שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    צילום: אביגיל עוזי
    משרד החינוך: יש לקיים פעילות לזכרו של מנור
    בחוזר שהפיצה מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, נכתב כי יש לבצע פעילות חינוכית לזכרו של הפיזמונאי המנוח. בין הפעילויות המוצעות: שילוב שיריו במערך הדן בזהות ובשייכות

    מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, שלחה הבוקר (יום ד') חוזר למנהלי בתי הספר ובו הנחיות לביצוע פעילות חינוכית עם תלמידים לזכרו של הפיזמונאי אהוד מנור, שנפטר אתמול בגיל 64 מדום לב. בבדיקת ynet מאתמול התברר כי שיריו של מנור כלל אינם נכללים בתוכנית הלימודים.

     

     

    לדברי המנכ"לית, "אהוד מנור מעולם לא רצה להיות 'שליח ציבור'. בשירתו אין בדרך כלל מקום לנוסח 'אנחנו'. לפי תפישתו, אין פיזמונאי יכול לדבר אלא בשם עצמו. ועם זאת, הוא הביא לזמר העברי את קולו הפרטי, קול אינטימי, חושפני ורגיש, ובאורח פלא הפכה שירת היחיד שלו לשירת רבים.

     

    "התברר לו שזעקת הכאב שלו בשיר 'אחי הצעיר יהודה' היא זעקתם של רבים על נפילת יקיריהם. התברר לו גם שרבים עורגים אל ימי ילדותם היחפים בחולות או בפרדסים כפי שתיאר בשיר 'ימי בנימינה'. זאת, על-פי נימוקי השופטים שהחליטו להעניק לאהוד מנור את פרס ישראל בשנת תשמ"ח, שנת היובל למדינת ישראל".

     

    החוזר מציע מספר פעילויות לזכרו של מנור, ביניהן, לדוגמא, צפייה בקליפ "אתה שייך" בלוויית מלות השיר. בנוסף יקבלו התלמידים קטעי מקורות בהם ידונו, אליהם יצורף גם שירו של מנור "חולם בספרדית".

     

    לאחר מכן יענו התלמידים על שאלות שיעסקו בבעיות שייכות, בתחושותיהם מהקליפ, בדרכי ההתמודדות המוצעות ובדרכים בהן יכולים בני נוער להתמודד עם קשיי שייכות וזהות.

     

    ההמלצה: לתלות שירים של מנור בכיתות

     

    שרת החינוך, לימור לבנת, אמרה בנושא כי "אהוד מנור היה מגדולי היוצרים של התרבות העברית החדשה, ועלינו להבטיח כי מורשתו תישמר כחלק מנכסי צאן הברזל של הדורות הבאים".

     

    במשרד החינוך לא יחלקו באופן ישיר את שיריו של מנור, בשל בעיית זכויות יוצרים והם מפנים את המורים לאתרי האינטרנט השונים, בכדי לאסוף מידע וללקט שירים, כל בית ספר באופן עצמאי.

     

    המוטו שמנחה את פעילות משרד החינוך: "שירת יחיד, שירת רבים, שירים הם חברים". במשרד לקחו שורה מאחד משיריו של מנור "ואם השיר הזה נשמע לכם מוכר", שיהווה בסיס לדיונים בכיתות בניסיון לקשר בין השיר לבין הזהות הישראלית. במשרד משתדלים לא להפנות לשירים ספציפיים "כי לא רוצים שזה יהיה שיעור ספרות".

     

    לדברי גילי דנה, ראש תחום תכנים, תוכנות, הוראה והשתלמות במנהל חברה ונוער במשרד החינוך: "לא כל בני הנוער מכירים את השם אהוד מנור ואת הביבליוגרפיה שלו אבל כן מכירים חלק משיריו. אנחנו מנסים לקשר בין השירים שבני הנוער עשויים להכיר ולקשר אותם לכותב שלרוב הם לא מכירים. המלצנו לתלות חלק משיריו בכיתות.

     

    "באופן כללי, אנחנו לוקחים שורה או ציטוט משיר ומנסים לקשר אותו בצורה רלוונטית לבני הנוער בנושאים של אהבה, שכול, זיכרון, יופי הארץ, זהות ישראלית, אהבת המולדת. כל זאת בניסיון לבדוק את הרלוונטיות לשירה של מנור לבני הנוער כחלק מהזהות הישראלית. אנחנו נותנים לתלמידים אפשרות לטייל בין השירים, לדבר עליהם ואף לשנותם בהקשר של 'מה השורה הזו אומרת לי'".

     

    במשרד גם הנחו את המנהלים לקרוא בכיתות את מכתב המנכ"לית, שבו היא מפרטת את הביוגרפיה של מנור.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אביגיל עוזי
    לזכרו. מנור
    צילום: אביגיל עוזי
    צילום: גבי מנשה
    הוציאה חוזר. תירוש
    צילום: גבי מנשה
    מומלצים