת.

 

טוב

 

  • הרצליה:

 

תחנה חדישה ונקייה. יש תחבורה ציבורית נוחה. יש שילוט ברור ומאורגן וגישה טובה לנכים ולעגלות. התחנה מקורה ברובה. יש בית-קפה ומכונה לממכר חטיפים וסיגריות. החניון הסמוך ללא תשלום, אבל הוא קטן. חולשות נוספות - אין לוח זמנים אלקטרוני, והעובדת בעמדת המודיעין לא היתה אדיבה במיוחד.

 

  • נהריה:

 

יש תחבורה ציבורית נוחה. במקום יש קיוסק נקי ומרווח, שמוכר אפילו פיתות ולבנה לבנונית. השירותים נקיים ומאובזרים ויש בהם גישה נוחה לנכים. התחנה משולטת, מוארת ונקייה. הרציפים מקורים. יש אבטחה בכניסה וברציפים, ויש מכונה לרכישת כרטיסים. החולשות - החנייה בחניון ציבורי )תשלום באמצעות כרטיס חנייה עירוני( שאין בו מספיק חנייה.

 

  • קרית-מוצקין:

 

יש תחבורה ציבורית נוחה וחנייה סמוכה חינם. השירותים נקיים ומאובזרים. ניכר שהתחנה ערוכה לנכים, כולל פסי מישוש. ההתמצאות קלה. יש שילוט בכל מקום. העובדים אדיבים. נקודת תורפה - המודיעין לא היה מאויש, ולא נמצאו דפי מידע עם שעות יציאה של רכבות.

 

  • קרית-גת:

 

תחנה חדישה ומודרנית, נעימה לשימוש ונקייה. יש תחבורה ציבורית נוחה וחניון ללא תשלום, עמדת קפה לקחת ולשתות במקום של עלית קופי. השירותים נקיים ומאובזרים. בקופה היה עובד אדיב, שמסר את כל המידע הנדרש. יש מכונה אלקטרונית לרכישת כרטיסים. חולשה - בכניסה לשירותים יש מדרגה המהווה מכשול לנכים. בנוסף, תמורת דפי המידע יש לשלם 1.5 שקל.

 

  • הוד-השרון-כפר סבא:

 

יש חנייה סמוכה חינם, בית-קפה קטן ומסודר, גישה לרציף לנכים, ועובדים אדיבים. אנשי הצוות בחדר ההנהלה מסייעים למי שנזקק להכוונה. השירות אדיב וענייני. השירותים נקיים ומאובזרים ויש גישה לנכים. חולשות - לא נשמעו הודעות כריזה ולא נראה לוח אלקטרוני. אין עמדה מאוישת, והקופה סגורה.

 

  • אשדוד:

 

יש גישה נוחה בתחבורה ציבורית וחניון ללא תשלום. במקום יש בית-קפה נקי מאוד וכן מספר מכונות לשתייה חמה, קרה, צ'יפס וסיגריות. קל מאוד להתמצא בתחנה. השירותים נקיים ומאובזרים מאוד. יש גישה נוחה לנכים. חסרונות - אין עמדה מסודרת למסירת מידע, אם כי עובד שעמד ליד מכונות הכרטיסים הדריך את הבאים ואף הודיע מתי יוצאת הרכבת.

 

בינוני

 

  • באר-שבע:

 

יש תחבורה ציבורית נוחה. במקום יש בית-קפה וכן מכונות לממכר חטיפים/שתייה. הקופאי היה אדיב מאוד, ומסר את כל המידע בסבלנות רבה. יש דפי מידע, לוח שעות, מערכת כריזה ומכונה לרכישת כרטיסים. השירותים נקיים, מתוחזקים ובעלי גישה לנכים. החסרונות - תחנה עמוסה ביותר ולא נקייה במיוחד. החניון יקר יחסית - 10 שקלים לשעה.

 

  • בני-ברק:

 

יש תחבורה ציבורית כולל אוטובוסים ומוניות. החנייה ללא תשלום. השירותים נקיים למדי, ויש גישה לנכים. התחנה מקורה, נקייה מאוד, עם די מקומות ישיבה, ושביל גישה עם פסי מישוש לנכים ומעלית. יש דפי מידע לגבי לוחות זמנים ושעות יציאת הרכבות. הקופה היתה סגורה אך איש הביטחון תפקד כאיש מודיעין וסייע לנוסעים מיוזמתו. החסרונות - אין בית-קפה, רק מכונה למשקאות. אין שירותי כריזה. עמדת הקופה פתוחה באופן מוגבל: בימים ראשון עד חמישי בין שלוש אחר-הצהריים לשמונה בערב.

 

  • לב המפרץ:

 

התחנה נוחה להתמצאות וקל להגיע אליה בתחבורה ציבורית או ברכב פרטי. החנייה ללא תשלום. השירותים נקיים ומאובזרים כראוי. יש מתקן חשמלי לעלייה לרכבת עבור נכים וכן מעלית. החולשות - התחנה צמודה לקניון לב המפרץ ואין לה שירותים משלה. בנוסף, כדי להיכנס בכיסא גלגלים יש צורך לפנות למשרד הצמוד כדי שמישהו יפתח את

הדלת. עמדת מכירת הכרטיסים היתה סגורה.

 

טעון שיפור

 

  • אוניברסיטת תל-אביב:

 

תחנה נקייה וחדישה, ויש חנייה צמודה בתשלום של 20 שקלים ליום. במקום יש בית-קפה נקי ומסודר ואפילו חנות תכשיטים. השירותים נקיים ומאובזרים, כולל גישה לנכים. השילוט ברור. החולשות - הסוקרת לא נבדקה בעת כניסתה לתחנה ולא הבחינה במאבטחים במקום. יש פחות מדי מקומות ישיבה. הגישה לנכים בכניסה לתחנה לוקה בחסר בגלל קיומן של מדרגות נמוכות. אין לוח זמנים. העובד בקופה היה בלתי אדיב.

 

  • חוף הכרמל:

 

תחנה חדשה יחסית. יש תחבורה ציבורית נוחה וחניון סמוך ללא תשלום. יש אבטחה, קיוסק וספסלי ישיבה. קיימת מכונה לממכר צ'יפס ושתייה חמה. הרציף מקורה בחלקו, נקי מאוד, ויש בו די מקומות ישיבה. לנכים יש מתקן חשמלי לעלייה לרכבת ומעליות. ההתמצאות נוחה וקלה. הקופאי היה אדיב ומסר את כל המידע הנדרש. יש לוחות מידע שמחולקים לנוסעים, וליד עמדת המודיעין יש גם לוח שעות ליציאת/הגעת רכבות וכן מכונה לרכישת כרטיסים. החולשות - למרות

שבכניסה הראשית יש מתקן לבדיקה בטחונית, הוא לא היה מחובר לחשמל, והבדיקה היתה ידנית. השירותים נקיים למדי ומותאמים לנכים, אבל באחד התאים בשירותי הגברים היתה אסלה מלאה מים שנראתה סתומה. בתחנה היה קר באופן קיצוני.

 

  • בת גלים:

 

יש תחבורה ציבורית נוחה. החנייה בחניון סמוך ב-15 שקלים לכל היום. הנציג בעמדת המודיעין היה אדיב מאוד. יש לוחות מידע שמחולקים לנוסעים, וליד העמדה יש לוח שעות ליציאת/הגעת רכבות וכן מכונה לרכישת כרטיסים. בכניסה הראשית וברציף מספר 2 ממוקמים שני מזנונים. לצד עגלת קפה/כריכים היו גם מקררי גלידות ושתייה. החולשות - במזנונים לא היה מחירון, וכמו כן הישיבה עם האוכל או השתייה נעשית בספסלי התחנה. אין גישה לנכים בשירותים. הקופות בכניסה הראשית היו סגורות. המדרגות הנעות לרציף 2 לא פעלו ולא נראתה מעלית. מערכת הכריזה לא עבדה. התחנה והרציפים נראים ישנים.

 

  • סגולה, פתח-תקוה:

 

יש חניון חינם לרכבים פרטיים, בית-קפה קטן ובו בעיקר שתייה חמה וקרה, ארטיקים ומאפים. יש שירותי נכים. יש שביל גישה ופסי מישוש לנכים. התחנה מקורה. הניקיון בתחנה סביר, למעט קצת בדלי סיגריות ופיסות נייר. יש לוח שעות ומכונה לרכישת כרטיסים. החסרונות - אין גישה בתחבורה ציבורית, למעט קו אוטובוס שעוצר במרחק כ-10 דקות הליכה מהתחנה. רוב התאים בשירותים לא היו נקיים במיוחד, חסר נייר טואלט, ובאחד התאים היה חסר מושב אסלה. עמדת המודיעין היתה סגורה ואיש הביטחון היה זה שהשיב לשאלות. לא נשמעו שירותי כריזה.

 

  • תחנת השלום, תל-אביב:

 

יש תחבורה ציבורית רבה ונוחה. יש שתי עמדות קפה לקחת, בהן מוכרים גם משקאות קרים וכריכים. השירותים מצוידים ונקיים, ויש גישה לנכים. גם לרציף יש שביל גישה לנכים ומעלית, אם כי היו מפוזרים עליו בדלי סיגריות ושאריות מזון. החסרונות - חניון עזריאלי הסמוך יקר. המחיר ליום שלם - 60 שקלים. על-פי שעות - 10 שקלים לשעתיים ראשונות, תוספת של 6 שקלים לשעה בשעות השלישית עד החמישית, ועד תוספת של 2 שקלים לשעה התשיעית. ברציפים לא נראה שילוט שמפרט את מועד הגעת הרכבת הבאה.

 

הקופאית לועסת המסטיק ידעה לציין את זמני יציאת הרכבת, אך לא ידעה מה משך הנסיעה וטענה: כאן זה רק קופה, למרות שעל-פי מנהלי הרכבת, על הקופאים לתפקד כפקידי מודיעין.

 

  • יבנה:

 

אפשר להגיע במונית פרטית או ברכב פרטי. החניון ללא תשלום. הקופאית אדיבה. החסרונות - קו האוטובוס מרוחק יחסית מהתחנה. אין מזנון, והסוקר לא הבחין בשום קיוסק באזור. יש שירותים כימיים במרחק כ-50 מטרים מהתחנה - לא נקיים ומריחים רע. הכניסה לתחנה היא דרך גשר ברזל ישן ודהוי, עם מדרגות. המאבטח עומד על הגשר, ללא גגון מעליו. אין גישה לנכים בכיסא גלגלים. הכל נראה זמני ומיושן מאוד. הנוסעים לא מקבלים שום תנאים בסיסיים, אפילו לא הודעות על זמני הגעת רכבות, מדווח הסוקר. זה היה גם המקום היחיד שבו נצפה איחור משמעותי: רכבת שהיתה אמורה להגיע ב-14:40 הגיעה ב-14:51. אין מכונות לרכישת כרטיסים.

 

  • חוצות המפרץ, חיפה:

 

יש חניון צמוד ללא תשלום, מזנון נקי ושירותים נקיים עם גישה לנכים. המאבטח בכניסה היה אדיב מאוד, אך עזב את עמדתו כדי ללכת לבדוק את הרציפים ואת רחבת הכניסה הסמוכה לחנייה, מבלי שמישהו החליף אותו. יש מתקן חשמלי לעלייה לרכבת עבור נכים וכן מעליות. יש דפי מידע לגבי לוחות זמנים ומכונה לרכישת כרטיסים. חסרונות - התחבורה הציבורית הקרובה ביותר היא במרחק כ-200 מטרים, בצומת וולקן. בכל התחנה יש ריח חריף מאוד של טיגון מהמזנון, והממתינים נשמעו מתלוננים על כך. השולחנות והכיסאות במזנון צפופים מאוד. עמדת המודיעין לא מאוישת. לא נשמעה מערכת כריזה.

 

בתוך הרכבת

 

הסוקרים נסעו בעשר רכבות בקווים שונים ובחנו אותן מקרוב. בסך הכל המצב היה תקין, אך גם כאן בלט פער בין הרכבות השונות. בין המרשימות היתה רכבת קומתיים חדישה, מרווחת ונקייה שנסעה בקו נהריה-קרית-מוצקין. האכזבה הגדולה היתה הרכבת שנסעה לנתב"ג - נקייה מאוד אבל ישנה מאוד. הרכבת שצריכה לקחת אותנו לפנינה של התעבורה – נתב"ג על שרווליו החדישים, מסועיו והמדרגות הנעות שלו - היא גרוטאה, אמר בצער נועם רז ממידע שיווקי.

 

הרכבות שמרו על לוח זמנים סביר, למעט מקרה אחד של רכבת בתחנת יבנה שאיחרה ב-11 דקות. ארבע מבין הרכבות איחרו בשתי דקות: תל-אביב-נתבג ב-17 בפברואר ב-16:30, השלום ב-17 בפברואר ב-12:00, יבנה-אשדוד באותו יום ב-14:30, וחוצות-המפרץ-לב-המפרץ ב-15 בפברואר ב-13:30.

 

בשלוש רכבות היו שירותים לא נקיים - יבנה-אשדוד, קרית-גת-באר-שבע וחוצות-המפרץ-לב-המפרץ.

 

בשתי רכבות, לוד-רחובות והרצליה-אוניברסיטת תל-אביב, היו בעיות בגישה לנכים, ובאחת, מחוף הכרמל לבת-גלים, הבחין הסוקר באשה מבוגרת שכמעט נפלה כשנתקלה במסגרת מתכת שהיתה מונחת על הרצפה בכניסה לקרון.

 

רק ברכבת אחת הבחינו הסוקרים בעמדה ניידת של מזנון שעברה בין הקרונות. המחירים: קולה - 7.50 שקלים, מים - 7 שקלים, כריך - 12-10 שקלים, ובייגל - 8 שקלים.

 

תגובת דובר הרכבת

 

בני נאור, דובר רכבת ישראל, מסר בתגובה: כל אחת מטענות הסוקרים תיבדק לגופה ותטופל בהתאם. רכבת ישראל עושה את כל המאמצים על מנת להעניק את השירות הטוב ביותר. מסקרי ברומטר, שנערכים אחת לתקופה על-ידי רכבת ישראל, עולה כי הציבור הראה שביעות רצון גבוהה ביותר מרמת השירות. רכבת ישראל פועלת בכל הדרכים להקל על

נגישות הנכים - הוספת מעליות, מדרגות וכל אמצעי שיכול לשרת ציבור זה. כמו כן עובדי הרכבת מונחים לסייע בכל דרך אפשרית לציבור הנכים בפרט ולציבור הנוסעים בכלל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גבי מנשה
הרכבת בצד נתיבי איילון
צילום: גבי מנשה
הרכבת לנתב"ג. ציון טוב מאוד
מומלצים