תמה תקופת האבן
מאות אלפים חיים כאן אך אינם זוכים למעמד של יהודים שווי זכויות - והכול בשם התפיסה המאובנת של הממסד האורתודוכסי
לדעה של הרב ישראל רוזן, המתנגד להחלטת בג"ץ - לחצו כאן
מאחורי פסיקת בג"ץ משתקפות פנים אנושיות שכולנו מכירים. למשל, בן הדוד או הבן של השכנה שהכירו בטיול אחרי השירות הצבאי את אהבת חייהם, וזו, מה לעשות, לא יהודייה. אבל גם כאשר בן או בת הזוג מוכנים לקשור את גורלם עם העם היהודי ועמנו החיים בארץ, הם זוכים על-פי רוב לסירוב מהממסד הרבני האורתודוכסי, המקדש את התפיסה שקשים גרים לישראל כספחת. במקרים המעטים שבהם היו מוכנים לבוא לקראת בני הזוג המאוהבים, דרשו מהמתגיירים ובני זוגם לאמץ אורח חיים ותפיסת עולם אורתודוכסית בלתי מתפשרת, שרוב היהודים בארץ ובעולם אינם חיים לאורה.
מאות אלפי עולים חדשים שחיים כאן, לוקחים חלק בחוויה היהודית הישראלית אך אינם רשומים כיהודים; לצדם חיים אלפים רבים של לא-יהודים שהם בני זוג של יהודים ישראלים. רק מעטים זוכים למעמד של יהודים שווי זכויות. מצב זה מהווה סכנה אמיתית לחברה הישראלית, שיכולה להוביל לשבר ולמחלוקת.
הדבר הוא בבחינת אסון לאומי, והכול בשם התפיסה המאובנת שמנחיל הממסד האורתודוכסי, שעל-פיה יש רק דרך אחת להיות יהודי - דרכו. כל המכיר את עולמה של יהדות יודע שאין לתפיסה זאת כל בסיס.
ראוי שיידע הציבור החילוני כי קיימות עשרות פסיקות שעניינן קירוב גרים לעם ישראל. למשל, במסכת יבמות בתלמוד כתוב: "גר שבא להתגייר בזמן הזה אומרים לו: מה ראית שבאת להתגייר? אי אתה יודע שישראל בזמן הזה דוויים, דחופים, סחופים ומוטרפים וייסורין באין עליהם? אם אומר יודע אני ...מקבלין אותו מיד, ואין מרבין עליו, ואין מדקדקין עליו".
בפחדו כי רב מאובדן המונופול, משרטט הממסד האורתודוכסי תמונה מפלצתית של היהדות הרפורמית, המונה יותר ממיליון וחצי יהודים ברחבי העולם. ביסוד התפיסה היהודית הרפורמית ניסיון ליצור חיים וחוויה יהודית המותאמים לעידן שבו אנו חיים, מתוך הבנה שהיהדות ידעה להשתנות לאורך ההיסטוריה.
הממסד האורתודוכסי חושש מהיהדות הרפורמית משום שהיא מביאה לעולם היהודי תפיסות שהן נחלתו של הציבור החילוני ורבים מהציבור המסורתי ביחס לסוגיות רבות. למשל, מעמד האשה. כך, לדוגמה, ילמדו וייבחנו המתגיירים האורתודוכסים שלימור לבנת - שרה בממשלה - אינה כשרה לעדות, בעוד שהיא יכולה להצביע על יציאה מעזה, על התקציב ולנהל את כל מפעל החינוך האדיר של מדינת ישראל. ברור שתפיסות כאלה אבד עליהן הכלח, ואין פלא שרבים כל-כך מתדפקים על דלתה של היהדות הרפורמית ומבקשים להתחתן באמצעותה, לערוך טקסי בר ובת מצווה, ולחוות עמנו חווית שבת, חג ולימוד.
החברה שלנו עומדת בפני אתגר של קירוב של מאות אלפים לעולם התרבות היהודי. התנועה הרפורמית מקבלת בסבר פנים יפות את מאות המבקשים להתגייר ופותחת להם פתח להתקרבות אל החברה והעם היהודי. בכך היא מקיימת את המסר העולה מדבריו של הרב עוזיאל, הרב הספרדי הראשי לשעבר, "שמותר ומצווה לקבל גרים וגיורות אף על פי שידוע לנו שלא יקיימו (מצוות) משום שסופם יבואו לידי קיומן ומצווים אנו לפתוח להם פתח כזה".
הרב מאיר אזרי, רב קהילת בית דניאל בתל-אביב