שתף קטע נבחר

שפץ ביתך: איך לעשות זאת בזול

לידיעת מי שמתכנן לשפץ לקראת פסח והקיץ: ברשתות עשה זאת בעצמך תוכלו אמנם להסתובב בכיף עם עגלות גדולות ולקנות את החומרים הדרושים לכם תוך קבלת עזרה מעובדים במדים אחידים, אבל אם אתם מחפשים לחסוך - לכו לטמבוריות הקטנות. כך עולה מסקר מחירים שערכנו בסיוע המרכז למחקרים צרכניים, ובו מצאנו פערים של עד 233% במחירים

סופשבוע זה הוא אות הפתיחה לאחת משתי עונות השיפוצים של השנה, כשבחוד החנית נמצאים שיפוצי הצביעה והתרעננות הבית לקראת פסח. ענף השיפוצים לסוגיו מגלגל, על-פי הערכות, כ-7 מיליארד שקל בשנה, כאשר הקיץ הוא העונה הבוערת. סקר שערכה רשת הום סנטר העלה כי 400 אלף בתי אב משפצים בקיץ, 22% מתוכם צובעים, ו-20% משפצים את האמבטיה או המטבח.

 

לטבלת השוואת המחירים לחץ כאן.

 

לקראת השיפוצים הגדולים של השנה, יש לנו חדשות: לא רק שהטמבוריות, החנויות הקטנות למוצרי שיפוץ, חיות וקיימות בניגוד לכל הנבואות השחורות שחזו את דעיכתן עם שגשוג רשתות עשה זאת בעצמך, אלא שהן זולות באופן משמעותי בהשוואה לרשתות. כך עולה מסקר מיוחד שערך עבורנו המרכז למחקרים צרכניים בראשות דוד עידן וחני מונין.

 

בסקר נבדקו 15 נקודות מכירה, שש מתוכן סניפים של רשתות עשה זאת בעצמך (הום סנטר, אייס והיפר רוזנפלד) ותשע טמבוריות פרטיות ברחבי הארץ. בין הרשתות בולטת רשת אייס כיקרה ביותר, והרשת הפרטית הקטנה היפר רוזנפלד כזולה ביותר, אם כי גם האחרונה יקרה יותר מהטמבוריות, מסכמים עידן ומונין.

 

בסקר נמצאו פערים שבין 47% ל-233% במחירי המוצרים. בשמונה מבין 19 הפריטים ששימשו להשוואה, ונבחרו באופן מקרי, נמצאו פערי מחירים של 100% ויותר. במחיר הכולל של סל מוצרי השיפוצים, שכלל את 19 המוצרים שבדקנו, נמצא פער של 49% בין היקר ביותר (1,109 שקל ברשת אייס) לבין הזול ביותר (743.10 שקל בחנות אספקה טכנית בבני-ברק).

 

הפער הגדול ביותר באחוזים נרשם במחיר נורת חשמל פשוטה, שנמכרה במחירים שבין 1.60 שקל באספקה טכנית ל-5 שקלים ברשת אייס. אבל גם במחיר של צבע פופולרי כמו סופרקריל טמבור יותר עמיד 5 ליטר אובלי, אחד המוצרים המבוקשים של החברה, נרשם פער משמעותי של - 47% בין 95 שקל בחנות טמבור ברחוב רבי עקיבא בבני-ברק ל-140 שקל באייס.

 

תופעה מעניינת שגילו הסוקרים: בעוד שהמחירים בשני סניפי רשת הום סנטר שנסקרו זהים לחלוטין, וכך גם בשני סניפי רשת אייס, סניף היפר רוזנפלד בכפר-סבא זול יותר בהשוואה לעמיתו הוותיק בפתח-תקוה, זאת למרות שהוא מצוי בקרב אוכלוסייה מבוססת יותר. אגב, רק טמבוריה אחת מבין אלו שנבדקו היתה יקרה יותר מאשר היפר רוזנפלד - טמבורית בר אילן ברחוב בר אילן בירושלים.

 

בנוסף, קיימים פערים גדולים במחירי מוצרים זהים הנמכרים בסניפים של רשתות שונות הממוקמים בצמוד זה לזה. למשל, במתחם שמול קניון איילון: סיליקון של יעקובי נמצא באייס ב-15 שקלים ובהום סנטר ב-10.50 שקלים. קלסימו איקס של טמבור נמצא ב-40 שקלים באייס וב-25 שקלים בהום סנטר. מושב אסלה של ליפסקי נמכר בהום סנטר ב-70 שקלים לעומת 60 שקלים באייס.

 

"פערי המחירים בין הרשתות לחנויות הקטנות הוא תופעה ידועה", אומר אחד הספקים הגדולים בתחום השיפוצים, המשביע אותי שוב ושוב שלא אחשוף את זהותו. "ההסבר הוא אחוזי הרווח שהרשתות מסדרות לעצמן. אם הרשת לא תעמיס על המחיר 35%-30%, היא לא תוכל לעמוד בהוצאות שלה. בדרך-כלל הן מעמיסות 40%-35% ויותר, כאשר יש להביא בחשבון שלעתים קרובות הן קונות את המוצרים במחירים זולים יותר בהשוואה לחנויות הפרטיות".

 

"לעומת זאת, הפרטיות מסתפקות באחוזי רווח של 15%-20%. עם זאת צריך לזכור שלא כל החנויות הפרטיות מדברות באותה שפה. לצד טמבוריות זולות יש טמבוריות שכונתיות יקרות יחסית. ויש גם ניצני התפתחות של 'הרשת הרביעית', כמו מה שקורה בענף המזון - חנויות פרטיות גדולות, עם מגוון נאה, שטחים גדולים יחסית ומדיניות מחירים אגרסיבית. למשל "שזר" באזור מפרץ חיפה, "בן עזרי" בפרדס חנה ו"זייפר" בנתניה".

 

"הצרכנים גילו את המחירים הזולים של הטמבוריות, וזו גם הסיבה שבניגוד לכל התחזיות, הטמבוריות הפרטיות חיות וקיימות ויש עדיין כ-1,200 חנויות כאלה בשוק, לעומת כ-1,300 לפני יותר מעשר שנים, כאשר הגיעה לארץ תופעת "עשה זאת בעצמך"", אומר ספק אחר שאינו מזדהה.

 

שמוליק פורה, מנכ"ל טמבור, אומר: "בגלל הזמינות והניסיון של בעלי הטמבוריות, הרשתות לא היכו בהן כפי שקרה בתחומים אחרים, כמו המכולות למשל. בחלק מהטמבוריות, שקיימות כבר 70 שנה, אנחנו רואים בני דור שלישי ואפילו רביעי, עם ניסיון רב, שמכירים את הקהל שלהם ויודעים למלא את צרכיו".

 

לדברי פורה, פער מחירים גדול לעומת הרשתות מתאפשר בעיקר במוצרים שרמת המכירות שלהם נמוכה יותר והטמבוריות, בניגוד לרשתות, אינן צריכות להחזיק מלאי גדול מהם, שכן מלאי עולה כסף.

 

אהרון מידן, מנכ"ל הום סנטר, חולק על ההסבר וטוען: "נושא אחזקת המלאי איננו הכסף הגדול. הסכומים הגדולים שאנחנו מוציאים בהשוואה לטמבוריות הם בנושא היועצים המקצועיים בשטח, החנייה, שכר הדירה, זכויות ההחזרה שאנחנו נותנים לצרכנים, כאשר המענה היחיד שיש לטמבוריות הוא במחיר. לכן טמבוריות נסגרות כל הזמן, כי הן מפסידות כסף".

 

מידן נוקב במספרים שונים מאלה שבהם נקב פורה: "מספר הטמבוריות בארץ ירד ל-900 לעומת 1,300 כאשר פתחנו את רשת הום סנטר לפני למעלה מעשר שנים". הוא גם חולק על פער המחירים הגדול שנמצא בסקר בין הטמבוריות לרשתות "עשה זאת בעצמך" בכלל והרשת שלו בפרט. לטענתו, "לא ניתן להסיק מסקנות מקבוצה של כ-20 מוצרים. רמת הפערים במחירים עומדת על כ-7% - 5%, לא יותר. ואנחנו בודקים את הנושא בכל חודש", הוא מתעקש.

 

על-פי מידן, השוואת מחירים בתחום השיפוצים מצריכה ידע מקצועי. "בניגוד לרשתות המזון, בתחום מוצרי השיפוץ כמות המוצרים הזהים בנקודות המכירה השונות נמוכה יחסית, ונדרש ידע לאתרם. לדבריו, הום סנטר מבצעת מדי חודש השוואות מחירים מול המתחרים בתחום הרשתות וגם מול טמבוריות".

 

"בכל פעם אנחנו סוקרים 700-400 מוצרים, והפערים מול הטמבוריות אינם גבוהים כמו אלו שאת מצטטת", הוא טוען ומשגר לי כהוכחה טבלת השוואת מחירים שמכילה 22 מוצרים, כולם, כצפוי, נמכרים בהום סנטר במחירים הזולים ביותר, כאשר אין כל אפשרות לדעת היכן בדיוק נבדקו המחירים להשוואה.

 

ספק של הרשתות שרוצה להישאר בעילום שם אומר: "הרשתות נהנות ללא ספק מהילה של חוויית קנייה, מגוון גדול יותר, מגרשי חנייה נוחים, עגלות גדולות. היא גם נתפסת כאמינה יותר, אבל מי שמחפש את התכל'ס, את השקלים, יודע שבחנות הפרטית הוא ימצא את הדילים הכדאיים יותר". 

 

מה בדקנו

 

לצורך הסקר הרכבנו רשימה של כ-30 מוצרים שעימם יצאו סוקרי המרכז למחקרים צרכניים לחנויות. הרשימה כללה פריטים מתחום מוצרי הצבע, החשמל, האינסטלציה והעץ. מהרשימה סיננו הסוקרים את כל הפריטים שלא נמצאו בכל החנויות הנסקרות, וכך נותרנו בעיקר עם מוצרים משני התחומים הראשונים

.

 

הרוב המכריע של הפריטים בסל הסופי הם פריטים זהים בעלי ברקוד זהה, למעט שלושה: נורה חשמלית פשוטה, נורת פלורוסנט וטרפנטין (ביקשנו בכל מקום את הזולים ביותר).

 

בדיקת הנתונים העלתה כי רשתות השיווק הגדולות מוכרות מוצרים דומים של יצרנים שונים ובמידות וגדלים שונים, מה שמקשה מאוד להשוות מחירים בשל הקושי למצוא מכנה משותף רחב, מציינים עידן ומונין. בחנויות השכונתיות הבעיה היתה חריפה יותר: מוצר שהיה באחת לא נמצא בשנייה.

 

יש לציין שהמחירים הן בטמבוריות והן בסניפי הרשתות משתנים כל הזמן, על-פי תכתיבי המבצעים, במיוחד בעונת שיא זו של השנה. המחירים המופיעים בטבלה הם המחירים הנכונים לתאריכים 23 ו-24 במרץ.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל טמבור: בגלל הזמינות והניסיון
מנכ"ל הום סנטר: דרוש ידע מקצועי
מומלצים