שתף קטע נבחר

מי בכלל צריך סלולרי כשר?

מירס השיקה בשבוע שעבר את הסלולרי החרדי הראשון: בלי שירותי תוכן, בלי אינטרנט ובלי SMS ועם חותמת כשרות של רבנים, שמאיימים להפעיל סנקציות חמורות על חרדים שייקנו מכשיר אחר. מירס קפצה על המציאה וקיבלה בלעדיות על ההפצה, ויוזמי הרעיון משוכנעים ששום יהודי הגון לא יעז לשלוף מכשיר לא כשר. אבל יש גם רבים שטוענים שהחרדים לא פראיירים, ושום חותמת כשרות לא תכריח אותם לוותר על ה-SMSים

חברון גרנביץ', עיתונאי חרדי מבני ברק, בנה את המוניטין המקצועי שלו מהודעות SMS. גרנביץ' מפעיל את שירות ה"חברונייעס", בו מקבלים מאות חרדים תאבי רכילות הודעות שוטפות על המתרחש מאחורי הקלעים של החברה החרדית: החל באיזה אדמו"ר נחקר במס הכנסה, עד העסקן שרכבו נשרף במסגרת סכסוך פנימי בין חסידים.

 

בקרוב ייאלץ גרנביץ' להיפרד ממכרה הזהב הפרטי שלו. גרנביץ' ימיר את שיווק הרכילות בשיווק מכשירי מירס חרדי בגוש דן, שאמורים - אשרי המאמין - לעקור מהשורש את השימוש במסרונים (כלומר, הודעות SMS) בחברה החרדית. "יש אנשים חדורי אמונה שבטוחים שתוך חודשיים כל הציבור החרדי עם מירס. אבל אני פסימי למרות שאני משווק את המכשיר". 

 

המירס החרדי הוא ללא ספק הניסוי הצרכני-חברתי המרתק והמקיף ביותר שנערך אי פעם בחברה החרדית. בחברה החרדית קיימים כ-290 אלף מכשירים סלולריים. אחוז החדירה של המכשיר מעל גילאי 16 עומד על כמעט 80. עתה, על פי הוראת הרבנים, אמורים כל החרדים להשליך את מכשירי הסלולר הישנים שלהם, ולהצטרף כאיש אחד לחברת מירס.

 

שם הם יקבלו מחירים זולים - 20 אגורות בתוך מירס ותישע אגורות לקבוצת חברים, זיכוי על המכשיר הקודם שלהם, והעיקר: מכשיר טלפון מעוקר מכל טכולוגיה מתקדמת. בלי שירותי תוכן, בלי אינטרנט ובלי SMS. כדי להבדיל בין קודש לחול, על המכשיר החדש תוטבע חותמת כשרות, כמו על מזון או פאות.

 

ועדת הרבנים יוצאת לחפש

 

המיזם החדש החל להתגלגל לפני כחצי שנה. עסקנים ואנשי ציבור הבחינו שהסלולרי גורם לפריצות, לבגידות ולשאר תועבות. העסקנים סבבו על פתחי הרבנים והאדמו"רים, וסיפרו להם על השטן החדש שמאיים לכלות את היהדות החרדית.

 

להוסיף אש למדורה, שמעו הרבנים סיפור מסמר שיער שבסיסו אמת ורובו אגדה - על נערה מחסידות מסוימת, צנועה וחסודה, שנכנסה להריון בגלל קשר מיני שהתחיל מ-SMS תמים.

 

סיפור אחר דיבר על גבר נשוי שעזב את הבית, לאחר ששלח הודעה אקראית לאישה אלמונית, התאהב בה ובגד ברעייתו. הרבנים פעלו במהירות ונחרצות למגר את הזימה המשתוללת בחוץ. הם פעלו בתנועת מלקחיים: מחד, נאסר על כלל הציבור לרכוש מכשירי סלולרי חדשים.

 

חברות הסלולר לא אפשרו דריסת רגל לחרדים

 

כמו כן נאסר על העיתונות החרדית לקבל מודעות מחברות הסלולר. מאידך, הוקמה ועדת רבנים כדי לנהל משא ומתן מול חברות הסלולר כדי למצוא את הפתרון הטכנולוגי שיבער את הנגע. צעד נוסף היה לאסור על בני הישיבות להחזיק טלפון סלולרי, איסור שכולל את המכשירים הכשרים.

 

בשבועות הראשונים ניהלה ועדת הרבנים את המשא ומתן בחובבנות. בשלהי נובמבר פנו הרבנים לעו"ד יעקב וינרוט – שייצג את הוועדה מול חברות הסלולר ללא תשלום. לאורך כל הדרך, הציגו החברות חזית נוקשה, וסירבו לדרישות הרבנים.

 

החברות טענו שהפתרון המוצע לא רלוונטי, ולא יתפוס בציבור. "נציגי פלאפון סירבו לאפשר לרבנים דריסת רגל בנושא המחירים", מספר גורם שהיה מעורב במו"מ, "בסלקום טענו שאין פתרון ברמת המכשיר, אלא רק אפשרות להקצות קומת מספרים נפרדת. באורנג' היו עסוקים בלהטיף מוסר וטענו שהציבור החרדי לא צריך להסתגר בד' אמותיו".

 

מירס בזרועות פתוחות

 

מאוכזבים מהחברות הגדולות, הגיעה ועדת הרבנים אל מירס. מנכ"ל מירס החדש, אברהם ("אברשה") בורשטיין, נכנס לתפקידו רק לפני כמה חודשים, וראה בעיסקה עם החרדים מנוף להעלאת מספר המנויים בחברה. מירס הורידה מהר מאוד את כל התנאים המוקדמים שלה, והסכימה לכל מה שהרבנים רצו.

 

לאחר שסוכם על המתווה התוכני של הרבנים, דרשו במירס בלעדיות על הפצת הסלולר הכשר. הרבנים התנגדו בנימוק ש"כל מי שרוצה לעשות משהו למען התורה אסור למנוע ממנו". עמדת הרבנים התקבלה. בסופו של דבר, נחתמה לפני שלושה שבועות העיסקה.

 

איש עסקים מחסידות בעלז, מוטי אלבוים, התחייב בפני מירס לרכוש מכשירים, להכשיר אנשי שיווק על חשבונו, ולהתחיל להפיץ את הפלא. הרבנים התחייבו במקביל להשיג את הסכמת גדולי התורה למכשיר החדש. הרבנים הכינו טיוטה, בה הם אוסרים על הציבור להשתמש במכשיר שאין עליו חותמת כשרות. נכון לשעת הכנת הכתבה, הנוסח הסופי לא סוכם עדיין.

 

"הציבור החרדי התרגל ל-SMS"

 

סיפור הסלולר הוא הזדמנות נהדרת לבחון עד כמה הציבור החרדי נאמן לרבנים בעניינים צרכניים. הרבנים מגייסים למלחמה הזאת את כל התחמושת: חרם, איסורים, ואיום בסילוק ממוסדות הלימוד כל ילד שהוריו מחזיקים בפלאפון אחר.

 

מובילי דעת קהל, כגון העיתונים "יתד נאמן" ו"המודיע" כבר הצהירו שיעברו למכשיר החדש. עם זאת, חרדים רבים סבורים שבעניינים צרכניים הכיס יותר חשוב מהרב. "הרב אלישיב גדול בתורה? אז כשתהיה לי שאלה על בשר וחלב אני אשאל אותו", אומר מוביל דעת קהל חרדי, "בעניינים כאלו, זה הכל אינטרסים של עסקנים, שמתמרנים את הרבנים כרצונם. אני נשאר עם הפלאפון שלי".

 

התחושה הרווחת ברחוב החרדי היא שהמירס הוא יותר דרישה רוחנית של הרבנים מאשר צורך אמיתי. החצים מופנים כלפי חסידות גור, הגדולה בארץ, שהובילה את המהלך. חסידות גור ידועה בנוקשות ההלכתית, בהערצה מוחלטת לרבנים ובדורסנות החברתית שלה.

 

הכל התחיל לפני חמש שנים

 

"בית גור בכלל שולט באופן טוטלי בחיי הפרט, מציב לו אורחות חיים קשים מאוד שהלמו את היהודים לפני 1,500 שנה", מנמק עסקן ליטאי, "יש להם הוראות ארכאיות כמו שגבר ואישה נשואים אסור להם ללכת יחד ברחוב. הנוסחה הזאת של הפלאפון הולמת את המשטר הדיקטטורי של גור, לא בטוח שזה מתאים לליטאי הפשוט או לספרדי בעל הבית". "הציבור החרדי התרגל ל-SMS", אומר עסקן אחר, "אני לא רואה את הציבור נגמל מזה כל כך מהר. הניסיון לגמול אותו בכפייה לא יילך. במקום לחנך, כופים על אדם דבר שהוא לא יצליח לעמוד בו. הם נכנסים למאבק חסר תקדים, שלא היה כמותו מעולם".

 

יוסי אליטוב, סגן עורך "משפחה", העיתון החרדי הנפוץ ביותר, סבור שהמירס הכשר יתפוס את הפלח העני של תלמידי הכוללים, שחשבון הטלפון שלהם לא יעשיר את קופת מירס. "אם מישהו בחברת מירס חושב שהרבנים וגדולי התורה יהיו ה'יאיר לפיד' של החברה כנראה הוא טועה טעות מרה", מפרשן אליטוב.

 

"הדיאלוג שמנהלים החברות הסלולריות, רבנים וגדולי תורה, לא התחיל לפני חודש, אלא כבר לפני חמש שנים ויותר. חלק מהחברות הצליחו למצוא נוסחאות שונות שזכו לברכת הרבנים. אז מירס לא שיתפה פעולה, וכיום היא מציגה נוסחה נוספת. מה שיקרה זה שהנוסחה הקיצונית של מירס יהיו נחלתם של בני התורה, והמסלולים של החברות האחרות יהיו נחלתם של בעלי הבתים, שהם חלק הארי של החברה החרדית".

 

עושים מה שטוב לכיס

 

עיתונאי חרדי מוסיף: "תהיה להם בעיה קשה מול החרדים העובדים. עשרות אלפי חרדים עובדים ברשויות המקומיות, במשרד הדתות המפורק, במשק הפרטי. לרשות המקומית של בני ברק, למשל, יש מאות מנויים חרדים, והיא מחויבת במכרז לחברה מסוימת.

 

היא תגיד לעובדים שלה לזרוק את הסלולר של העירייה, לקנות סלולר חדש מכספם ולשלם מחירים יקרים, כשאין להם כסף לקנות לחם וחלב הביתה? מי יממן את כל המהלך הזה? כל הסימנים מצביעים שמדובר במהלך הרסני, שבו הציבור החרדי יוציא 'כרטיס אדום' לגדולי התורה, עם מסר ברור: אנחנו עושים מה שטוב לכיס שלנו, לא מה שטוב לכיס של העסקנים והרבנים".

 

"לא תהיה קליטה, אז לא ידברו עם בחורות"

 

הפסימים לגבי המהלך מצביעים על שתי נקודות תורפה מרכזיות: הקליטה וביטול ה-SMS. "ההצלחה הגדולה של הרבנים במלחמה נגד הטלוויזיה היתה בגלל שמהיום הראשון יצאו נגד זה", אומר עיתונאי חרדי. "ההודעות הכתובות, לעומת זאת, השתרשו כשפה בחברה החרדית.

 

יש אפילו באחד העיתונים 'פינת ה-SMS', עם בדיחות שרצות בסלולר. זו גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה". איש עסקים חרדי מתעשיית היהלומים אומר כי "יש אלפי חרדים בתעשיית היהלומים, וכולם כל היום מתכתבים רק בהודעות. כבר לא מדברים בטלפון.

 

החלו עבודות שיפור הקליטה

 

זו שדרה של אנשי עסקים, מעמד הביניים של החברה החרדית. מישהו מהם יוותר על הודעות? איזה שטויות. פשוט בדיחה". בעיה אחרת היא הקליטה. אוכלוסייה חרדית רבה מרוכזת בפריפריות, כגון בית"ר עילית, קריית ספר, בית שמש, אלעד, עמנואל – אזורים בהם קליטה טובה של מירס היא בגדר חזון אחרית הימים.

 

"במעבר למירס הרבנים בעצם השיגו את מטרתם: אנשים לא יקבלו הודעות, ובשל אי הקליטה – לא ידברו עם בחורות", מתבדח עסקן חרדי. "איזה פתרון מירס מציגים לאזורים האלו? הם צריכים להשקיע הון בשיפור הקליטה. הם מוכנים להשקיע את הסכומים האלו? אין אמירה ברורה בעניין". במירס דוחים את הטענות ואומרים שהם פועלים לשפר את הקליטה.

 

וכבר החלו העבודות לשיפור הקליטה בירושלים ובני-ברק, ומבטיחים שתוך זמן קצר ניתן יהיה לקלוט שיחות במכשיר בכל אזור חרדי.

 

"גם כשר וגם כדאי"

 

לצורך שיווק המכשיר שכרו במירס את משרד הפרסום של בני גל, שהשיק בעבר – בהצלחה – את סלקום במגזר החרדי. גם במשרדו של גל יש המצקצקים בלשונם על היוזמה החדשה, אבל גל משוכנע שמדובר במהלך עיסקי מבריק. "זוהי הצלחה בטוחה, ואין שום דבר שיכול להכשיל אותה", מתלהב גל, "אני מציע את המכשיר האטרקטיבי ביותר בעולם הסלולר, מכשיר שהוא גם כשר וגם כדאי.

 

לחלופין הוא גם כדאי וגם כשר, תלוי בסולם הערכים שלך. זה יתפוס מהר מאוד. אני לא מעלה על דעתי מצב שיהודי חרדי הגון ירהיב עוז בנפשו וישלוף מכשיר לא כשר באמצע הרחוב. אני לא מעלה על דעתי שאדם יגזור על ילדיו לדבר במירס הכשר, מבלי שהוא גוזר זאת גם על עצמו.

 

גדולי ישראל גזרו נגד הפלאפונים, אז נער יבוא לבית הספר עם סנדוויץ' ומכשיר של אורנג'? הצחקתם אותי. "אני מרגיש גם ציפייה גדולה מאוד מהציבור. אני לומד בכולל ברובע היהודי בירושלים, יחד עם 80 איש. כשהגעתי לשם ביום שישי האחרון, פנו אלי כל האנשים ושאלו שאלות על המירס. יש לזה ביקוש. לא יכולים להיות תנאי פתיחה טובים יותר לקמפיין שבא לספק דרישה, ולא ליצור צורך".

 

בסופו של דבר, ההצלחה או הכישלון של המכשיר הכשר ייפלו על המשמעת לרבנים. גם גרנביץ' מבין את זה. "אני לא צריך לשכנע אנשים לקנות. מי שייכנס אלי לחנות יעשה זאת כי גדולי התורה אמרו לו.

 

אין פה קטע שיווקי גדול", מסביר גרנביץ' את תפקידו. גם במירס מסכימים עם התזה הזו. "ההצלחה תלויה מאוד בנושא של מידת ההשפעה של הרבנים. המבחן הוא האם באמת יש משמעות למה שאומרים הרבנים על מותר ואסור. אנחנו רק נותנים את הכלי". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים