שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    "הרבה יותר קל לעבוד עם סופרים ותיקים"
    "כותבים מתחילים מגיבים בהתחלה ב'מה פתאום', 'מה אתה מבין', 'אני כתבתי, מה אתה מתערב לי'. לוקח זמן עד שהם מאמינים שאתה בסך הכל רוצה בטובתם". "חדר עבודה" עם חיים פסח
    • חיים פסח, עורך, נשוי + 1, נולד וגר בתל-אביב.

     

    "אני עובד בסלון,על שולחן עתיק מעץ, שגילו יותר מ-150 שנה. עם הכותבים, שאת ספריהם אני עורך, אני נפגש בבית-קפה, כל פעם באותו מקום, כדי שתהיה לנו תחושה של קביעות.

     

    "התחלתי לעבוד כעורך ספרים די במקרה. בשנות השמונים כתבתי בעיקר ביקורות, ויום אחד הזמינו אותי מהוצאת עם עובד למלא מקום, ומאז זה התגלגל.

    בהתחלה עבדתי כעורך סדרת השירה, ובמקביל ערכתי את כתב העת 'מאזניים' עם אשר רייך, במשך שבע שנים. אחר כך עברתי להוצאת זמורה-ביתן, כעורך ראשי בסדרה שבה הופיעו ספריהם של אתגר קרת, אורלי קסטל-בלום וגיל הראבן, וגם של הרבה ספרי תרגום. כיוון שבהוצאה לא הרשו לי לחתום על התרגומים, יצא לי שם של עורך מקור בלבד. בשנות ה-90 עברתי להוצאת כתר, שם הייתי עורך ספרות יפה, ומשם להוצאת בבל.עזבתי את בבל לפני כשנתיים, ומאז אני עצמאי. בהתחלה זה היה מפחיד, כי כל השנים חייתי ממשכורת, מצד שני ההרגשה נפלאה. אני סוף סוף חופשי לעבוד עם מי שאני רוצה, לקום מתי שאני רוצה. אני קם מאוחר, רוכב על אופניים ומתעמל במשך שעה וחצי, ורק אחר כך עובד על טקסטים.

     

    "בשנה האחרונה אני עובד על הסדרה 'קראתי' בהוצאת ידיעות אחרונות, עבודת העריכה נעשית בשלבים. הסופרים מביאים חלק מכתב היד, ואנחנו מדברים על כל קטע. כך אני עובד עם אסי דיין, שספרו יופיע בסדרה זו. הוא כותב קטע, שם לי אותו בתיבת הדואר, וכשאנחנו נפגשים, פעם בשבועיים, אני מעיר לו הערות, והוא ממשיך וכותב. יש סופרים שהקשר הוא ממש יומיומי דרך האי מייל והטלפון. ויש כותבים מתחילים, שאני מבקש מהם שישלחו חומר, ואם אני רואה שיש בהם פוטנציאל אני נותן להם תרגילי כתיבה ומדריך אותם.

     

    "הרבה יותר קל לעבוד עם סופרים ותיקים, כמו ס. יזהר ועמוס עוז, הם קשובים להערות. כותבים מתחילים מגיבים בהתחלה ב'מה פתאום', 'מה אתה מבין', 'אני כתבתי, מה אתה מתערב לי'. לוקח זמן עד שהם מאמינים שאתה בסך הכל רוצה בטובתם, וגם יודע על מה אתה מדבר. לוותיקים יש ביטחון עצמי, כי הם לא חוששים מביקורת ומדעה אחרת.

     

    "אני מאוד אוהב את העבודה הזאת. לכתוב אני לא מוכשר, אבל כישרון לעריכה יש לי. דרך עבודת העריכה לומדים להכיר אנשים לעומק, ודרכם להכיר את העולם. מה שמאפיין עורך טוב הוא קודם כל אמפתיה אמיתית, גם לחולשות של הסופר; ופתיחות, כי כל סופר הוא עולם אחר לגמרי, שצריך לכבד את עולמו ולכוון לדעתו; וכמובן, גם סקרנות. זה מקצוע מדהים". 

     

    • מתוך מוסף הספרות של "ידיעות אחרונות".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    7 לילות
    מומלצים