כמה-כמה באינטרנט?
מערכת חדשה למדידת רייטינג צפויה לעשות סדר בבלוף הנתונים ברשת הישראלית
מהם האתרים המובילים בארץ? למרות שהתשובה לשאלה מהותית עבור ציבור הגולשים, ובעיקר עבור המפרסמים והפרסומאים, עדיין אין מדד אמין, שיספק תמונת מצב מדויקת של שוק האינטרנט בישראל.
"הרייטינג של אתרי אינטרנט בארץ נמדד בעיקר בהודעות לעיתונות", אומר גדי שמשון, לשעבר עורך האתרים וואלה ונענע. "לאחר שמנהל אתר אינטרנט קורא בגלובס כמה רייטינג יש למתחרה, הוא מכפיל את נתוני האתר שלו במספר הימים שנותרו עד הבחירות ומעביר למשרד יחסי הציבור, שמלטש את הנתונים ומעביר לעיתונאים, ואלו מפרסמים".
הקריטריונים, אכן, בעייתיים. מדובר בנתונים שמתקבלים על פי סקרים טלפוניים, ספירת דפים נצפים וספירת משתמשים יחודיים באתר. דפים נצפים הם מספר הדפים באתר בהם צפו כלל הגולשים באתר במשך תקופה מסוימת. הנתון של משתמשים יחודיים באתר מתייחס למספר הגולשים השונים המבקרים באתר בפרק זמן מסוים.
קריטריונים בעייתים
המדד הבעייתי יותר, מספר דפים נצפים, ניתן ל"ניפוח" בשיטות שונות. למשל, אתרים שונים מפעילים רענון אוטומטי של הדף בו הגולש צופה כל מספר דקות נתון. הרענון מביא לגידול מלאכותי של מספר הדפים הנצפים. "בשיטה שבה הנתונים מפורסמים כיום, קיים חשש לשרלטנות", אומר אורן זילברשץ, סמנכ"ל שיווק ומכירות באינטרנט זהב. "יש דרכים רבות 'ליצור' דפים נצפים", אומר דורון ליבשטיין, מנכ"ל MSN ישראל, "אני שומע כל יום על דרכים יצירתיות חדשות, ומתייחס בחיוך ובפרגון לכל נתון שמפורסם. אך חשוב לזכור שהגודל לא בהכרח קובע. אם אתר מסוים סופר 20 מיליון דפים נצפים, אבל מוכר רק שני מיליון דפים נצפים בפרסומות, הנתון הזה מציב אותו באור רע. נוסף על כך, אין להשוות בין דפים נצפים של צ'ט לדפים נצפים של חדשות. השאלה החשובה היא לא מה כמות הדפים הנצפים, אלא איך לתרגם דפים נצפים לכסף. אני מעדיף להתיחס למספר המשתמשים היחודיים שנמדדים על פי קוקיז".
אבל גם הקריטריון של משתמשים ייחודיים עם קוקיז (cookies), קובץ ששותל האתר במחשב האישי של המשתמש, בעייתי. גם הקוקיז לא מספק אינפורמציה מדוייקת על כל גולש.
הגדולים של ישראל
שלושה גופים שמספקים נתונים מהימנים, לפחות לכאורה, הם וואלה, חברה ציבורית שחייבת בדיווחי אמת, !Yahoo, שעל הנתונים שלה מתבצעת בקרה של חברת ארנסט אנד יאנג ו-MSN, שעל נתוני האתר העולמי שלה חותמת פרייס-ווטרהאוס-קופרס. שתי המפקחות הן חלק מה-"Big Five", חמש חברות ראיית החשבון הגדולות בעולם. ב-MSN ישראל מנהלים מגעים לחתימה נפרדת של חברה נוספת מה-"Big Five" על נתוני האתר הישראלי.
פיני שטרנשוס, מנהל השיווק של וואלה, מדווח על 37.5 מיליון דפים נצפים ו-600,000 משתמשים ייחודיים בחודש זה. MSN ישראל דיווחה על 35 מיליון דפים נצפים, ו-570 אלף משתמשים ייחודיים בחודש החולף. תמיר אשל, נציג יאהו! במזרח התיכון, מוסר על 50 מיליון דפים שנצפו ביאהו! על ידי גולשים ישראלים, ו-455,000 משתמשים ישראלים ייחודיים באוקטובר.
מאחר ויאהו! מודדת גלישה על פי משתמשים שנרשמו לשירות, מדידה זו מספקת נתון מדויק למדי על תנועת גולשים, ובכלל זה מעקב אחר משתמשים שנכנסים ממחשבים שונים ומשתמשים שנכנסים לאתר ממחשב משותף. אשל מעריך שהנתון מוטה כלפי מטה, שכן אינו כולל את משתמשי תוכנת המסרים המידיים של יאהו! וגולשים שמקבלים דואר ממנויי דואר הרשת של יאהו!.
עם זאת, גם כאשר הנתונים מהימנים, לא קיים מדד אובייקטיבי להשוואה בין נתונים של אתרים שונים: אתרי אינטרנט שונים מפעילים תוכנות מדידה שונות, שמשתמשות בשיטות שאינן זהות לצורך מדידת התנועה באתר.
ומה באשר לשאר האתרים הגדולים? ב-IOL נמדדו בחודש האחרון 35 מיליון דפים נצפים, ו-585,000 משתמשים ייחודיים. "אני חייב להודות שהנתון האחרון אינו מהימן בעיני", מתוודה עופר לוי, מנכ"ל IOL.
נענע דיווחה על 46 מיליון דפים נצפים בחודש החולף, נתון שהתקבל בספקנות רבה בשוק האינטרנט הישראלי. "הרייטינג הריאלי של נענע הוא כ-18-22 מיליון דפים נצפים בחודש", אומר גורם המעורה היטב בשוק האינטרנט בארץ.
שלושה האתרים הגדולים בישראל על פי משתמשים ייחודיים ודפים נצפים (הנתונים כאמור נמסרו על ידי הגופים עצמם):
1. וואלה, 600,000 משתמשים ייחודיים, 37.5 מיליון דפים נצפים.
2. MSN - כ- 570,000 משתמשים ייחודיים, 35 מיליון דפים נצפים.
3. יאהו - 455,000 משתמשים ייחודיים, 50 מיליון דפים נצפים.
מערכת המדידה החדשה - בקרוב אצלנו
בגלל מורכבות האינטרנט וכמויות המידע העצומות הופעלו במדינות שונות באירופה ובארצות הברית שיטות מדידה מדויקות שעושות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת. שתי חברות מחקר האינטרנט המובילות, ג'ופיטר מדיה מטריקס ו-AC Nielsen, מודדות תעבורה באתרים השונים באמצעות תוכנה המותקנת במחשבים האישיים של עשרות אלפי אנשים, בבתי אב ובתי עסק ברחבי העולם.
התוכנה מותקנת על מערכת ההפעלה ומודדת את פעילות הגולשים בזמן אמת ברקע הפעילות – קליק אחרי קליק ודף אחרי דף. מדידה כזאת יכולה לגלות כמה משתמשים נחשפים בפועל לקמפיין פרסומי מסוים, והמידע על הגולשים שנחשפו לפרסומות מקושר לאפיון הדמוגרפי של אותם משתמשים – על פי גיל, הכנסה, חינוך, עיסוק, מוצא אתני ונתונים איכותיים נוספים, שאינם זמינים כיום על פי שיטות המדידה הנהוגות בארץ.
בישראל, ועדת השיווק באינטרנט, שבה חברים פרסומאים, מפרסמים, ספקי גישה לאינטרנט ונציגי האתרים המובילים בארץ, תחל בחודש הבא לבחון הצעות לבחירת מערכת למדידה מהימנה ואחידה (RFI) של הגלישה באינטרנט בישראל. זו תספק נתונים מדויקים על אתרי האינטרנט בארץ, כמו זמן גלישה ממוצע בדפי אינטרנט, מספר הדפים בהם צופה גולש בודד, מספר לקוחות המסחר האלקטרוני בקרב הגולשים ומספר הלקוחות החוזרים. המפרסמים והפרסומאים יוכלו להתמקד בלקוחות משלמים ולהחזיר אותם לאתר. הצפי לתחילת פעילות המערכת, לאחר תקופת הרצה, הוא הרבעון השני של 2001.
"מערכת המדידה החדשה תצעיד את האינטרנט בישראל צעד אחד קדימה", אומר אורן זילברשץ, יו"ר הוועדה וסמנכ"ל שיווק ומכירות באינטרנט זהב. "היא תביא להתמקצעות בשוק המקומי ותעודד גורמים מסחריים לפרסם באינטרנט".
איזו חברה עשויה לזכות בהפעלת מערכת המדידה? זילברשץ מונה כמה קריטריונים, בהם ניסיון החברה בתחום המחקר, עלות המערכת ובעיקר מי יצטרך לשלם עבורה. שלא במקרה, בעוד כשבוע יגיע לארץ ויליאם (ביל) פאלבר, מנכ"ל חברת ACNielsen eRatings.com, שמפעילה את שירות Nielsen NetRatings ברחבי העולם, כדי לקדם את הפעלת המערכת בארץ.
"אין מקום ליותר מגוף מדידה אחד בארץ. נילסן נחושים לפעול בארץ והם רוצים לקבוע עובדות בשטח. כאחד משני גופי המדידה הגדולים בעולם, יש להם סיכוי מצוין לעשות זאת", אומר מקור בכיר באינטרנט הישראלי. גורמים שונים העריכו אתמול כי מערכת המדידה של AC NIELSEN, שתפעיל פאנל של 3,000 משתתפים, עשויה לפעול תוך חודשיים. "לא הייתי בונה על זכייה ודאית במקומם", אומר זילברשץ. "קיבלנו כשלוש הצעות נוספות מחברות זרות, וכל הצעה תבחן על פי הקריטריונים שנקבעו".
כל השחקנים המובילים בשוק הישראלי בטוחים שהמערכת החדשה תעבוד לטובתם. "המערכת תשרטט מחדש את מפת האינטרנט בישראל ותזרז דחיקה החוצה של גורמים בינוניים וקטנים", אומר פיני שטרנשוס, מנהל השיווק של וואלה. "יכולות הפילוח של מערכת המדידה יחשפו את ההתפלגות התנועה בתוך אתרים. חלק מהפורטלים הישראלים ייחשפו כחזקים בתחום אחד או שניים בלבד וימותגו מחדש בהתאם".
שטרנשוס צופה שבניגוד לאותם אתרים, המערכת תגלה שוואלה הוא אתר בעל תמהיל מאוזן של שירותים ותכנים, ומשוכנע שוואלה תמשיך להוביל את השוק גם בעתיד. אותם דברים בערך, אבל על האתרים שלהם, אומרים לוי, מנכ"ל IOL, אשל, נציג יאהו! במזרח התיכון, וליבשטיין, מנכ"ל MSN ישראל. ליבשטיין סבור שלא רק לגופים הגדולים יש מקום בשוק העתידי. "גם אתרי תוכן קטנים עשויים לשרוד, אם הקהל שלו איכותי מבחינת המפרסמים".
שוק האינטרנט בישראל – העתיד
שוק האינטרנט בארץ מתחיל להראות סימנים ראשונים של הבשלה. הגורמים המובילים סבורים שטלטלת המיזוגים, הקיצוצים ושיתופי הפעולה בשוק האינטרנט הישראלי צפויים להמשך בחודשים הקרובים. ליבשטיין חוזה המשך מעבר למודלים של הכנסות ומאמץ גובר למעבר אל רווחיות. הוא צופה כי מערכת מוסכמת של מדידת רייטינג, במקביל לתהליכי ייעול וצמצום בקרב הגופים הגדולים, מובילים להתבגרות של שוק האינטרנט הישראלי. הגופים הפעילים בענף, כך הוא מעריך, יתמקדו באחד התחומים בו הם חזקים - טכנולוגיה, שירותים או תכנים. על פי התמקדות זו ייווצרו שיתופי הפעולה והמיזוגים בין הגופים השונים, כאשר כל גוף יבקש לחבור עם גוף שיש לו יתרון בתחום אחר.
לוי חוזה תהליך שבו גופים השייכים לאותם בעלים ירכזו את הפעילות התכנית שלהם לנוכח ההוצאות העצומות וההכנסות הזעומות. הוא נמנע מלמנות את שלושת האתרים שלדעתו יובילו את השוק העתידי, אך הוא מאמין ש-IOL יהיה אחד מהם, קרוב לוודאי שלא במתכונת הנוכחית אלא בשותפות עם גוף נוסף, שעדיין אינו ידוע.
אשל מציין כי אין כל כוונה לסגור את הסניף המקומי של יאהו!, למרות שיאהו! נסוגה מכוונתה לפתוח אתר מקומי. הוא מצביע על הפופולריות העצומה של האתר העולמי כעל אחד הגורמים שגרמו ליאהו! לסגת מכוונתה המקורית. "כל מיזם מקומי שנשיק רק יפגע בשם המותג של יאהו!, שפופולרית מאוד אצל ישראלים", הוא אומר.
נתוני שלושת הגדולים (גודל על פי בעלות כוללת):
1. רשת MSN-אינטרנט זהב (כולל מספר הגולשים הישראלים ב-hotmail.com ו-MSN.COM) מעל למיליון משתמשים ייחודיים, 105 מיליון דפים נצפים (*הנתונים מהאתרים העולמיים של MSN מבוססים על הערכה בלבד).
2. רשת וואלה-בזק בינלאומי – 600,000 משתמשים ייחודיים, 37.5 מיליון דפים נצפים.
3. רשת יאהו – (כולל משמשים ישראלים בגיאוסטיז ודואר הרשת של יאהו!) 455,000 משתמשים ייחודיים, 50 מיליון דפים נצפים.
* ynet אינו מוסר נתונים בדבר גלישה באתר.