שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    צילום: אביגיל עוזי
    למה לא מלמדים את שיריו של אהוד מנור?
    ביום שבו מבכים את מותו של חתן פרס ישראל לזמר העברי, אהוד מנור, מתברר שבמערכת החינוך מעולם לא לימדו את שיריו. רק בעוד שנתיים ייכנס שירו "אחי הצעיר יהודה" לתוכנית בספרות. הסיבה: מנור מוגדר פזמונאי ולא משורר. פרופ' בועז ערפלי, המתמחה בשירה עברית חדשה באוניברסיטת תל-אביב: "זה עניין של טעם, אבל לדעתי מוצדק"

    השירים שלא מלמדים: בישראל מבכים את מותו של חתן פרס ישראל לזמר העברי, אהוד מנור (64), אבל מבדיקת ynet מתברר היום (ג') ששיריו אינם נכללים בתוכניות הלימודים. הסיבה: משרד החינוך מגדיר את אהוד מנור כ"פזמונאי" ולא כ"משורר". אנשי חינוך רבים ששמעו על כך הביעו תדהמה ואכזבה. מנגד, בקרב אנשי האקדמיה יש מי שטוען שההחלטה מוצדקת. בעוד שנתיים ייכנס אחד משיריו של מנור לתוכנית הלימודים.

     

     

    המפקחת המרכזת (מפמ"רית) לספרות במשרד החינוך, ד"ר נילי לוי, אמרה: "החל מעוד שנתיים (תשס"ז) ייכנס לתוכנית הלימודים בספרות שיר של חיים גורי, 'שיר 21' שנלמד בצירוף השיר 'אחי הצעיר יהודה' של אהוד מנור".

     

    שר החינוך לשעבר, ח"כ יוסי שריד, חבר קרוב של מנור במשך יותר מ-40 שנה אמר בתגובה: "אהוד מנור לא זקוק לשירותי מערכת החינוך. את הפיזמונים שלו לומדים בכל בית ועל כן הוא לא זקוק לחסדיה".

     

    פרופ' בועז ערפלי, המתמחה בשירה עברית חדשה באוניברסיטת תל-אביב, אמר: "לדעתי מוצדק שלא מלמדים את פזמוניו של מנור בבית הספר, זה עניין של טעם אבל מוצדק. אין לזלזל בתפקיד הפיזמון שהוא תפקיד חשוב, מלכד אומה ויוצר תחושת יחד ונוגע בסנטימנטים כמו געגועים, אהבה, אבל אין מה ללמד אותו נערים צעירים.

     

    "אם כבר להשקיע בלימוד, עדיף דברים מורכבים, שכן נערים מבינים פזמונים גם כך. עם זאת, כמובן שמנור הוא מהפזמונאים המוכשרים והטובים ביותר, הדברים חלילה לא נאמרים לגנותו".

     

    ערפלי מסביר את ההבדלים בין 'שירה' ל'פיזמון': "הפזמון בדרך כלל קולע אל הדברים הבנאליים, המצויים, הידועים ומובנים גם אם חשובים. מי שקורא או מאזין לפזמון יבין מיד תוך כדי האזנה את המסר. הפזמון בורח ממורכבות ומתחמק מלהטריד את השומע בדברים מורכבים. הפזמון נזהר מפורנוגרפיה ואמירות גסות או פוליטיות נוקבות ויש בו מן הצנזורה.

     

    שירה היא ההיפך מפזמון - יותר מורכבת, מכריחה את הקורא לחשוב מחדש, לקרוא עוד פעם ועוד פעם בכדי להפנים, מעבירה מסרים שלעיתים שנויים במחלוקת, פעם זה כוחה ופעם חולשתה ביחס להמונים. הקהילה הספרותית חשה בדברים האלה שיש בהם לעיתים הבדלים מאוד דקים, אבל מומחשים שיוצרים בסופו של יום אבחנה ברורה. כמובן שיש מקרי ביניים שלפזמונאי יוצא שיר, ולמשורר יוצא פזמון, כמו נעמי שמר למשל".

     

    יו"ר ועדת החינוך בכנסת, ח"כ מלי פולישוק-בלוך, אמרה בתגובה: "אני קוראת לשרת החינוך לתקן את העיוות הזה וללמד את שיריו של אהוד מנור כחלק מהתרבות הישראלית. הוא היה משורר ואני לא מבינה למה ההגדרה הזו 'פזמונאי' ובהחלט לא מקבלת אותה. הוא העשיר את השירה הישראלית בכל כך הרבה שירים. עכשיו השמיעו ברדיו את השיר 'אין לי ארץ אחרת'. מה זה אם לא שירה? זו שירה אמיתית. הוא היה מחובר לישראליות, יותר מכל אחד אחר".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אביגיל עוזי
    אהוד מנור. לא מלמדים
    צילום: אביגיל עוזי
    צילום: משרד החינוך
    האם לבנת תורה ללמד?
    צילום: משרד החינוך
    צילום: תומריקו
    לא זקוק למערכת החינוך. שריד
    צילום: תומריקו
    צילום: טל סולומון
    פולישוק-בלוך תוקפת
    צילום: טל סולומון
    מומלצים