שתף קטע נבחר

המהלך להפרטת חברת פי גלילות צובר תאוצה

המדינה מנסה להתניע את הפרטת פי גלילות, אבל חילוקי הדעות בין חברות הדלק מעכבים את המהלך כל אחת מהחברות רוצה להעלות הילוך בשוק הדלק, ושליטה בפי גלילות יכולה להיות האמצעי

אחרי שהדי המאבק על פינוי חוות הגז מאתר פי גלילות שככו, נראה כי המהלך להפרטת החברה מתחיל לצבור תאוצה.

 

המדינה, המחזיקה ב-50% ממניות פי גלילות, מאוד רוצה לקדם את הפרטת החברה, ובשוק הדלק מעריכים כי החברה יכולה להימכר בתוך חודשים ספורים.

 

מה שמעכב את התנעת מהלך ההפרטה הוא חילוקי הדעות בין בעלי המניות האחרים - 3 חברות הדלק הגדולות,

שמחזיקות ב-50% הנותרים. לכל אחת מהחברות האלה - פז, דלק וסונול, יש אינטרסים סבוכים משלה. העובדה שמדובר ב-3 חברות המתחרות זו בזו רק מסבכת את העניין, ולכן לא פשוט למצוא את דרך המלך.

 

אתמול נפגשו נציגי רשות החברות עם נציגי 3 חברות הדלק הגדולות, במטרה לנסות לפתור את המחלוקות ביניהן על פרטי

ההפרטה. בסיום הפגישה נמסר כי הפגישות יימשכו בשבוע הבא והצדדים ממשיכים להחליף ביניהם מסמכים.

 

פי-גלילות עוסקת בשני תחומים עיקריים: אחסון דלק (המהווה כשליש מהיקף פעילותה) וניפוק של סוגי הדלק השונים לתחנות

הדלק וללקוחות מוסדיים (פעילות שמהווה כשני-שלישים מהיקף פעילותה). הנכסים העיקריים שלה הם מסופי האחסנה והניפוק של הדלק באשדוד (המסוף הגדול ביותר), בירושלים ובבאר-שבע, וכן הנדל"ן בפי גלילות.

 

בעלי המניות של פי גלילות כבר הסכימו ביניהם על מבנה ההפרטה. הכוונה היא לנסות להפריט את החברה באחת משתי דרכים: האחת היא רכישת החברה כולה (למעט הנדל"ן במתחם פי גלילות, שיישאר בידי בעלי החברה) או, לחלופין, מכירת כל מסוף בנפרד, אם הדבר יביא להשגת תמורה גבוהה יותר. את תהליך המכירה אמור ללוות שופט בית המשפט העליון בדימוס.

 

על-פי הערכות, כל 3 חברות הדלק הגדולות יתמודדו על רכישת החברה, ואולי גם חברת הדלק הרביעית בגודלה, דור-אלון.

 

הזוכה במכרז תרכוש את כל מניות החברה - כלומר, לא רק את אלה של המדינה אלא גם של חברות הדלק האחרות. לתוצאות המכרז תהיה השפעה על יחסי הכוחות בענף הדלק, שכן מי שיזכה בחברה יקבל שליטה על אחסון וניפוק הדלק. פי גלילות תוכל גם לשווק את הדלק ללקוחות סופיים, בעיקר לקוחות מוסדיים.

 

בעליה החדשים של פי גלילות יוכלו גם לייבא דלק מחו"ל, שמהווה כיום כ-60%-50% מהצריכה המקומית.

 

אי אפשר לנתק את הפרטת פי גלילות ממהלך הפרטה נוסף, של חברת בתי-הזיקוק. בז"ן מייצרת בין היתר את תזקיקי הדלק שרוכשות חברות הדלק, ואשר מאוחסנים בפי גלילות. על-פי הערכות בענף הדלק, בית הזיקוק בחיפה יימכר בסופו של דבר לחברה לישראל, שבשליטת האחים עופר, ולכן התחרות האמיתית בין חברות הדלק צפויה להיות על בית הזיקוק באשדוד ועל פי גלילות.

 

היום יש לבית הזיקוק באשדוד פעילות אחסון וניפוק מינורית, ולכן הוא מתחרה בפי גלילות רק בשוליים. אבל אחרי ההפרטה של שתי החברות, צפויות שתיהן לעסוק בשיווק דלק ולהתחרות זו בזו ראש בראש.

 

על-פי הערכות בענף הדלק, אם בית הזיקוק באשדוד יופרט לפני פי גלילות, יעלה מחירה של פי גלילות בעשרות אחוזים, שכן

מי שיפסיד במכרז על בית הזיקוק יהיה מעוניין עוד יותר לזכות בפי גלילות.

 

הנדלן קורץ לפז

 

מבין 3 חברות הדלק, מי שמעוניינת יותר מכל במכירת פי גלילות היא פז, שכן שווי הנכסים של החברה גבוה כיום ההתחייבויות שלה. על-פי הערכות, שווי הנדל"ן של החברה בתל-אביב לבדה גבוה מהיקף התחייבויות החברה כולה ומגיע לכ-65 מיליון דולר.

 

המתחם בתל-אביב כולל כ-170 דונם, מתוכם פז מחזיקה בבעלות מלאה על כ-40 דונם והיתר מתחלקים בין כל בעלי המניב

ות בפי גלילות. לכן, יש לה הכי הרבה מה להרוויח מכך שהשטח יופשר לבנייה.

 

בנוסף, בנק לאומי מחזיק בכ-19% ממניות פז, ובעל השליטה בחברת פז, צדיק בינו, הוא מבעלי הבנק הבינלאומי. אם החברה תימכר היא תוכל להחזיר את ההתחייבויות שלה והדאגה של הבנקים הנושים לגבי החובות תפחת.

 

גם לסונול יש עניין בפי גלילות. החברה שייכת לקבוצת גרנית הכרמל, שבשליטת משפחת בורוביץ'. הבורוביצ'ים הם גם מבעלי אל-על, שצורכת כ-50% מהדלק הסילוני, שאותו היא רוכשת מסונול.

 

חברת דלק מעוניינת גם היא בפי גלילות אבל גם אם לא תזכה בחברה, היא יכולה להרשות לעצמה לחייך, שכן ההשקעות שלה בגז הטבעי מתחילות לשאת פירות. הגז הטבעי מהווה חלופה לשימושים השונים של הדלק, בעיקר מזוט.

 

מי שעוד עשוי להתעניין בפי גלילות הוא דודי ויסמן, בעל  השליטה בחברת הדלק הרביעית בגודלה, דור-אלון. ויסמן הצהיר

לא מכבר כי הוא בוחן את רכישת בית הזיקוק באשדוד, אך הוא לא יסכים למחיר שרוצה המדינה - יותר מ-110 מיליון דולר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צדיק בינו. יוכל להחזיר התחייבויות
מומלצים