היום: תחילת הקרב המשפטי על עתיד שיתוף הקבצים
בית המשפט העליון ידון בערעור איגוד אולפני הקולנוע ותעשיית הסרטים בארה"ב על פסיקה המכשירה את תוכנות שיתוף הקבצים. אך כבר עתה ברור, כי גם במקרה של הפסד במשפט, תמשיך הוליווד להציע שירים וסרטים למכירה ברשת
בית המשפט העליון בארה"ב יפתח היום (ג') את דיוניו בתביעה של תעשיית המוזיקה ואולפני הסרטים הגדולים בארה"ב נגד תוכנות שיתוף הקבצים גרוקסטר ומורפיאוס. התובעים מערערים על פסיקות של ערכאות נמוכות, שהכשירו את תוכנות שיתוף הקבצים וקבעו כי החברות המפעילות אותן אינן אחראיות להפצה פיראטית של חלק מהמשתמשים.
פרקליטי איגוד אולפני הסרטים בארה"ב (MPAA) והאיגוד האמריקני חברות המוזיקה (RIAA) יטענו כי תוכנות שיתוף קבצים כמו גרוקסטר (הנתבעת) נושאת באחריות ישירה על מעשיהם של מיליוני גולשים, המעתיקים סרטים, משחקים ומוזיקה השמורים במחשבים של משתמשים אחרים בתוכנה.
תומכי שיתוף הקבצים טוענים כי לא ניתן לפסול את הטכנולוגיה מהיסוד, ומבססים את קו ההגנה על הפסיקה המפורסמת במשפט "בטאמקס" על קלטות הווידאו בפורמט בטא. כמו היום, גם אז טענה תעשיית הבידור כי קלטות הווידאו הריקות ממיטות עליה אסון ומיהרה לתבוע את חברת סוני, מפיצת הקלטות. בית המשפט העליון בארה"ב קבע ב-1984 כי סוני אינה אחראית על פעולות ההעתקה הלא מורשות שמבצעים משתמשי הקלטת, מאחר והיא משמשת גם לצרכים לגיטימיים כמו הקלטת סרט או תוכנית טלוויזיה לשימוש אישי.
"כל טכנולוגיה, החל מצורב התקליטורים ועד למחשב האישי ונגן ה-iPod, צמחה גם בזכות התקדים של בטאמקס", אמר עו"ד פרד וון לוהמן מארגון ה-EFF, המייצג את מורפיאוס במשפט.
היסטוריה של רתיעה מטכנולוגיות חדשות
תומכי שיתוף הקבצים מצביעים על ההיסטוריה המראה כי תעשיית הבידור דחתה בעבר כל טכנולוגיה חדשה, החל מהפסנתר ועד מכשיר הווידאו, אך לבסוף הרוויחה ממנה בטווח הארוך.
בניגוד לנבואות הזעם שהשמיעו בעבר בכירי תעשיית המוזיקה ואולפני הקולנוע, כבר עתה ברור, כי גם במקרה של הפסד במשפט, תמשיך הוליווד להציע שירים וסרטים למכירה ברשת.
"הצרכנים מבקשים פתרון חינמי וקל המאפשר להם לצפות בסרטים ולהאזין למוזיקה באמצעות המחשב", אמר דן גליקמן, מנהל ה-MPAA. מיץ' ביינוול, מנכ"ל ה-RIAA, צופה גידול בשירותי המוזיקה החוקיים, המאפשרים לצרכנים להאזין ליותר ממיליון שירים עבור תשלום חודשי קבוע. "אנחנו עושים כל מה שנדרש מאיתנו כדי לנוע אל תוך העידן הדיגיטלי", סבור ביינוול, "זאת, ללא קשר לתוצאות המשפט".
תחרות מול חינם
שתי ערכאות נמוכות כבר פסקו כי תוכנות שיתוף קבצים משמשות גם למטרות חוקיות כמו הפצת שירים חינם ברשות היוצרים, הפצת תוכנה חופשית או מסמכים. בעקבות פסיקות אלה, הוליווד החלה לתבוע גם משתמשים פרטיים ששיתפו סרטים ומוזיקה באופן פיראטי באמצעות תוכנות שיתוף קבצים. עד כה, נתבעו אלפי גולשים ברחבי העולם.
מבקרי תעשיית הבידור סבורים כי על אף ניסיונותיה לרסן את הטכנולוגיה באמצעות בתי המשפט, חוקים ואמצעי הגנה טכנולוגיים, המשתמשים ימשיכו למצוא דרכים לפרוץ את המנעולים הדיגיטליים ולהעתיק קבצים באופן לא חוקי.
"תהא התוצאה בבית המשפט אשר תהא, תאגידי הוליווד מתחרים מעתה והלאה במוזיקה וסרטים המופצים חינם", אמר עו"ד וון לוהמן, "זה טבעו של העולם הדיגיטלי".
גיגי סוהן, ראש הארגון הצרכני Public Knowledge, אמרה כי חברות הבידור חייבות לפעול באופן יותר מקיף באינטרנט ולהפיץ סרטים ומוזיקה בתשלום הכוללים טכנולוגיות למניעת העתקה (DRM). עם זאת, היא סבורה כי הצרכנים ידחו פורמטים נוקשים מדי, שיגבילו את יכולתם ליהנות מסרטים או מוזיקה. "טכנולוגיה מגבילה מדי מזמינה אנשים להפר את החוק", היא אמרה.